Weather Man, The (SE)

17-07-2006

6.2

Weather Man, The (SE) (DVD)

David Spritz (Nicholas Cage) is een populaire weerman in Chicago. Een plaatselijke beroemdheid met een riant salaris voor slechts enkele uurtjes werken per dag. Maar David is doodongelukkig. Zijn baan geeft hem weinig bevrediging. Hij baalt van de mensen die hem lastig vallen op straat en mensen die regelmatig ‘fast food’ etenswaar naar hem gooien. Zijn privé leven is nog minder florissant. David is gescheiden en zijn ex-vrouw Noreen (Hope Davis) woont nu samen met een ander. Het contact met zijn twee kinderen, zoon Mike (Nicholas Hoult) en dochter Shelley (Gemmenne de la Peña) is slecht. Ook probeert David hen aandacht te geven, hij ziet daarbij niet dat allebeide zijn steun hard nodig hebben. En dan zijn eigen vader, Pullitzer prijswinnaar Robert Spritzel (Michael Caine), die hem duidelijk laat merken geen respect te hebben voor David. Op de een of andere wijze kan David zich niet aan de geestdodende sleur onttrekken. Dan blijkt zijn vader ongeneeslijk ziek te zijn. David krijgt dan als weerman een superbaan aangeboden krijgt bij een nationaal ochtendprogramma. Is dit het keerpunt voor een nieuwe start?

The Weather Man is een zeer fraai gemaakte film waarin sfeer en karakter centraal staan. Geen spektakel, geen acties, geen grote special effects, geen zoete romantiek. Niets van dit alles. Maar wel een realistische kijk op een leven dat zich in een sleur voltrekt. Een leven dat niet alles heeft gebracht waar je vroeger van droomde. Een leven waarin je het gevoel hebt voor iedereen een teleurstelling te zijn, inclusief jezelf. Een leven waar je eigenlijk een grote hekel aan hebt. En dan, dan doet zich een kans voor, een lichtpunt. Een kans om alles weer goed te krijgen. De keerzijde in je leven. Zo belangrijk, dat alle focus daarop ligt en je al het andere om je heen vergeet. Juist die dingen waarop je hoop is gevestigd dat het daarmee beter zal gaan, worden op dat moment verzaakt. Met een script van Steve Conrad in handen, heeft regisseur Gore Verbinski met The Weather Man een zeer fraaie film afgeleverd. En zo anders dan zijn werken tot nu toe. Niet de actie van Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003) of de horror van The Ring (2002). Nee, prachtig gespeeld en welhaast levensecht drama. Hoofdrolspeler in de film is Nicholas Cage. Evenzo een verrassing. Want ook Nicholas Cage heeft veel actierollen op zijn naam staan. Karakterspel als minder. Zijn rol als Roy Waller in Matchstick Men komt in de richting. In The Weather Man heeft Cage laten zien ook met karakterstudies beter uit de voeten te kunnen. Ondersteunend spel is er van steracteur Michael Caine, die zijn vader speelt. Ook de rest van de cast speelt prima ondersteunende rollen. Gore Verbinski speelt zelf ook korte rollen in de film, hij is degene die het fast food eten naar het karakter van Cage gooit. De grauwheid van het bestaan van het hoofdkarakter wordt qua sfeer goed ondersteund door het winterse jaargetijde waarin de film speelt, met onder andere sneeuw en regen. Met dit alles heeft Verbinski samen met cameraman Phedon Papamichael een grauwe, bijna kleurloze aanblik gegeven. Componist Hans Zimmer zorgde samen met James Levine voor de ondersteunende filmmuziek. Voor mensen die een goed geacteerd en realistisch levensdrama kunnen appreciëren is The Weather Man een goede kijkkeuze.

Jaar: 2005
Speelduur: 98 min
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Turks
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 08714865552063

• Bioscooptrailer
  • Meerdaagse voorspelling: Het script
  • Verwachting: Hoe word je weerman
  • Atmosferische druk: Stijl en sfeer
  • Relatieve luchtvochtigheid: De personages
  • Passaat: De samenwerking

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1, waarbij de film anamorf op de DVD staat. De beeldkwaliteit is zeer goed. Kleuren zijn mooi en natuurlijk uit, waarbij het kleurenpalet meestentijds blauw en onderkoeld aandoet. Zowel de scherpte van het beeld als de detaillering zijn goed. In de wat meer donkere beelden is het detailniveau iets minder. Uiteraard is het beeld van deze nieuwe film vrij van ongerechtigheden. Filmgrain is in lichte mate te zien. Bij enkele scènes valt lichte aliasing op. Als geheel een fraaie transfer die het qua sfeer aangepaste filmbeeld prima weergeeft. De film is verdeeld in 14 chapterstops. De laagwisseling ligt is slechts kort waarneembaar. De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype en staat zeer netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De film is vooral dialoog gedreven, dus dit is een geen soundtrack die je complete 5.1 setup hard aan het werk zal zetten. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De muziek van Hans Zimmer komt met een prima stereobeeld uit de frontspeakers. De achterkanalen geven hieraan subtiel enige ruimtelijkheid. Verder worden de surrounds subtiel gebruikt voor omgevingsgeluiden, waaronder het regengeluid. Het laag is voldoende aanwezig, al wordt het aanwezige LFE kanaal nauwelijks gebruikt. De dialogen blijven te allen tijde goed hoorbaar en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker. Een nette soundtrack.

Het hoofdmenu is een geanimeerd breedbeeld menu met achtergrondgeluid. De overige menuschermen zijn statisch zonder achtergrondgeluid. Alle extra’s zijn in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat en zijn Nederlands ondertiteld.

Extended Outlook: The Script (10 min)
Regisseur Verbinski geeft zijn visie op het verhaal van de film en legt uit waarom het hem zo aansprak.

Forecast: Becoming a Weatherman (6 min)
Met Nicholas Cage die uitlegt hoe hij zich op de rol van weerman voorbereidde. Hij werd hierbij geholpen door Tom Skilling van WGN.

Atmospheric Pressure: The Style and Palette (9 min)
Regisseur Verbinski, cameraman Papamichael en productieontwerper Duffield bespreken de ‘look and feel’ van de film en de set.

Relative Humidity: The Characters (20 min)
Regisseur Verbinski en de acteurs geven een toelichting op de karakters die zij spleen.

Trade Winds: The Collaboration (15 min)
Waarin alle betrokken de verschillende productiestappen van script tot het finale filmproduct bespreken

Theatrical Trailer (2½ min)
De bioscooptrailer.

In The Weather Man speelt Nicholas Cage een weerman die in een moeilijk fase van zijn leven zit. Professioneel succesvol, maar weinig voldoening gevend. Privé zit het allemaal tegen waarbij zijn vader hem niet respecteert en ongeneeslijk ziek is, zijn vrouw van hem gescheiden is en het contact met de kinderen slecht is. Een kans op een nieuwe baan, lijkt op het langverwachte keerpunt. Gore Verbinski heeft met The Weather Man een fraai gemaakte en geacteerde film gemaakt waarin sfeer en karakter centraal staan. Paramount heeft de film op DVD uitgebracht met goede beeld- en geluidskwaliteit. De toegevoegde extra’s zijn informatief. Voor mensen die een goed geacteerd en realistisch levensdrama kunnen appreciëren is The Weather Man een goede keuze.