Dark, The

22-09-2006

5.4

Dark, The (DVD)

James (Sean Bean) en Adèle (Maria Bello) zijn getrouwd en hebben samen een dochter genaamd Sarah (Sophie Stuckey). Ze hebben wat problemen in hun huwelijk en leven daarom al een tijdje apart. James is verhuisd naar Wales waar hij een huis heeft gekocht aan de kust. Na enige tijd komen Adèle en Sarah hem opzoeken, iets waar hij uiteraard erg blij mee is. Op een dag verdwijnt Sarah spoorloos en na een grote zoekactie wordt aangenomen dat ze is verdronken. James en Adèle zijn kapot van verdriet maar vooral Adèle weigert te geloven dat haar dochter dood is. Deze gedachte wordt versterkt door de plotselinge verschijning van Ebrill (Abigail Stone), de dochter van een lokale herder die al 50 jaar dood wordt geacht. Adèle is ervan overtuigd dat Ebrill is teruggekomen omdat Sarah haar plaats heeft ingenomen in de mythische onderwereld Annwyn en ze doet er alles aan om Sarah ook terug te laten keren.

De laatste jaren wordt de filmmarkt overspoelt met spookverhalen, veelal afkomstig uit Japan. Films als The Ring, The Grudge en Dark Water zijn dan ook allemaal te vergelijken met de hier besproken prent, alleen is The Dark geen remake van een Japans project. Het verhaal is een verfilming van een boek van Simon Maginn genaamd Sheep. Ondergetekende heeft dit boek niet gelezen dus het is moeilijk te zeggen hoe trouw de film blijft aan het originele verhaal, maar feit is wel dat The Dark wat saai genoemd kan worden. Het duurt vrij lang voordat de spanning begint en regisseur John Fawcett (Ginger Snaps) haalt elk cliché van het genre uit de kast. Zo zijn er enkele eng bedoelde schrikmomenten die niet echt effectief zijn aangezien je ze van mijlenver aan ziet komen en bovendien gewoon niet eng genoeg zijn. Te vaak zijn deze momenten afhankelijk van een hard geluid en meer eigenlijk niet. Ook gebeuren er enkele dingen waarbij je als kijker al snel denkt, dit is niet echt logisch. Ook het einde is wat warrig en worden de personages niet echt goed uitgewerkt. Zo wordt er vrij weinig uitgelegd over waarom James en zijn vrouw problemen hebben en waarom hij zijn gezin achterlaat om ergens anders te gaan wonen.
Is er dan niks goed aan deze film vraag je misschien af? Dat zeker wel, anders was het cijfer ongetwijfeld lager uitgevallen. Ten eerste ziet de film er erg goed uit. Prachtig geschoten in een mooie omgeving en dit geeft de film een zekere sfeer mee. Ook zijn de optredens van de twee hoofdrolspelers dik in orde. Wederom zien we Maria Bello (A History of Violence, The Cooler) een uitstekende rol neerzetten, zoals ze dat eigenlijk al jaren doet. Ook Sean Bean doet het goed, hoewel hij wat weinig aan echt spelen toe komt. Ongetwijfeld een erg goed acteur maar vaak wordt hij wat ondergebruikt en kan hij niet zijn volledige talent laten zien. Dit is ook hier het geval en dit is zeker jammer. De rol van dochter Sarah wordt gespeelt door Sophie Stuckey en zij doet het redelijk. Rollen zoals dit balanceren vaak op het randje van irritant zijn en opstandig, maar het blijft allemaal gelukkig binnen de perken.
Samenvattend kunnen we zeggen dat er meer in The Dark had gezeten dat is ook het gevoel dat je overhoudt na het einde van de film. De basis van het verhaal is namelijk redelijk origineel te noemen, alleen kiezen de makers ervoor te gaan voor de bekende clichés.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 2005
Speelduur: 90 min
Verpakking: Nexpak Keep Case
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045211370

• B-roll
  • Also Available
  • Film Clips
  • Cast And Crew Interviews
  • Revised Ending

De film staat anamorf op de schijf in het formaat 1.78:1. De kwaliteit van het beeld is prima. Het beeld is mooi schoon en bevat veel detail. De scherpte is ruimschoots voldoende en de kleuren zien er natuurlijk en goed verzadigd uit. Uiteraard zijn er enkele donkere scènes in de film aanwezig en die zijn allen goed te volgen. Contrast en schaduwdetail zijn dan ook prima te noemen. Het aanwezige zwart is mooi diep van kleur. Soms is er wat lichte beeldruis aanwezig, maar dit is slechts een enkele keer. Verder is er af en toe wat edge enhancement zichtbaar, maar ook dit blijft beperkt. Een prima beeldkwaliteit zoals we die mogen verwachten van een recente film zoals deze.
De film is verdeeld in 22 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid wordt verzorgd door een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) in de originele Engelse taal. De makers hebben ervoor gekozen om veel schrikmomenten af te laten hangen van harde geluiden en dit zijn ook de momenten dat de track zich helemaal laat gaan. Alle aanwezige kanalen worden goed gebruikt en vooral het LFE kanaal kan zich op deze momenten goed laten gelden met een mooi diep en goed gedoseerd laag. De dialogen komen netjes uit het middenkanaal en zijn goed te volgen. De muziek en overige geluiden worden prima weergegeven door de voorkanalen en de achterkanalen worden voornamelijk gebruikt voor wat sfeergeluiden. Het geluid klinkt mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Film Clips
Hier zijn tien scènes uit de film nog eens los te bekijken. Waarom je dit zou doen is ons niet helemaal duidelijk aangezien je dan beter de film op kunt zetten. Het beeld is ook nog eens letterboxed en het geluid slechts Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Cast And Crew Interviews
Interviews met vijf leden van de cast, namelijk Maria Bello, Sean Bean, Maurice Roëves, Sophie Stuckey en Abigail Stone en met vijf leden van de crew, regisseur John Fawcett, producent Jeremy Bolt, schijver Stephen Massicotte, cameraman Christian Sebaldt en stuntman Gareth Milne. Allen vertellen ze kort iets over hun rol bij het project en hoe ze het ervaren hebben aan de film mee te werken.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

B-Roll (4 min.)
Beelden van achter de schermen waar we de voorbereidingen voor de opnames van enkele scènes kunnen zien en ook de betreffende opnames zelf.

Revised Ending (12 min.)
Een alternatief einde van de film. Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Also Available
Trailers van andere RCV uitgaven, namelijk Honour of the Dragon: Tom Yum Goong, Silent Hill en The New World.

Adèle en haar dochter Sarah gaan op bezoek bij de vader van Sarah die in Wales is gaan wonen nadat ze uit elkaar gegaan zijn. Het gezin is voor even herenigd want al snel verdwijnt Sarah spoorloos. James en Adèle doen er alles aan hun dochter te vinden maar al snel wordt er aangenomen dat ze verdronken is. Adèle weigert te geloven dat haar dochter dood is en dit wordt nog eens versterkt door de plotselinge verschijning van Ebrill, een meisje dat enkele tientallen jaren dood moet zijn. The Dark is een thriller met enkele horrorelementen erin verweven Het verhaal is zeker origineel te noemen, maar helaas kiezen de makers doorgaans voor makkelijke schrikmomenten die vaak niet eens echt effectief zijn. Ook het einde is onnodig verwarrend wat het er allemaal niet beter op maakt. Beeld en geluid zijn in orde en er zijn enkele extra\'s aanwezig. Deze zijn echter niet echt interessant en duren te kort.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door RCV Home Entertainment.