Man With The Golden Gun, The (UE)

14-08-2006

5.3

Man With The Golden Gun, The (UE) (DVD)

Op het hoofdkantoor van MI6 wordt een gouden kogel met de inscriptie 007 ontvangen. Er is maar één man die dit type kogel gebruikt en dat is de huurmoordenaar Francisco Scaramanga (Christopher Lee). Niemand weet hoe deze man er uit ziet, behalve dat hij een derde tepel op zijn borst heeft. Zijn gouden pistool en gouden kogels zijn het handelsmerk van deze mysterieuze man. M (Bernard Lee) denkt dat de kogel een waarschuwing is dat Scaramanga het nu op James ‘007’ Bond (Roger Moore) heeft voorzien. Uit veiligheidsoverwegingen haalt hij Bond van zijn huidige opdracht af. Bond besluit niet te wachten op Scaramanga, maar zelf op zoek te gaan naar deze man. Bond vertrekt naar Kowloon in Hong Kong, waar hij ter plaatse hulp krijgt van de onhandige blondine en medespion Mary Goodnight (Britt Ekland). Als kort daarna de wetenschapper wordt vernoord die Bond in zijn vorige opdracht juist moest beschermen, lijkt het erop dat de kogel een andere betekenis had. Alleen nu is de ‘solex agitator’, voor het winnen van zonne-energie, verdwenen. Nu moet Bond Scaramanga vinden én de ‘solex agitator’ terug vinden,voordat er verkeerde dingen mee worden gedaan.

The Man With The Golden Gun is de negende James Bondfilm en de tweede Bondfilm met Roger Moore in de rol van 007 geheimagent James Bond. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Ian Fleming uit 1965. Dit boek is het dertiende en laatste boek uit de James Bondreeks. In 1964 overleed Ian Fleming aan de gevolgen van een hartaanval. Het boek The Man With The Golden Gun was op dat moment nog niet af. The Man With The Golden Gun is de laatste Bond film die mede geproduceerd werd door Harry Saltzman. Door de sterk tegenvallende opbrengsten en problemen op de set leek het er zelfs op dat dit de laatste Bond film zou worden. Belangrijkste oorzaak van de tegenvallende opbrengsten is ongetwijfeld te wijten aan het feit dat de film de typische Bond kenmerken mist. Er is geen tegenstander die met grootheidswaanzin of iets dergelijks de wereld wil bedreigd. De Bond girls zijn geen bijzondere verschijningen. Britt Ekland speelt Bond’s rechterhand in Hong Kong, een stuntelige collega geheim agent die weinig krachtig overkomt. Positieve verschijning is Maud Adams, alleen is haar rol erg beperkt. Maud Adams zou trouwens negen jaar later in Octopussy wel een belangrijke rol spelen. De gevatte humor van Bond is in deze film ook wat slapjes en gadgets van Q zijn er ook nauwelijks. Toch is het natuurlijk niet allemaal slecht, maar vergeleken met de voorgaande Bond films viel de film tegen. Leuke scènes zijn die in de Queen Elizabeth III, waar alles scheef staat. Een bijzondere setting en lastig lopen. Ook positief is de rol van Christopher Lee, die de ‘man with the golden gun’ speelt. Hij doet dit met de zijn bekende onderkoelde uitstraling die hier goed werkt. Evenals zijn wat donkere stem. Zijn hulpje Nick Nack wordt gespeeld door Hervé Villechaize, die vooral bekend is geworden door zijn rol in Fantasy Island. Sherrif J.W. Pepper, een rol van Clive James, die het had te stellen met de racevaardigheden van Bond in Live And Let Die, zien we in deze film ook weer terug. En wederom wordt hij geconfronteerd met de racevaardigheden van Bond. Zoals de meeste Bond films eindigt ook deze film met de woorden “James Bond will return in The Spy Who Loved Me. Het zou alleen ruim drie jaar duren alvorens deze film in de bioscopen kwam.

Vijf jaar na de Special 007 Edition (SE) brengt Sony Pictures alle 20 ‘officiële’ James Bond films opnieuw uit als een Ultimate Edition. Beeld en geluid zijn door DTS Image (voorheen Lowry Digital Images) met state of the art middelen gerestaureerd. Op het gebied van extra’s is deze 2-DVD set nog uitgebreider dan de voorgaande SE versie. Is dit de ultieme release? Reden om nu je oude versie te vervangen door deze nieuwe uitgave? Hieronder helpen we je op weg om deze vraag voor jezelf te beantwoorden.

Genre: Actie
Jaar: 1974
Speelduur: 120 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
Uitgever: Sony Pictures / MGM
EAN: 8712609686951

• Audiocommentaren
  • Image Database
  • On Location With The Man With The Golden Gun
  • American Thrill Show Stunt Film
  • The Russell Harty Show
  • Guy Hamilton: The Director Speaks
  • The Road to Bond: Stunt Coordinator W J Milligan
  • Inside The Man With The Golden Gun
  • Double-O Stuntmen A Look At …
  • TV Broadcasts

De afgelopen drie jaar heeft DTS Images (voorheen Lowry Digital Images) in opdracht van MGM alle 20 officiële James Bond films volledig gerestaureerd. Onder supervisie van John Lowry is elke film vanaf het origineel frame voor frame digitaal gescand en opgeslagen. Hiervoor zijn 600 Apple computers gebruikt met een opslagruimte van 700 terrabyte. Alle films zijn gescand met een extreem hoge resolutie van 4000 bij 3000 pixels. Ter vergelijk: PAL DVD’s hebben een resolutie van 720 bij 576 pixels. Totaal is ruim 67 kilometer film gescand en vervolgens digitaal ontdaan van vuil en andere ongerechtigheden. Volgens John Lowry zijn op deze wijze ruim 37 miljoen stukjes vuil verwijderd. Ook de filmgrain is sterk geminimaliseerd en de kleurbalans is hersteld. Doordat nu bijna alle extra’s op een tweede DVD zijn geplaatst, kon de film met minder compressie op de schijf worden gezet. En hoe ziet het resultaat er nu uit?

Evenals Live And Let Die is ook deze film met sferische lenzen gefilmd. Ook bij deze film geeft de IMDB als beeldverhouding aan de Europese ‘intended ratio’ 1.66:1 en de Amerikaanse ‘intended ratio’ 1.85:1. Met de release van de Ultimate Edition is het beeldformaat van de eerste drie Bond films weer teruggebracht naar het Europese 1.66:1 beeldformaat. De SE versie had een 1.78:1 beeldformaat. Met de nieuwe UE uitgave is het beeld iets gecorrigeerd naar het 1.85:1 beeldformaat.
De voorgaande SE release had al een redelijk goede beeldkwaliteit. De restauratie van DTS Images heeft het beeld zichtbaar verbeterd. Belangrijkste verschil zit nu in de helderheid en de detaillering van de film. Het beeld ziet er nu goed helder uit en heeft een prima contrast. De kleuren zien er voldoende helder en natuurlijk uit. De huidtinten ogen bij deze release natuurlijker, maar neigen bij enkele scènes naar een iets te rode kleur. De kleurverzadiging is goed. Ook dit beeld is volledig vrij van ongerechtigheden als gevolg van stof of beschadigingen. Filmgrain is nagenoeg helemaal verdwenen. Het is slechts in lichte mate in de luchtpartijen of achtergrond te zien, maar dit mag bijna geen naam hebben. Scherpte en detaillering zijn in het algemeen goed tot zeer goed. Edge enhancement is in sommige scènes nog iets te zien. De film is netjes opgedeeld in 32 chapterstops. De ondertiteling is goed leesbaar en staat netjes geplaatst onder in het beeld.

De originele (mono) soundtrack is door DTS Images ook onder handen genomen. De soundtrack is naar keuze te beluisteren in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s) en DTS 5.1 surround (bitrate 754 kb/s). The Man With The Golden Gun had bij de SE release nog een mono soundtrack, die staat niet meer op deze UE uitgave. Het muziekgedeelte van de soundtrack, met muziek van George Martin, heeft een goed klinkend stereogeluidsbeeld. De filmgeluiden beperken zich meestentijds tot de centerspeaker en soms de frontspeakers. Hierdoor ligt de nadruk van de soundtrack duidelijk op de voorste kanalen. De surround speakers geven heel subtiel de muziek en de omgevingsgeluiden weer. Er is redelijk wat laag in de soundtrack aanwezig. Bij de eindscène, die we inhoudelijk hier niet zullen verraden, zit verbluffend veel laag in de soundtrack. Het LFE kanaal wordt hierbij intensief gebruikt. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker. Tussen de DD en de DTS track is nauwelijks kwaliteitsverschil hoorbaar.

De bewegende menu’s zijn mooi vormgegeven en van mooi achtergrondgeluid voorzien. Op beide DVD’s zijn extra’s opgenomen. Uiteraard zijn alle extra’s van de SE versies ook nu weer opgenomen in de 2-DVD set. Bij deze Ultimate Edition zijn nog tal van extra’s toegevoegd, deze extra’s zijn met een (*) aangeduid. Belangrijk voordeel is dat de extra’s bij deze Ultimate Edition release bijna allemaal Nederlands ondertiteld zijn. Een overzicht:

DVD-1

De eerste DVD begint met een reclametrailer voor de 007 James Bond Ultimate Edition

MI6: Commentary

Audio Commentary featuring director Guy Hamilton and Members of The Cast & Crew
Net als bij voorgaande films ook nu een gesproken commentaar dat uit interviewfragmenten bestaat. Aan het woord zijn regisseur Guy Hamilton en verschillende acteurs en crewleden. Een en ander wordt aan elkaar gepraat door John Cork van de Ian Fleming Foundation.