L'Enfant

17-09-2006

5.3

L'Enfant (DVD)

Twee jonge mensen uit de achterstandswijken van een industriestad, de twintigjarige Bruno (Jéremie Renie) en de achttienjarige Sonja (Déborah François), hebben net een kind, Jimmy, gekregen. Sonja is er erg blij mee, maar Bruno weet zich niet goed raad met de baby. Beide leven ze van dag tot dag, ze werken niet en ze komen rond van het beetje geld dat Sonja krijgt via een uitkering en dat wat Bruno bij elkaar scharrelt als heler van gestolen goederen. Hij denkt alleen maar aan zichzelf en aan geld. Daarom besluit hij, zonder medeweten van Sonja, om het kind te verkopen. Als Sonja dit te horen krijgt stort haar wereld letterlijk in. Ze wil niets meer met Bruno te maken hebben en wijst hem de deur. Bruno wil haar echter niet kwijt en via via weet hij de baby voor veel geld weer terug te kopen en hoopt dat hiermee alles weer bij het oude is. Sonja is echter diep gekwetst en wil nog steeds niets met hem te maken hebben. Bruno leeft nu op straat en komt steeds dieper in de problemen.

De Waalse broers Luc en Jean-Pierre Dardenne staan garant voor sociaal-realistische films. Bekend van onder meer La Promesse en Rosetta brengen ze ook met L’Enfant een film over de onderkant van de samenleving. Gefilmd met een camera van dichtbij gericht op de hoofdpersonen, waarbij niet ter zake doende onderwerpen worden weggelaten. Het is een documentaire-achtige manier van filmen, die de gebroeders Dardenne vaker gebruikt hebben in eerdere films. Je bent op deze manier als kijker betrokken bij het moeilijke leven van de hoofdpersonen, maar zeker ook door het natuurlijke spel van Renie en de debuterende François. Het gezeul met het kind (waarvoor overigens 21 verschillende kinderen in de rol van Jimmy zijn gebruikt) geeft je een onbehaaglijk gevoel, niet in de laatste plaats omdat Bruno het kind ziet als handelswaar.
De Dardenne’s hebben het idee van L’Enfant opgedaan toen tijdens het maken van een film in Seraing dagelijks dezelfde vrouw met een kinderwagen langs kwam. Fantaserend over de vrouw, het kind en de afwezige vader bedachten ze een scenario, wat uiteindelijk resulteerde in L’Enfant.
Het knappe van de film is dat het verhaal geheel geloofwaardig is en dat het geen zwakke momenten kent. Alles steekt zeer zorgvuldig in elkaar, terwijl het zo uit de losse pols gefilmd lijkt. Filmisch zijn er ook een paar bijzonderheden. De shots staan soms erg lang, maar je hebt het nauwelijks in de gaten. Saai of traag wordt het nergens. Verder ontbreekt er muziek. Maar ook dat mis je niet. Je beseft het pas als de aftitelrol begint en je denkt “Wat is het stil!”. Dan pas realiseer je je dat er nergens muziek is gebruikt, zelfs niet bij de aftiteling.
De film won de Gouden Palm op het filmfestival van Cannes in 2005. Met meer van dit soort pareltjes plaatst de Belgische film zich in de top van de Europese cinema.

Jaar: 2005
Speelduur: 91 min
Beeldverhouding: 1.66:1 anamorf
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777056240

• Interview met regisseurs
  • The Image Factory

De film staat in het originele beeldformaat van 1.66:1 anamorf op de DVD. De print ziet er netjes uit zonder beschadigingen of vuil. De film is gedraaid op 16mm en overgezet naar 35mm. Dat heeft wel z’n invloed op de transfer. Zo is de filmkorrel wat groter dan bij standaard 35mm negatief. En dat heeft weer z’n effect op de scherpte. Die is redelijk goed, maar nergens echt gestoken scherp. Ook filmgrain is behoorlijk aanwezig, wat ook weer een kenmerk is van een blow-up van 16mm naar 35mm. Edge-enhancement is niet toegepast om de scherpte-indruk te verhogen.
Het kleurenpallet is vrij grauw en grijs gehouden. De locaties zijn daar speciaal op uitgezocht, waarbij felle kleuren ontbreken. Dat zorgt voor een kille sfeer, die prima bij de film past. Om de film een zo’n natuurlijk mogelijk uiterlijk te geven is er weinig gebruik gemaakt van extra belichting. Slechts hier en daar zijn de hoognodige lichtbronnen gebruikt. Dat zorgt ervoor dat bij de paar nachtscènes niet veel detail zichtbaar is in de donkere vlakken. Maar ook dit past weer prima bij het soort film wat we hier voorgeschoteld krijgen.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken. De witte ondertiteling is goed leesbaar en keurig geplaatst. Al met al is dit een prima transfer, die goed de sfeer van de film weergeeft, al had de scherpte iets beter mogen zijn.

De film staat met een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) op de DVD. Wat geldt voor het beeld en de aankleding, geldt ook zeker voor het geluid. Het klinkt heel naturel en verzorgt. Dialogen zijn goed verstaanbaar en passen qua ruimtelijkheid uitstekend bij de beeldkaders die de film hanteert. Het geluid is gedraaid in M/S-stereo, waardoor ook het direct-geluid een stereo karakter heeft. Het meeste geluid komt uit de frontspeakers en de centerspeaker, waarbij in de achterkanalen bij buitenscènes sfeergeluiden hoorbaar zijn. Die zijn afgeleid van het stereogeluid van de frontspeakers en klinken een beetje blikkerig. Het LFE kanaal wordt nauwelijks aangesproken.
Het meest opvallende is het totaal ontbreken van muziek. Maar dit besef je eigenlijk pas bij de aftiteling. Gezien de aard van de film een prima verzorgd geluid, waarbij het surroundgebeuren een beetje achterwege blijft.

Het hoofdmenu van de DVD is geanimeerd met een filmscène als achtergrondbeeld en heeft een 1.78:1 anamorf formaat. Het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s). Het menuscherm van de extra’s en instellingen zijn statische schermen, ook in 1.78:1 beeldformaat. Alle extra’s zijn Frans gesproken en Nederlands ondertiteld en hebben Dolby Digital 2.0 geluid.

Interview met regisseurs Dardenne (30 min)
Een gefilmd interview met de beide broers Dardenne voor de Franse radio. Naast dat ze praten over de film hebben ze het ook over de moeilijke omstandigheden waaronder jongeren leven in België en Frankrijk. Het interview is onderverdeeld in zeven hoofdstukken.

The Image Factory (17½ min)
De hoofd belichter en de cameraoperator vertellen over hun manier van werken tijdens L’Enfant en andere films die ze met de regisseurs Dardenne hebben gemaakt. Zeer interessante informatie over hoe de film is gemaakt en hoe alles er op een zo natuurlijk mogelijke manier uit komt te zien. De gesprekken worden afgewisseld met fragmenten uit de film. Helaas zijn er geen setopnames te zien.

Trailer (1½ min)
De officiële trailer van de film voor de Nederlandse bioscoop. In 1.78:1 letterboxed (niet anamorf) beeldformaat.

Bruno en Sonja zijn twee jonge mensen met weinig geld die net samen een kind hebben. Sonja is hier erg blij mee, maar Bruno weet zich er niet veel raad mee. Het feit dat hij alleen maar aan zichzelf en geld denkt zorgt ervoor dat hij het kind verkoopt. Als Sonja hem hiervoor de deur wijst draait hij de verkoop terug en hoopt zo weer in genade te vallen bij Sonja, maar die voelt hier niets voor.
L’Enfant is een prachtig sociaal drama waarbij het geloofwaardige verhaal en het natuurlijke spel de krachtigste elementen zijn. Zeker een aanrader voor liefhebbers van realistisch drama.
De beeld- en geluidskwaliteit zijn in orde en dragen bij aan de sfeer van de film.
De extra’s zijn bij deze uitgave ook zeker de moeite waard.
Wel even aandacht voor de kijkwijzer. Op de hoes staat dat de film geschikt is voor alle leeftijden, maar het kijkwijzer intro geeft 12 jaar aan als leeftijd. Dat is een betere aanduiding voor deze film dan alle leeftijden..