Domino

17-07-2006

8.2

Domino (DVD)

Domino Harvey (Keira Knightley) is de dochter van acteur Lawrence Harvey en fotomodel Paulene Stone. Haar vader overleed toen ze zes was en haar moeder had slechts weinig aandacht voor haar. Zo belandde ze op de kostschool, waar haar rebelse aard voor het eerst naar voren kwam, en uiteindelijk rolde ze het modellenwereldje binnen. Maar toen ze een advertentie in de krant zag staan wist ze het: ze wilde premiejager worden. En dus sluit ze zich aan bij de doorgewinterde premiejager Ed Mosbey (Mickey Rourke) en zijn collega Choco (Edgar Ramirez) om de fijne kneepjes van het vak te leren. Explosieve achtervolgingen, vuurgevechten, rondvliegende messen en lugubere doodsbedreigingen zijn de gewoonste zaak van de wereld. Als tijdens een overval miljoenen dollars buitgemaakt worden openen Domino en het team de jacht op de daders. Schijnbaar een doorsnee klus. Maar er blijkt meer achter te zitten, waardoor deze klus wel eens heel erg uit de hand zou kunnen lopen...

Domino begint met de boodschap: \"Deze film is gebaseerd op een waar verhaal... min of meer\". Waarmee wordt bedoeld: de markante Domino Harvey is een echt persoon en ja, ze was premiejager, maar het verhaal eromheen is voor een aanzienlijk deel uit de duim gezogen. Nadat hij haar zo’n tien jaar geleden ontmoette had regisseur Tony Scott (Enemy of the State, Spy Game, Crimson Tide) al het idee om een film te maken rond het bizarre leven van Domino Harvey, maar pas nadat scriptschrijver Richard Kelly (Donnie Darko) aan boord kwam werd het balletje echt aan het rollen gebracht. Het eindresultaat verscheen eind vorig jaar in de bioscopen. Eén ding valt direct op aan de film: het visuele aspect. Scott heeft namelijk alle trucs uit de kast gehaald om een unieke stijl te creëren: van bewuste grain, dubbele belichting en framerate-manipulatie tot chemische cross-processing. Gecombineerd met de snelle montage resulteert dit in een presentatie waar de MTV-generatie wel raad mee weet. In veel films zou zo\'n schreeuwerige, hip bedoelde stijl alleen maar irritatie opwekken, maar in dit geval past het prima bij de verknipte wereld van Domino. Al wordt het op den duur wel wat vermoeiend. Ook omdat het geheel ruim 2 uur duurt. En dat is wellicht iets te lang, vooral omdat je de indruk krijgt dat met wat knip- en plakwerk de film een stuk korter had kunnen duren, zonder daarbij iets van zijn kracht te verliezen. Wat niet wil zeggen dat Domino qua plot tekort schiet. Kelly heeft namelijk een script afgeleverd dat goed in elkaar steekt; zo’n script waarbij in een schijnbaar warrige boel van flashbacks en flash-forwards uiteindelijk alles precies op zijn plaats valt. Hier en daar is het verhaal wat dik aangezet en wordt het in het begin genoemde “min of meer”-gehalte duidelijk, maar dat mag de pret niet drukken. Ook wat betreft het acteerwerk valt er niks te klagen. Hoofdrolspeelster Keira Knightley (ten tijde van de opnames slechts 19 jaar oud) weet volledig te overtuigen als model-gone-bounty-hunter, met onder een lief snoetje een enorme portie agressiviteit. Ook Mickey Rourke is perfect in zijn element als rauwe premiejager. Niet zo vreemd, want de acteur zei pas ja tegen het project toen de rol herschreven werd met hem in het achterhoofd. Al met al is Domino een originele prent over een bijzonder persoon, al zal het vanwege de stijl, donkere humor en niet-lineaire opbouw niet ieders cup-of-tea zijn. Domino zelf werkte overigens ook mee aan de totstandkoming van de film. Helaas zou ze het resultaat nooit te zien krijgen, want voordat de film klaar was overleed ze aan de gevolgen van een overdosis pijnstillers. Ze werd 35 jaar.

Genre: Actie
Jaar: 2005
Speelduur: 122 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • Dolby Digital 5.1 EX - Engels
  • DTS 5.1 ES - Engels
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045210311

• Audiocommentaar (2x)
  • Deleted/Alternate Scenes
  • ”I am a Bounty Hunter”: Domino Harvey’s Life
  • Bounty Hunting on Acid: Tony Scott’s Visual Style

Het beeld van Domino staat in de oorspronkelijke verhouding van 2.35:1 op DVD. De anamorfe transfer oogt zeer strak, met een uitstekende scherpte. Tevens valt op dat de weergave van kleuren indrukwekkend goed is. Dat is maar goed ook, want hierdoor komt de beoogde stijl, waarbij veel gebruik wordt gemaakt van verschillende kleurenpaletten, prima tot zijn recht. Zoals we van een moderne film mogen verwachten is de print erg schoon. Hier en daar is wat grain te zien, maar dit is zoals al eerder opgemerkt een bewuste keus van de regisseur. Als we dan toch iets te klagen moeten hebben, dan is het dat er hier en daar wat posterisatie zichtbaar is, alsmede wat lichte compressieartefacting. Maar dat valt eigenlijk alleen op als je er naar op zoek bent. En daarmee is het een uitstekende transfer.

Op geluidsgebied heb je bij Domino de keus uit maar liefst drie verschillende smaken, namelijk 5.1-sporen in Dolby Digital EX- en DTS ES-formaat en een redelijk overbodig DD 2.0-spoor. Laatstgenoemde laten we even buiten beschouwing, we richten ons op de 5.1-tracks. Zoals gezegd zijn beide sporen ES/EX-gecodeerd, wat wil zeggen dat mensen met de juiste apparatuur van een extra achterkanaal (midden) kunnen profiteren. Maar ook zonder dit extra kanaal zijn de audioprestaties uitstekend. Het geluid klinkt namelijk erg helder en gedetailleerd en heeft een enorme dynamiek. Bovendien maakt het spoor agressief gebruik van de beschikbare speakers. De snelle montage en visuele effecten gaan dan ook regelmatig gepaard met flink wat directionele geluidseffecten. Leuk demomateriaal dus. Vergelijken we het DD-spoor (448kbit/s) met de DTS-track (754kbit/s), dan valt op dat het DTS-geluid ietwat meer open klinkt en een iets betere controle over het laag heeft. Dus een voorkeur voor DTS, zij het een lichte.

Op deze uitgave tref je een redelijk aantal extra’s aan, die helaas geen van alle Nederlands ondertiteld zijn (sommige wel in het Engels).

Bij Domino heb je de keus uit twee commentaartracks:
- Commentaar 1: Een gesproken toelichting van regisseur Tony Scott en schrijver Richard Kelly. Het commentaar van beide heren is apart opgenomen en nadien samengevoegd. Hierdoor ontbreekt jammer genoeg de interactie tussen de twee, maar verder valt er weinig te klagen. Scott en Kelly geven namelijk een interessante toelichting boordevol info over onder andere de casting, totstandkoming van de film en het waarheidsgehalte van het verhaal. Zeker het beluisteren waard, al zal het voor sommigen wellicht een beetje te droog zijn.
- Commentaar 2: Kelly melde al in het eerste commentaar dat Scott echt alle besprekingen op audiotape opneemt. Dat krijg je hier te horen. Deze tweede track is namelijk geen ‘echt’ commentaar, in de zin dat je iemand hoort terwijl deze de film aan het bekijken is, maar opnames van de scriptbesprekingen. Niet altijd makkelijk te volgen, maar wel een aardig kijkje in de keuken.

Deleted/Alternate Scenes (7 min)
Een verzameling verwijderd materiaal, dat bekeken kan worden met optioneel commentaar van de regisseur. De fragmenten hebben een beeldverhouding van 2.40:1 (anamorf) en DD2.0-geluid.

”I am a Bounty Hunter”: Domino Harvey’s Life (20 min)
Ben je na het zien van de film benieuwd geworden naar de echte Domino Harvey? Dan moet je bij deze extra zijn. Hier wordt namelijk een beeld geschetst van wie Domino was. Dat gebeurt middels interviews met cast en crew van de film, maar ook zie je gesprekken met haar moeder, haar beste vriendin, collega Choco en Domino zelf voorbijkomen. Je kunt de documentaire ook bekijken met een alternatieve audiotrack, waarin je Richard Kelly Domino hoort interviewen.

Bounty Hunting on Acid: Tony Scott’s Visual Style (10 min)
Bij een film als Domino mag een toevoeging over het visuele aspect natuurlijk niet ontbreken. En dus krijg je hier een uitleg over hoe Scott’s stijl tot stand kwam. Technische praat wordt daarbij niet geschuwd. Het resultaat is een interessante extra, die wat ons betreft wel wat langer had mogen duren.

Hier vind je een teaser- en bioscooptrailer van Domino, alsmede promotrailers van Final Destination 3, History of Violence en The Dark. Laatstgenoemde drie trailers krijg je ook te zien wanneer je de disc opstart.

Domino is een vermakelijke film over een meisje dat opgroeit als fotomodel, maar uiteindelijk besluit om premiejager te worden. Opvallend genoeg is de film gebaseerd op de werkelijkheid. Min of meer. Door de typische opname- en montagestijl van regisseur Tony Scott zou je wellicht denken dat het weer zo’n stijl-boven-inhoud-productie is, maar dat is in dit geval wat kort door de bocht. Want het verhaal steekt wel degelijk goed in elkaar en bevat een aangenaam donker satirsch ondertoontje. De DVD-uitgave van Domino gooit vooral op audiovisueel gebied hoge ogen. Het pakket aan extra’s is niet super-uitgebreid, maar geeft wel een goed beeld van de totstandkoming van de film en het bizarre leven van de echte Domino. Dat de extra’s niet Nederlands ondertiteld zijn is wel een minpunt. Maar verder is het een goed verzorgde uitgave.