Roman Spring of Mrs. Stone, The

23-07-2006

5.3

Roman Spring of Mrs. Stone, The (DVD)

Karen Stone (Vivian Leigh) was eens een gevierd actrice wiens carrière in het slop begint te geraken door enkele negatieve berichten van journalisten. Ze is getrouwd met een rijk zakenman en hij neemt haar mee op vakantie naar Rome om daar te kunnen ontspannen. De beste man krijgt echter aan boord van het vliegtuig richting deze bestemming een hartaanval en komt te overlijden. Plots is Karen weduwe en blijft ze alleen achter in Rome. Ze besluit niet terug te gaan naar Amerika en hier een nieuw leven op te bouwen. Dit valt haar echter zwaarder dan gedacht en ze valt in een depressie veroorzaakt door eenzaamheid. Dan staat ineens Contessa (Lotte Lenya) bij haar op de stoep die vergezeld wordt door een jonge man genaamd Paolo di Leo (Warren Beatty). Karen kan het goed vinden met Paolo en al snel ontstaat er een band tussen de twee. Dan komt Karen erachter dat Paolo een gigolo is die betaald wordt om eenzame vrouwen gezelschap te houden, en meer. Ze is ervan overtuigd dat de band die ze hebben speciaal is en niet professioneel, maar is dat ook zo of verbeeldt ze zich dit?

The Roman Spring of Mrs. Stone is een film gebaseerd op een boek van Tennessee Williams die vooral furore maakte met enkele bekende toneelstukken. Mensen die bekend zijn met zijn werk weten dus wat ze kunnen verwachten bij deze film, een reis door de psyche van de menselijke geest en veel eenzame, psychisch labiele personen en een seksuele sfeer. Het verhaal is, net als bij veel andere werken van Williams, vrij mager en hoewel dit bij andere films gebaseerd op zijn werk vaak niet stoorde, doet het dat hier wel. De reden hiervan is een combinatie van factoren. Ten eerste is het verhaal gewoon minder aansprekend, de karakters minder goed uitgewerkt en de dialogen wat plat. Ook is de regie van nieuwbakken regisseur José Quintero, vooral bekend als regisseur van toneelstukken, niet om over naar huis te schrijven en zit er teveel niveauverschil in de optredens van de betrokken acteurs. Zo steelt Vivien Leigh weer eens de show in wat haar één na laatste film zou zijn. Kenners zeggen wel eens dat Leigh dit soort rollen goed kon spelen door de problemen in haar eigen leven, maar feit blijft dat ze werkelijk van het scherm spat. Tegenover haar zien we een nog jonge Warren Beatty die bijna vanzelfsprekend weinig tegengas kan geven tegen het geweld dat Leigh op hem loslaat. Het feit dat hij met een zwaar overdreven Italiaans accent door de film wandelt helpt hem geenszins en al snel gaat zijn personage op de zenuwen werken. Verder zien we nog Lotte Lenya in een vrij belangrijke rol en zij werd hiervoor genomineerd voor een Oscar, een eer die misschien beter naar Leigh had kunnen gaan, maar zij had er uiteraard al twee in de kast staan voor haar optredens in Gone With the Wind en A Streetcar Named Desire. Lotte Lenya kennen de meeste mensen waarschijnlijk nog wel van haar rol in de James Bond film From Russia With Love waar ze James Bond belaagde met een schoen waaruit een mes tevoorschijn kwam.
Al met al is deze prent een wat onsamenhangend geheel dat maar matig kan boeien. Alleen echte die hard fans van Tennessee Williams zullen waarschijnlijk nog enig plezier beleven, hoewel dit ook voor hen minimaal zal zijn.

Genre: Drama, Romantiek
Jaar: 1961
Speelduur: 98 min
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321931389310

• Theatrical trailer
  • Mrs. Stone: Looking For Love in All The Dark Corners

De film staat anamorf op de schijf in het formaat 1.78:1 en hoewel de film al 45 jaar oud is, ziet het beeld er redelijk goed uit. Vooral de kleuren worden prima weergegeven en komen natuurlijk over. De scherpte blijft hier en daar wat achter, softe momenten zijn regelmatig zichtbaar. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn ook allen voldoende te noemen. De kwaliteit van het beeld wordt vooral beperkt door de hoeveelheid filmgrain die regelmatig zichtbaar is, soms in die mate dat het storend wordt. Verder zijn er wat lichte beschadigingen te zien, andere artefacten komen niet voor. Zoals gezegd een redelijk goede beeldkwaliteit maar er zijn enkele zaken die zeker beter hadden gemogen.
De film is verdeeld in 25 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen maar staat te hoog in het beeld.

Net als bij de andere uitgaven uit de Tennessee Williams reeks is de film te bekijken met de originele monotrack in Dolby Digital 1.0 (192 kb/s) formaat. Het geluid klinkt helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Uiteraard heeft dit formaat zo zijn beperkingen dus echt veel kunnen we niet verwachten van een track zoals deze. Verder bestaat het geluid vooral uit dialoog, iets dat ook niet echt uitnodigt voor een dynamische track. De dialogen zijn echter goed verstaanbaar en dat is toch het belangrijkste bij een film zoals deze. Ook is het natuurlijk lovenswaardig dat het originele monogeluid intact is gebleven.

De statische menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Mrs. Stone: Looking For Love in All The Dark Corners (13 min.)
Een korte featurette over het totstandkomen van de film. Echt veel wijzer wordt je er echter niet van en de korte speelduur kan er niet voor zorgen dat het echt interessant wordt.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Theatrical Trailer
De bioscooptrailer van de film.

Karen Stone wordt weduwe en besluit in Rome te blijven waar ze naar op weg was met haar man toen die kwam te overlijden. Ze raakt al snel in een isolement en zakt weg in een depressie. Dan staat er ineens een gast voor deur die een jonge man meeneemt waar Karen wel oog voor heeft. Tussen de twee ontstaat een band, maar wanneer ze erachter komt dat de man in feite een gigolo is, moet zij hun relatie nog eens tegen het licht houden. The Roman Spring of Mrs. Stone is gebaseerd op het boek van Tennessee Williams en biedt wederom een kijk in de menselijke geest. De film is echter niet echt spannend of intrigerend te noemen en de verveling slaat al snel toe. De rollen worden goed neergezet, hoofdrolspeelster Vivien Leigh steekt er met kop en schouders bovenuit. Beeld en geluid van de DVD zijn in orde, de extra\'s zijn kort en nauwelijks noemenswaardig.