Octopussy (UE)

20-08-2006

6.2

Octopussy (UE) (DVD)

In Oost-Berlijn probeert agent 009 een bijzonder Russisch Fabergé-ei ingelegd met juwelen de grens over naar West-Berlijn te smokkelen. Het lukt hem om het ei op de Britse ambassade af te leveren, alvorens het leven te laten. James Bond (Roger Moore) krijgt de opdracht een en ander te onderzoeken. Het ei blijkt een vervalsing te zijn. Het echte ei wordt op een veiling te koop aangeboden, waar de smokkelaar Kamal Kahn (Louis Jourdan) en zijn rechterhand Magda (Kristina Wayborn) alle moeite doen het ei te bemachtigen. Als Bond vervolgens meer te weten probeert te komen over Kahn, komt hij hardhandig in aanraking met zijn bodyguard Gobinda (Kabir Bedi). Bond ontdekt dat Kahn contacten heeft met de Russische generaal Orlov (Steven Berkoff), die niet veel goeds in zin heeft. Kahn blijkt te werken in opdracht van de aantrekkelijke mysterieuze dame Octopussy (Maud Adams). Als cover voor de juwelensmokkel gebruikt zij haar reizend circusgezelschap. Bond ontdekt wat Orlov en Kahn met het circus van plan zijn. Maar heeft hij nog genoeg tijd om het dodelijke plan te stoppen?

Na het succesvolle For Your Eyes Only regisseert John Glen zijn tweede Bond film genaamd Octopussy. James Bond schrijver Ian Fleming is in 1964 op 56-jarige leeftijd overleden. Postuum verscheen van zijn hand in 1966 een verhalenbundel genaamd ‘Octopussy and The Living Daylights’. Deze verhalenbundel bevat drie korte verhalen: ‘Octopussy’, ‘The Living Daylights’ en ‘The Property of a Lady’. De film Octopussy heeft het eerste en het laatste verhaal als basis gebruikt. Het filmscript is geschreven door Richard Maibaum, Michael G. Wilson en George MacDonald Fraser. De naam ‘Property of a Lady’ verwijst in de film naar het gestolen Fabergé-ei met erin de afbeelding van een koets. Het Fabergé-ei is een werkelijk bestaand juweel, dat de vorm van een paasei heeft. Tussen 1885 en 1917 vervaardigde Peter Carl Fabergé ongeveer 50 eieren in opdracht van de Russische tsaren. De eieren werden gebruikt als paasgeschenk. Deze eieren zijn vandaag de dag bijzonder kostbaar. Het merendeel is in het bezit van musea of particulieren. Roger Moore speelt in Octopussy voor de zesde keer James Bond. Hij heeft in dit verhaal twee opponenten, de smokkelaar Kamal Kahn, een rol van Louis Jourdan en de Russische generaal Orlov, gespeeld door Steven Berkoff. De Bond girls zijn Maud Adams, die Octopussy speelt en Kristina Wyaborn, die de rol van Magda speelt. Maud Adams speelt voor de tweede keer een Bond girl. Haar eerste optreden was in de film The Man With The Golden Gun, al was haar rol daarin niet zo groot. Zij is de enige die twee keer een Bond girl heeft gespeeld. Maud Adams is in de volgende Bond film A View To A Kill kort te zien. De rol van M wordt in deze film gespeeld door Robert Brown. Bernard Lee, die deze rol elf keer speelde, was in 1981 overleden. Robert Brown speelt in de drie opvolgende Bond films eveneens de rol van M. Uiteraard is Desmond Llewelyn, ofwel Q, ook weer van de partij. Hij voorziet James Bond weer van de nodige handige snufjes. Ook Lois Maxwell is weer kort te zien als Moneypenny. Uiteraard in de film ook weer enkele prima actiescènes, de typisch spitsvondige en relativerende humor van Bond en zijn romantische inslag voor mooie vrouwen. De film begint met een spectaculaire actiescène met het kleinste straalvliegtuig ter wereld. John Barry deed bij deze film weer de muziek. Zoals gebruikelijk wordt tijdens de begintitels de Bond song gezongen. Dit keer het liedje ‘All Time High’ met teksten van Tim Rice, dat gezongen wordt door Rita Coolidge. Dat ook deze Bond weer goed afloopt spreekt voor zich, want … “James Bond will return in From A View To A Kill”. Al heeft men bij die film het woordje ‘from’ weggelaten.

Vijf jaar na de Special 007 Edition (SE) brengt Sony Pictures alle 20 ‘officiële’ James Bond films opnieuw uit als een Ultimate Edition. Beeld en geluid zijn door DTS Image (voorheen Lowry Digital Images) met state of the art middelen gerestaureerd. Op het gebied van extra’s is deze 2-DVD set nog uitgebreider dan de voorgaande SE versie. Is dit de ultieme release? Reden om nu je oude versie te vervangen door deze nieuwe uitgave? Hieronder helpen we je op weg om deze vraag voor jezelf te beantwoorden.

Genre: Actie
Jaar: 1983
Speelduur: 126 min
Verpakking: Duo Keep Case in Slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
Uitgever: Sony Pictures / MGM
EAN: 8712609687514

• Storyboards
  • Audiocommentaren
  • Image Database
  • James Bond In India
  • James Brolin And Maud Adams Screentest
  • Ken Burns On Set Movies
  • Location Scouting With Peter Lamont
  • Inside Octopussy: An Original Documentary
  • Designing Bond - Peter Lamont
  • Music Video All Time High

De afgelopen drie jaar heeft DTS Images (voorheen Lowry Digital Images) in opdracht van MGM alle 20 officiële James Bond films volledig gerestaureerd. Onder supervisie van John Lowry is elke film vanaf het origineel frame voor frame digitaal gescand en opgeslagen. Hiervoor zijn 600 Apple computers gebruikt met een opslagruimte van 700 terrabyte. Alle films zijn gescand met een extreem hoge resolutie van 4000 bij 3000 pixels. Ter vergelijk: PAL DVD’s hebben een resolutie van 720 bij 576 pixels. Totaal is ruim 67 kilometer film gescand en vervolgens digitaal ontdaan van vuil en andere ongerechtigheden. Volgens John Lowry zijn op deze wijze ruim 37 miljoen stukjes vuil verwijderd. Ook de filmgrain is sterk geminimaliseerd en de kleurbalans is hersteld. Doordat nu bijna alle extra’s op een tweede DVD zijn geplaatst, kon de film met minder compressie op de schijf worden gezet. En hoe ziet het resultaat er nu uit?

De film staat met de brede Panavision beeldverhouding 2.35:1 anamorf op de DVD. De voorgaande SE release had een goede beeldkwaliteit, maar bij deze film heeft DTS Images het beeld nog weten te verbeteren. Het getoonde beeld ziet er net als bij For Your Eyes Only nagenoeg perfect uit. Een mooi helder beeld met volle goed verzadigde kleuren. De kleurbalans is bijgesteld, waarbij de kleuren er nu natuurlijker uitzien. Het contrast is uitstekend. Het beeld oogt in het algemeen goed scherp, behoudens ook hier enkele scènes die bewust een wat softe aanblik hebben. Detaillering van het beeld is uitstekend. Ook dit beeld is volledig vrij van ongerechtigheden als gevolg van stof of beschadigingen. Filmgrain is nagenoeg helemaal verdwenen. Het is slechts in lichte mate in de luchtpartijen of achtergrond te zien. Edge enhancement is niet zichtbaar. De film is netjes opgedeeld in 32 chapterstops. De ondertiteling is goed leesbaar en staat goed geplaatst onder in het beeld.

Octopussy had bij de SE release vreemd genoeg slechts een Dolby Surround geluidstrack. Voor deze Ultimate Edition uitgave is de geluidstrack geremixt naar 5.1 surround. Hierbij heb je keuze uit een Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s) en een DTS 5.1 surround (bitrate 754 kb/s). Het resultaat mag er zijn. De geluidstrack klinkt zeer goed met veel detail en een goed gebruik van de surround kanalen. De filmmuziek klinkt mooi ruimtelijk en heeft een goed stereobeeld. De nadruk van de soundtrack ligt nog wel op de voorste kanalen omdat het merendeel van de filmgeluiden zich concentreren op de centerspeaker en de frontspeakers. Maar de surround worden effectief gebruikt bij de actiescènes. Vooral bij de ‘treinscène’ is er een goed klinkend surround geluid. De surroundkanalen worden hierbij in split-surround (stereo) gebruikt. Bij de actiescènes zorgt het LFE kanaal met de subwoofer voor een goed klinkend laag. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker. Behoudens een verschil in luidheid is er verder geen echt verschil in kwaliteit tussen de DD en de DTS track.

De bewegende menu’s zijn mooi vormgegeven en van mooi achtergrondgeluid voorzien. Op beide DVD’s zijn extra’s opgenomen. Uiteraard zijn alle extra’s van de SE versies ook nu weer opgenomen in de 2-DVD set. Bij deze Ultimate Edition zijn nog tal van extra’s toegevoegd, deze extra’s zijn met een (*) aangeduid. Belangrijk voordeel is dat de extra’s bij deze Ultimate Edition release bijna allemaal Nederlands ondertiteld zijn. Een overzicht:

DVD-1

De eerste DVD begint met een reclametrailer voor de 007 James Bond Ultimate Edition

MI6: Commentary