Tomorrow Never Dies (UE)

06-08-2006

7.4

Tomorrow Never Dies (UE) (DVD)

Het verhaal begint op een locatie aan de Russische grens waar militaire wapens zwart worden verhandeld. James Bond (Pierce Brosnan) is ter plaatse en via een videoverbinding kan men in het hoofdkwartier in Londen alles volgen. Een van de verhandelde objecten is een Amerikaans GPS codeerapparaat. Wanneer de marine opdracht krijgt een raket af te vuren voor totale vernietiging van deze ‘terroristen markt’, signaleert Bond een gevechtsvliegtuig met nucleaire bommen. Het is te laat om de raket te stoppen. Bond weet met het gevechtsvliegtuig nipt te ontsnappen.
Het verhaal vervolgt met een aanval op het marineschip H.M.S. Devonshire in de Zuid-Chinese zee. Ogenschijnlijk bevindt het marineschip zich in Chinese wateren en het lijkt erop dat zij tot zinken wordt gebracht door de Chinezen. Zo lijkt het er ook op dat de Devonshire een raket afvuurt en één van de Chinese gevechtsvliegtuigen raakt. Een escalerende vergelding dreigt, wat het begin van de derde wereldoorlog zou kunnen zijn. M (Judi Dench) krijgt 48 uur om te onderzoeken en geeft deze opdracht aan 007. Al snel ontdekt James dat de orkestratie van de confrontatie in de Zuid-Chinese zee ligt bij Elliot Carver (Jonathan Pryce), een grote mediamagnaat die als eerste in zijn krant Tomorrow heeft bericht over het dreigende wereld conflict bij China. Carver wil met behulp van zijn media imperium de wereld controleren met het wapen van deze eeuw: communicatie. In zijn onderzoek naar Carver krijgt Bond hulp van Carver’s vrouw Paris (Teri Hatcher), een oude bekende van James, en komt het tot een samenwerking met de Chinese agente Wai Lin (Michelle Yeoh). Het onderzoek voert James en Wai Lin naar Peking en uiteindelijk tot een spannende confrontatie met Carver in de Zuid-Chinese zee.

Tomorrow Never Dies is de tweede Bond film met Pierce Brosnan in de rol van 007. Na het overweldigende succes van GoldenEye was het moeilijk dit succes te evenaren. Toch is men daar wel in geslaagd, want Tomorrow Never Dies was nog succesvoller, ondanks het feit dat het verhaal minder sterk is dan GoldenEye. De reeds lang beproefde 007-formule vinden we ook in Tomorrow Never Dies terug. Brosnan geeft op elegante maar ook serieuze wijze succesvol invulling aan het karakter James Bond. Jonathan Pryce speelt de, bijna waanzinnige, schurk die het op totale controle van de wereld heeft voorzien. Dit en de onmisbare actiescènes, zoals de achtervolging in een parkeergarage met een op afstand bediende BMW 750 en de spectaculaire race op een BMW motor door het hart van Peking, maken ook van Tomorrow Never Dies een echte Bond film. Wat betreft de BMW 750, hiervan zijn er bij het filmen vijftien ter ziele gegaan. De bekende Bond girls, in dit geval Teri Hatcher en Michelle Yeoh, zorgen weer voor het typische vrouwelijk schoon. De film is niet gebaseerd op een verhaal van Ian Fleming, waarmee dit de eerste film is die geen relatie heeft tot de oorspronkelijke schrijver. Behoudens natuurlijk de bekende karakters als Bond, Q, M en Moneypenny. Het verhaal is geschreven door Bruce Feirstein, die ook bij GoldenEye betrokken is geweest. Oorspronkelijk was de titel ‘Tomorrow Never Lies’, wat in relatie tot het verhaal rond de mediamagnaat logisch lijkt. Door een typfoutje werd het ‘Tomorrow Never Dies’ en dat is uiteindelijk ook de titel gebleven. Bij deze Bond film tekende componist David Arnold voor de muziek. De Bond song, die tijdens de begintitels wordt gezongen, wordt gezongen door Sheryl Crow. Zij en Mitchell Froom schreven het lied en werden hiervoor genomineerd voor een Oscar.

Vijf jaar na de Special 007 Edition (SE) brengt Sony Pictures alle 20 ‘officiële’ James Bond films opnieuw uit als een Ultimate Edition. Beeld en geluid zijn door DTS Image (voorheen Lowry Digital Images) met state of the art middelen gerestaureerd. Op het gebied van extra’s is deze 2-DVD set nog uitgebreider dan de voorgaande SE versie. Is dit de ultieme release? Reden om nu je oude versie te vervangen door deze nieuwe uitgave? Hieronder helpen we je op weg om deze vraag voor jezelf te beantwoorden.

Genre: Actie
Jaar: 1997
Speelduur: 124 min
Verpakking: Duo Keep Case in Slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • DTS 5.1 - Music Only
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
Uitgever: Sony Pictures / MGM
EAN: 8712609688214

• Storyboards
  • Music Video
  • Audiocommentaren
  • Image Database
  • Music Only geluidstrack
  • Expanded Angles
  • Highly Classified: The World of 007
  • The Secrets of 007
  • Interview with composer David Arnold
  • Gadget

De afgelopen drie jaar heeft DTS Images (voorheen Lowry Digital Images) in opdracht van MGM alle 20 officiële James Bond films volledig gerestaureerd. Onder supervisie van John Lowry is elke film vanaf het origineel frame voor frame digitaal gescand en opgeslagen. Hiervoor zijn 600 Apple computers gebruikt met een opslagruimte van 700 terrabyte. Alle films zijn gescand met een extreem hoge resolutie van 4000 bij 3000 pixels. Ter vergelijk: PAL DVD’s hebben een resolutie van 720 bij 576 pixels. Totaal is ruim 67 kilometer film gescand en vervolgens digitaal ontdaan van vuil en andere ongerechtigheden. Volgens John Lowry zijn op deze wijze ruim 37 miljoen stukjes vuil verwijderd. Ook de filmgrain is sterk geminimaliseerd en de kleurbalans is hersteld. Doordat nu bijna alle extra’s op een tweede DVD zijn geplaatst, kon de film met minder compressie op de schijf worden gezet. En hoe ziet het resultaat er nu uit?

Uiteraard is het filmbeeld op deze DVD het oorspronkelijke bioscoopformaat 2.35:1 en staat de film anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit van de eerdere SE release was al uitstekend. Toch heeft men met deze Ultimate Edition daar nog een schepje bovenop gedaan. Het beeld is in details verbeterd. Ook bij deze UE release is de aanwezige filmgrain minimaal. Wat nog zichtbaar is, draagt bij aan het filmische sfeerbeeld dan dat het storend is. Verder is het beeld volledig vrij van vuiltjes, krasjes of beschadigingen (screenshot 3). Het beeld is goed helder met een goed contrast. De kleurbalans van het beeld is iets beter, waardoor de kleuren zoals de huidtinten, vergeleken met de SE versie natuurlijker ogen. Bij een paar scènes lijken de huidtinten iets te roze. De helderheid van het beeld is wat teruggebracht, waardoor de overbelichting in sommige scènes is verdwenen (screenshot 1). Scherpte van het beeld is wederom prima, waarbij ook de mate van detaillering licht is verbeterd. Edge enhancement is niet meer zichtbaar. Vergelijk de screenshots met dezelfde screenshots bij onze bespreking van de SE versie. De film is netjes verdeeld in 32 tracks. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk en goed geplaatst.

De soundtrack is naar keuze te beluisteren als een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) of een DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 754 kb/s). Net als bij GoldenEye is dit een super klinkende soundtrack die makkelijk als demonstratiemateriaal kan dienen. Wat betreft detaillering en controle van het laag is deze soundtrack van Tomorrow Never Dies nog iets beter zelfs. De voorgaande SE versie had als enige 007 film een Dolby Digital soundtrack met de lage bitrate van 384 kb/s. Gelukkig is dat nu hersteld en is de DD track op de hoge bitrate van 448 kb/s. Dit heeft een positieve invloed op detaillering en dynamiek van de soundtrack. Om alles nog maar even te benoemen, de film heeft een zeer mooi ruimtelijk geluid met een goede, brede plaatsing van alle effect- en omgevingsgeluiden. De achterkanalen worden volop in split-surround gebruikt. De soundtrack is bijzonder dynamisch, mede dankzij de imposante ontploffingen. Detaillering van de soundtrack is uitstekend, dankzij een mooi helder hoog. Laag is ook in ruime mate aanwezig, waarbij het LFE kanaal intensief wordt gebruikt. De dialogen komen uit het centerkanaal en zijn prima te verstaan. De DTS 5.1 soundtrack klinkt nog een tikkeltje fraaier als is het verschil erg klein. De DD soundtrack is 4 dB luider dan de DTS track, dus bij omschakelen moet je de volumeknop ook even bijstellen. Beide soundtracks zijn topkwaliteit.

De bewegende menu’s zijn mooi vormgegeven en van mooi achtergrondgeluid voorzien. Op beide DVD’s zijn extra’s opgenomen. Uiteraard zijn alle extra’s van de SE versies ook nu weer opgenomen in de 2-DVD set. Bij deze Ultimate Edition zijn nog tal van extra’s toegevoegd, deze extra’s zijn met een (*) aangeduid. Belangrijk voordeel is dat de extra’s bij deze Ultimate Edition release wel allemaal Nederlands ondertiteld zijn. Een overzicht:

DVD-1

De eerste DVD begint met een reclametrailer voor de complete 007 James Bond Ultimate Edition.

MI6 Commentary