Swordsman Trilogy

29-07-2006

6.2

Swordsman Trilogy (DVD)

Dutch Filmworks heeft de Swordsman trilogie uitgebracht in één uitgave, een mooie kans om alle films in één keer te bemachtigen.

Swordsman (1990, 113 minuten)
Tijdens de laatste jaren van de Ming dynastie wordt er uit de bibliotheek van de keizer een geheime boekrol gestolen. Hierin staan de grootste geheimen van de kung fu beschreven en vele mensen willen deze boekrol in handen krijgen. Huurmoordenaars van de keizer, Japanse samoerai, een vrouwelijke sekte die slangen bezweren en verschillende kung fu scholen zijn slechts enkele van de mensen die de boekrol proberen te bemachtigen. Ling (Sam Hui) wordt per ongeluk ook bij het geheel betrokken en ook hij moet de boekrol in handen zien te krijgen.

Swordsman II (1991, 104 minuten)
Iedereen is nog steeds in oorlog met elkaar en allemaal willen ze nog steeds de boekrol bemachtigen. Deze is echter in handen gekomen van een sinistere dictator, maar hij kan alleen van de superkrachten gebruik maken wanneer hij zichzelf castreert Dit doet hij dan ook en hij verandert langzaam maar zeker in een vrouw, een bijeffect van de procedure. Wanneer de leider van een clan ontvoert en zwaardvechter Ling weer bij het geheel betrokken raakt, is de chaos compleet en iedereen moet proberen de dictator tegen te houden voordat deze de absolute macht grijpt.

Swordsman III: East is Red (1992, 94 minuten)
De in een vrouw veranderde dictator uit het vorige deel is verslagen en een koninklijk ambtenaar begeleidt een Spaans oorlogsschip naar de plek waar ze haar nederlaag heeft geleden. De ambtenaar komt er al snel achter dat de Spanjaarden echter uit zijn op het bemachtigen van de boekrol en bovendien blijkt de dictator, genaamd Asia, gewoon nog te leven. Wat volgt is wederom een strijd om de boekrol en al snel is Asia weer de oude en vernietigt ze iedereen die op haar pad komt.

De drie Swordsman films zijn gebaseerd op een oud Chinees boek van zo\'n 2000 pagina\'s getiteld The Wandering Swordsman. Het eerste deel uit de reeks zag het levenslicht in 1990 en zou in eerste instantie geregisseerd worden door de legendarische King Hu. Door problemen met zijn gezondheid werd hij vervangen door, voornamelijk de bekende regisseur en producent Tsui Hark, maar uiteindelijk waren er zo\'n vijf regisseurs bij het project betrokken. Dit levert een wat onsamenhangend geheel op en dit terwijl het verhaal al vrij ingewikkeld in elkaar zit. Je moet als kijker dan ook echt goed de aandacht erbij houden en dan nog zullen er veel zaken zijn die de meeste mensen gewoon niet begrijpen. Dit is jammer want de film heeft alle ingrediënten voor een heus epos. De sets zijn groot, de kostuums prachtig, het verhaal kent de verplichte helden en schurken en alles wordt ondersteund door een goede soundtrack. Maar zoals gezegd zit het verhaal nodeloos ingewikkeld in elkaar en dit leidt af van het grotere geheel.
Een jaar na het uitkomen van deel één verscheen het vervolg alweer en het verhaal gaat hier verder waar het origineel ophield. De sfeer van de film is gelijk gebleven, maar vrijwel de totale cast is vervangen. Het eerste deel was namelijk een teleurstelling aan de kassa\'s van de bioscopen en daarom werden andere acteurs met een grotere naam benaderd om meer mensen naar de zalen te trekken. De rol van zwaardvechter Ling wordt in dit vervolg dan ook gespeeld door Jet Li, begin jaren negentig aan het hoogtepunt van zijn roem in Azië Ook Rosamund Kwam en Brigitte Lin werden gecast voor een rol en vooral de laatst genoemde maakt indruk met haar optreden. Haar rol als de gecastreerde dictator die langzaam in een vrouw veranderd is een klassieker en van toegevoegde waarde aan de film. Ook hier is het verhaal soms erg moeilijk te volgen, maar toch nog altijd makkelijker dan het eerdere deel. Dit deel wordt dan ook gezien als de beste van de drie.
Het derde en laatste deel uit de trilogie verscheen weer een jaar later na het verschijnen van het eerste vervolg en ook hier gaat het verhaal weer gewoon verder waar het gestopt was. Vrijwel alleen Brigitte Lin keert terug in haar rol en de film draait eigenlijk volledig om haar. Het verhaal is wederom nodeloos ingewikkeld en langdradig, iets wat in feite de complete trilogie de das omdoet. Stijl over inhoud dus en dit is zeker jammer want beter uitgewerkt hadden deze films tot de absolute klassiekers van het genre kunnen behoren.
Iets waar we het nog niet over gehad hebben zijn de martial arts en die zijn in alle films redelijk goed gemaakt. Je moet er wel van houden want alle actie wordt gedaan door middel van wirework en de actie is vaak wat versneld. Wel erg spectaculair maar alles behalve realistisch.
Voor de fans is deze set zeker een aanrader, veel mensen zullen deze films namelijk al eens gezien hebben en weten daarom wat ze kunnen verwachten. Op deze manier kunnen zij namelijk de gehele trilogie in huis halen. Mensen die eraan denken zich te verdiepen in het fantasy/kung fu genre doen er misschien verstandig aan eerst wat andere films te bekijken, aangezien ze met deze film misschien weer afgeschrikt worden door het ingewikkelde verhaal.

Genre: Fantasy, Martial Arts
Jaar: 1990
Speelduur: 311 min
Verpakking: Boxset
  • Dolby Digital 2.0 - Kantonees
EAN: 8715664035214

Alle drie de films staan anamorf op de DVD\'s in het formaat 1.85:1. Ook de kwaliteit van het beeld is vergelijkbaar. Het eerste wat opvalt is de soms grote hoeveelheid filmgrain die aanwezig is. Bij nachtelijke scènes of scènes met veel rook wordt de hoeveelheid nog groter. Verder zijn er regelmatig wat beschadigingen in het beeld te zien, vrij klein echter en niet lang zichtbaar. De scherpte is voldoende maar er komen vrij veel softe momenten voor. De kleuren ogen redelijk natuurlijk en de nachtelijke scènes zijn goed te volgen dankzij het goede contrast en schaduwdetail. Zwartniveau is tenslotte ook voldoende. Naast de filmgrain is er soms wat edge enhancement zichtbaar, maar dit slechts een enkele keer. Een over het algemeen voldoende scorende beeldkwaliteit, maar er zijn enkele zaken die beter hadden gemogen.
De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

De films zijn te bekijken met een Dolby Digital 2.0 track in de Engelse taal (224 kb/s) en de Kantonese taal (224 kb/s). Uiteraard heeft de originele track de voorkeur en deze surroundtracks klinken vrij redelijk, uiteraard wat beperkt door het formaat van de track zelf. De dialogen zijn goed te volgen en klinken mooi helder. Dit geldt eigenlijk voor het gehele geluid. Beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. De tracks hadden soms wat meer laag mogen bevatten aangezien sommige actiescènes nu wat flets overkomen. Met de ruimtelijkheid valt het allemaal wat tegen, soms worden de achterkanalen bij het geheel betrokken, maar dit is niet genoeg om van een echte surroundtrack te spreken.

De mooi vormgegeven menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.85:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Er zijn geen filmgerelateerde extra\'s op de DVD\'s te vinden, alleen wat trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven.

In de drie Swordsman films wordt het verhaal verteld van een magische die veel mensen in handen proberen te krijgen. De boekrol bevat magische kung fu technieken en krachten en de gebruiker hiervan wordt onoverwinnelijk. De films behoren tot het fantasy/kung fu genre, maar behoren niet echt tot het beste wat dit genre te bieden heeft. Hiervoor is het verhaal nodeloos ingewikkeld en rommelig. De sets, kostuums en actiescènes zien er echter wel goed uit en daarom valt en toch nog wat te genieten voor fans van het genre. Beeld en geluid zijn voldoende, maar echt spetterend wordt het nergens. Er zijn geen filmgerelateerde extra\'s te vinden op deze uitgave, een gemiste kans. Deze box is een aanrader voor fans van het genre aangezien ze hiermee de gehele trilogie in één keer in huis kunnen halen.