Poelmo, Slaaf van het Zuiden

Wilbert Rietman
30-08-2006

5.9

Poelmo, Slaaf van het Zuiden (DVD)

Artiesten zijn een raar volkje, althans zo luiden de vooroordelen. Ze zijn knettergek, homoseksueel, anaal gefixeerd en verslaafd aan het één en ander. In deze theatershow trekken drie artiesten (Hans Teeuwen, Gummbah en Pieter Bouwman) ten strijde tegen deze vooroordelen. Het resultaat is een show bestaande uit diverse stukjes die, zo op het eerste oog, niets met elkaar te maken hebben, maar elkaar wel in een hoog tempo opvolgen. Een show die volgens de makers een mokerslag is in het gezicht van ieder weldenkend mens, maar ook een dolle rit in een stilstaande draaimolen. Kortom, een overtuigend en tijdloos manifest tegen artiesten waar ook ter wereld.

De cabaretier Hans Teeuwen, cartoonist en theatermaker Gummbah (echte naam: Gertjan van Leeuwen) en radiomaker en cabaretregisseur Pieter Bouwman besloten in 2000 tezamen een theater-/ cabaretshow te schrijven en op te voeren. Teeuwen en Bouwman kenden elkaar trouwens al van de radiohoorspelen die zij eerder deden onder de noemer Mannen van de Radio. De show kreeg als titel Poelmo, Slaaf van het Zuiden met als ondertitel Voor Meisjes die van Dieren Houden en de heren noemden zichzelf Poelmo’s. Poelmo is een absurde show geworden die een soort kruising is van Teeuwens solowerk met dat van Monty Python’s Flying Circus. De show werd opgevoerd in Het Betty Asfalt Complex te Amsterdam van het najaar van 2000 tot en met het voorjaar van 2001. Het stuk werd zeer enthousiast ontvangen door het publiek wat de VPRO deed besluiten het geheel te registreren op film met de bedoeling er een televisieshow van te maken van 8 afleveringen. Later is er nog besloten om de 2 oorspronkelijke theatershows opnieuw te monteren tot 4 ‘nieuwe’ afleveringen. Het resultaat mag er beter zijn en mag zich rekenen tot één van betere ge(s)laagde stukken binnen de absurde humor. De fan van Hans Teeuwen zal even moeten wennen aan de andere twee Poelmo’s, maar het resultaat mag er zeker zijn.

Genre: Cabaret, Komedie/Humor
Jaar: 2002
Speelduur: 167 min
Beeldverhouding: 1.66:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: CNR Entertainment
EAN: 198363123440

• De Betere Kleedkamerscènes
  • Beweegredenen

Het beeld op de DVD heeft een verhouding van 1.66:1 niet anamorf. De transfer van deze show geeft weinig redenen tot klagen. Het beeld is scherp te noemen, wel oogt het één en ander nogal flets, met name de kleuren. Ook is er vrij veel grain aanwezig. Daarnaast is er sprake van interlacing, waardoor het nogal wazig wil worden bij bewegingen (zie screenshot 3). De twee delen zijn verdeeld in respectievelijk 19 en 17 hoofdstukken, elk stukje heeft zijn eigen chapterstop gekregen. Aan de dove en slechthorende medemens is helaas niet gedacht, want ondertiteling ontbreekt.

Het audiospoor van deze DVD laat weinig verassende dingen horen wat, gezien het televisiekarakter van deze productie, niet vreemd is. De aanwezige Dolby Digital 2.0-track, met een bitrate van 192 kbit/s, klinkt prima, beschadigingen zijn niet te horen. Het geluid bestaat uit de dialogen van de heren en hun pianospel met daarnaast het geklap en gelach van publiek en dit is allemaal prima te volgen en te horen. Een surroundtrack had het geheel wat ruimtelijker kunnen maken, maar is absoluut geen gemis.

Het statische menuscherm staat in 1.33:1 op de schijf zonder achtergrondmuziek. Vanaf hier heb je de keuze om naar één van de twee shows te gaan. De shows kennen onderling dan weer een aparte indeling. Ook heeft deze DVD twee extra’s meegekregen:

De Betere Kleedkamerscènes (14:16 min.)
Eigenlijk zijn deze beelden vanachter de schermen en vanuit de kleedkamers niet meer dan een aantal sketches waarin de heren elkaar in de zeik nemen of gewoon een stukje opvoeren. Het beeld wordt weergegeven in de verhouding 1.66:1 niet anamorf en het geluid is een Dolby Digital 2.0-track (192 kbit/s).

Beweegredenen (9:55 min.)
Interviews waarin de heren afzonderlijk van elkaar commentaar leveren op de show en hun samenwerking. Alles is echter ingestudeerd en eigenlijk een extra sketch. Ook hier een beeldverhouding van 1.66:1 niet anamorf en een Dolby Digital 2.0-track (192 kbit/s).

Poelmo, Slaaf van het Zuiden is de titel van een humoristische theatershow opgevoerd door de absurdisten Hans Teeuwen, Gummbah en Pieter Bouweman. De op deze DVD verschenen originele theaterregistraties zijn zeer leuk en grappig te noemen en de liederen steken knap in elkaar. Nooit zal Sneeuwwitje weer hetzelfde zijn of zal je de naam van kabouter Drelletje kunnen horen. Pelgrims en pelsjagers zullen door elkaar worden gehaald en Duits bier zal weer lekker smaken. Ook de titels van niet bestaande boeken zullen in je geheugen gegrift blijven staan.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door CNR Entertainment.