Good Woman, A

24-09-2006

6.4

Good Woman, A (DVD)

In de jaren ’30 brengen de steenrijke Amerikaanse zakenman Robert Windemere (Mark Umbers) en zijn kersverse knappe vrouw Meg (Scarlett Johansson) de winter in een dorpje aan de Italiaanse Amalfi-kust. Hun leventje verloopt voorspelbaar en zonder ophef. Dat verandert compleet vanaf het moment dat Mrs. Erlynne (Helen Hunt) zich in dit dorpje vestigt. Mrs. Erlynne staat bekend als een mannen verslindster en liet in de VS een spoor van onbetaalde rekeningen achter. Deze reputatie van Mrs. Erlynne zorgt ervoor dat de roddelmachine in het dorpje al snel haar werk doet. Het merendeel van de Amerikaanse vrijgezelle rijkaards ziet de komst van Mrs. Erlynne met interesse tegemoet. Wanneer echter Robert Windermere steeds vaker in het gezelschap van Mrs. Erlynne wordt gezien, doet de roddelmachine haar onontkoombare werk. De geruchten bereiken Meg en ook zij denkt dat haar man er een affaire op nahoudt met Mrs. Erlynne. Met alle gevolgen van dien….

A Good Woman is een verfilming van het toneelstuk Lady Windemere’s Fan, dat de Ierse schrijver en dichter Oscar Wilde in 1892 schreef. Het verhaal van A Good Woman is een gedeeltelijke adaptatie van het toneelstuk, aanzien tijd en plaats veranderd zijn. Maar dat doet geenszins af aan de inhoud van het verhaal. Een verhaal waarin liefde, jaloezie en bedrog de boventoon voeren. De basis voor dit alles zijn de roddels, waar de zich vervelende, rjike ‘upperclass’ in het kleine dorpje rijkelijk van bedienen. Scriptschrijver Howard Himelstein paste het verhaal aan voor verfilming. Regisseur Mike Barker maakte er een mooie film, waarin de nostalgische jaren ’30 sfeer uitstekend werkt. Omdat het een verfilming van een toneelstuk is, ligt de nadruk in de film vooral op het acteerspel. Hoofdrollen worden gespeeld door Helen Hunt en Scarlett Johansson. Helen Hunt heeft al jaren een solide acteercarrière achter de rug en bevestigt met haar rol van Mrs. Erlynne wederom een goed actrice te zijn. De carrière van de nog jonge Scarlett Johansson is er een van snelstijgende succes. Dit en komend jaar staan diverse films gepland met deze Amerikaanse actrice. In A Good Woman speelt zij de rol van de jonge, naïeve Meg Windemere. Andere rollen zijn er van Mark Umbers als Robert Windemere, Stephen Campbell Moore als de playboy Lord Darlington en Tom Wilkinson als de rijke Tuppy. Allen geven uitstekend spel in deze verfilming. Het verhaal speelt zich af in het niet fictieve Italiaanse dorpje Amalfi. De film is grotendeels in dit dorpje opgenomen. Cameraman Ben Seresin weet de sfeer van de jaren ’30 uitstekend te pakken. Een sfeer die in deze film goed werkt. De film komt wat langzaam op gang, maar gaandeweg weet deze verfilming van regisseur Mike Barker je te boeien en ontvouwt zich een luchtig, sfeervol en ook een gevoelig verhaal.

Jaar: 2004
Speelduur: 89 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504969652

Het oorspronkelijke filmbeeld met een beeldverhouding van 1.85:1 staat anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit van deze recente film is zeer goed. Scherpte en detail van het beeld zijn goed, evenals de verzadiging en helderheid van de kleurrijke beeld. Het kleurenpalet van de film past goed bij de warme en nostalgische Italiaanse sfeer. Contrast en zwartniveau zijn beide ook prima in orde. Ongerechtigheden zijn er niet, uitgezonderd incidentele momenten van lichte aliassing. Filmgrain is minimaal en mag bijna geen naam hebben bij dit fraaie beeld. De film is verdeeld in 12 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5, dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele ondertiteling (wit) is goed leesbaar en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De filmmuziek en de filmgeluiden hebben een voldoende gedetailleerd stereobeeld. De achterkanalen - in split-surround (stereo) – worden heel subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. De dynamiek van de soundtrack is prima met een goede balans tussen hard en zacht geluid. Het LFE-kanaal wordt incidenteel gebruikt voor het extra laag in de muziek. De dialogen zijn goed te volgen en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

Het Nederlandstalige breedbeeldmenu is statisch zonder achtergrond muziek. Extra’s heeft deze DVD niet, behoudens enkele trailers.

Trailer (2 min)
De trailer van de film, ook in 1.85:1 anamorf beeldformaat.

Onder de menukeuze Ook Beschikbaar vind je nog enkele crosspromotionele trailers van andere Paradiso uitgaven.

In A Good Woman zijn roddel, jaloezie en bedrog de hoofdingredienten. Gebaseerd op het toneelstuk “Lady Windemere’s Fan” van Oscar Wilde, speelt Helen Hunt in deze verfilming de rol van een mannenverslindster, die arriveert in een pittoresk Italiaans dorpje. Het merendeel van de vrijgezelle rijkaards zien de komst van haar met interesse tegemoet. Wanneer echter de man van een jong getrouwd stel steeds vaker in haar gezelschap wordt gezien, doet de roddelmachine haar onontkoombare werk. Andere rollen zijn er voor Scarlett Johansson, Tom Wilkinson en Mark Umbers.
Deze DVD uitgave van Paradiso heeft een goede kwaliteit beeld en geluid. De bioscooptrailer is de enige aanvulling.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paradiso Home Entertainment.