Cat on a Hot Tin Roof

15-08-2006

6.6

Cat on a Hot Tin Roof (DVD)

Harvey \"Big Daddy\" Pollitt (Burl Ives) staat aan het hoofd van de familie en wanneer hij jarig is verzameld iedereen zich in grote huis van de beste man. Echt gezellig wordt het echter niet. Big Daddy heeft namelijk net te horen gekregen dat hij terminaal ziek is en zijn zoon Brick (Paul Newman) is een voormalig steratleet die nu verslaafd is aan alcohol. De oudste zoon van de familie, Gooper (Jack Carson), heeft maar één ding aan zijn hoofd en dat is de erfenis van zijn vader. Brick is hier helemaal niet mee bezig, hij heeft zijn handen vol aan zijn verslaving en zijn moeizame huwelijk met de mooie Maggie (Elizabeth Taylor). Deze is niet echt te spraken over haar huwelijk en dan vooral Brick\'s falen in de slaapkamer. Naarmate de avond vordert, vliegen de spanningen en verwijten over en weer.

Tennessee Williams staat bekend om zijn toneelstukken en boeken met, voor die tijd, pikante onderwerpen. Zijn verhalen en stukken gaan vrijwel altijd over menselijke problemen en problemen in onderlinge relaties. Vaak is hier een flink seksueel sausje overheen gegoten, wat ook het geval is bij Cat on a Hot Tin Roof. De film is gebaseerd op Williams\' gelijknamige toneelstuk uit 1955 en hier betreft het een gehele familie die onderling overhoop ligt. Het verhaal concentreert zich echter vooral op de verwikkelingen rond zoon Brick, prachtig neergezet door Paul Newman. Het seksuele sausje is afkomstig van zijn vrouw Maggie en dit niet alleen door het toen nog prachtige uiterlijk van actrice Elizabeth Taylor. Het onvermogen van Brick om zijn vrouw te seksueel te plezieren was toen de film uitkwam in 1958 een pikant onderwerp, maar niet te spreken over het zo openlijk vragen om seks door een vrouwelijk hoofdpersoon. Ook worden er enkele subtiele verwijzingen gemaakt naar het al dan niet homo zijn van hoofdpersoon Brick en ook dit was voor die tijd nogal gewaagt. In het toneelstuk lag deze dubbele agenda van de hoofdpersoon er nog wat dikker bovenop, maar de makers kozen ervoor om dit wat in te dammen. Dit was ook de reden dat Tennessee Williams niets met de film te maken wilde hebben nadat deze verschenen was. Toch is ook met deze kleine aanpassing het verhaal het sterkste punt van deze film. Prachtig en slim geschreven zoals eigenlijk alleen Tennessee Williams. Het is niet voor niets dat zijn boeken en toneelstukken vandaag de dag nog steeds verfilmd worden en op tonelen ten uitvoer worden gebracht. Enig minpunt misschien aan de film is dat het overduidelijk een aanpassing is van een toneelstuk. Het aantal locaties is erg beperkt en alles draait om een kleine groep personen.
Iets wat ook dik in orde is zijn de optredens van de acteurs. Als eerste is er Paul Newman die de rol speelt van de dronken zoon Brick. Hij zet deze rol uitstekend neer en werd terecht genomineerd voor een Oscar. Iemand die ook genomineerd werd was Elizabeth Taylor, toen haar tweede nominatie voor het felbegeerde beeldje. Ook zij zet een bijna perfecte rol neer en het moet weer eens gezegd worden, wat een mooie vrouw was dit toch. Ten tijde van de opnames was ze pas 26 jaar en deze rol betekende voor haar een overgang naar meer volwassener rollen. Ook de rest van de acteurs speelt goed en vooral Burl Ives valt op als de typische zuidelijke heer Big Daddy.
De film werd in totaal zes keer genomineerd voor een Oscar, naast de twee nominaties voor de hoofdrolspelers, onder andere nog voor Beste Regisseur en Beste Film. Geen van de nominaties werd verzilverd, maar dit doet niets af aan de kwaliteit van de film. Dit is een film die elke fan van klassieke films gezien moet hebben. Ook mensen die normaal niet naar dit soort films kijken kunnen hier best een gokje mee wagen aangezien het onderwerp ook vandaag de dag nog best actueel genoemd kan worden.

Jaar: 1958
Speelduur: 102 min
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321931669856

• Theatrical trailer
  • Cat On A Hot Tin Roof: Playing Cat And Mouse

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 1.78:1. De kwaliteit van het beeld is prima, uiteraard rekening houdend met de leeftijd van de film die bijna de 50 nadert De kleuren zien er erg goed uit, maar zijn wel typisch voor de leeftijd van de film. Het beeld is verder mooi helder en contrast en schaduwdetail zijn nagenoeg perfect. Ook het zwartniveau is ruim voldoende te noemen, evenals de scherpte. Er zijn wel enkele momenten aanwezig waarbij het beeld wat soft oogt, maar het blijft allemaal ruim binnen de perken. Filmgrain is vrij vaak zichtbaar, variërend in hoeveelheid maar echt storend wordt het nergens. Af en toe zijn hier en daar wat kleine beschadigingen zichtbaar, maar die zijn op één hand te tellen. Verder zijn er geen artefacten te vinden en samenvattend kunnen we zeggen dat deze transfer erg prettig is om naar te kijken. Op vrijwel alle vlakken een voldoende dus en als pluspunt behoudt het beeld die typische klassieke uitstraling waardoor het allemaal niet te gemaakt overkomt.
De film is verdeeld in 26 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen maar had iets lager in het beeld mogen staan.

Het originele monogeluid is op de DVD te vinden in Dolby Digital 1.0 formaat (192 kb/s). Dit formaat heeft uiteraard zo zijn beperkingen, maar het is mooi dat het originele monogeluid bewaard is gebleven. Het geluid klinkt mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig Dit is toch wel het belangrijkste voor een track zoals deze aangezien er van enige ruimtelijkheid geen sprake is. De dialogen zijn goed te volgen en ook het spaarzame overige geluid wordt prima weergegeven. De track bevat niet veel laag maar dit is ook niet echt nodig aangezien het geluid voornamelijk uit dialoog bestaat. Een goed klinkende track, uiteraard wel binnen de beperkingen van het formaat.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Het commentaar wordt verzorgd door Donald Spoto, biograaf van Tennessee Williams. Biografen weten doorgaans veel van hun onderwerp en dit is ook hier het geval. Meneer Spoto vertelt veel over Williams, zijn werk en wat voor iemand hij was. Ook zijn werk komt uiteraard aan bod en dit zorgt ervoor dat het commentaar interessant blijft en er genoeg afwisseling te vinden is.

Cat On A Hot Tin Roof: Playing Cat And Mouse (10 min.)
Een korte featurette die voornamelijk over Paul Newman en Elizabeth Taylor gaat. We zien hoe deze film voor beiden een omschakeling betekende naar volwassener rollen en hoe hun rollen onderling met elkaar te maken hadden.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Theatrical Trailer
Een bioscooptrailer van de film. Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Cat on a Hot Tin Roof gaat over het verstoorde gezinsleven van de familie Pollitt. Vader is jarig en het gehele gezin verzamelt zich in het grote huis van pa en ma. De twee zoons zijn aanwezig met hun vrouwen waarbij de oudste zoon alleen kan denken aan de erfenis van zijn inmiddels zieke vader. De jongste zoon heeft het te druk met zijn verslaving en het afwijzen van zijn bloedmooie vrouw die het zat is niet verwend te worden tussen de lakens. De verjaardag van vader loopt dan ook heel anders dan gepland. Toen deze film uitkwam in 1958 barste er uiteraard weer de nodige kritiek los, dit door het seksuele sfeertje wat er over de film hangt. Vandaag de dag niet echt relevant meer maar dit geldt wel voor de verstoorde familierelaties, iets dat we tegenwoordig ook nog vaak genoeg zien. De DVD heeft een prima beeld en geluid, maar qua extra\'s valt het allemaal wat tegen. Toch nog een aanrader voor fans van klassieke films.