Their Eyes Were Watching God (SCE)

15-06-2006

4

Their Eyes Were Watching God (SCE) (DVD)

In het Amerika van de jaren ’30 wordt de jonge Janie Crawford (Halle Berry) uitgehuwelijkt aan een ouderen man, die boer is en veel grond heeft. Hij zal haar een goede toekomst kunnen bieden. In plaats van te dromen over romantiek, moet Janie nu hard werken op het land. Dan komt op een dag de charmante heer Joe Starks (Ruben Santiago-Hudson) langs, die Janie uitnodigt met hem mee te gaan naar Eatonville. Eatonville is een nieuw gesticht dorp, waar de zwarte gemeenschap in vrijheid kan leven en werken. De innemende en zakelijk ingestelde Joe Starks zet een bloeiende handel op in het nog onontgonnen Eatonville en laat zich kiezen tot burgemeester. Joe Starks biedt Janie een goed leven, maar wel een leven waarin Janie wordt geacht geheel ten dienste te staan van haar man, de burgemeester van Eatonville. Omdat Joe haar verder goed behandeld, besluit zij toch bij hem te blijven. Zo gaan twintig jaar voorbij en groeit Eatonville uit tot een gerespecteerde gemeenschap. Als dan op een dag de jonge vreemdeling Tea Cake (Michael Ealy) in Eatonville aankomt, zet hij het hart van Janie in vuur en vlam.

Their Eyes Were Watching God is een voor televisie geproduceerde film, gebaseerd op de gelijknamige roman van Zora Neale Hurston. De film is geproduceerd door de productiemaatschappij Harpo van Oprah Winfrey. De film is geregisseerd door Darnell Martin, als regisseur maakt hij vooral producties voor televisie. Hij heeft ook afleveringen van E.R. en Law & Order geregisseerd. Halle Berry, na haar rollen in Swordfish, Monster’s Ball, Die Another Day en Catwoman heeft laten zien da ze als actrice heel wat in haar mars heeft, speelt in deze televisiefilm de hoofdrol. Halle Berry speelt met verve de rol van Janie, een jonge zwarte vrouw in het Amerika van de jaren dertig. Eerst een jonge dromerige meid die uitgroeit tot een zelfbewuste, onafhankelijke vrouw. Een vrouw die in haar drie relaties op zoek is naar geluk en echte liefde, maar daarin ook veel tegenslagen en verdriet te verwerken krijgt. De rol van Halle Berry is zo krachtig gespeeld en neergezet, dat alle andere rollen daarin alleen maar ondersteunend kunnen zijn. Haar tegenspelers zijn onder andere Terrence Dashon Howard, Michael Ealy en Ruben Santiago-Hudson. Dat de film voor televisie is gemaakt, heeft ook een keerzijde. Het verhaal wordt namelijk te mooi gebracht. Het harde leven van de zwarte mensen die Eatonville hebben opgebouwd komt nauwelijks tot uiting. Ook armoede en racisme, in de beginjaren van de vorige eeuw zeker pijnlijke aspecten van de maatschappij, komen nauwelijks naar voren. Desalniettemin is Their Eyes Are Watching God een boeiend verfilmd en krachtig gespeeld drama. Halle Berry kreeg voor haar rol onder andere een nominatie voor een Golden Globe en een Emmy Award. Regisseur Darnell Martin werd genomineerd door de Director’s Guild of America. Dat de film voor televisie geproduceerd is, zie je nergens aan af. De totale setting maar ook de cinematografie ademt het niveau van een speelfilm uit. Het Amerika van de jaren ’30 en later is op fraaie sfeervolle wijze in beeld gebracht. Their Eyes Were Watching God is daarmee een boeiend drama en een sfeervolle verfilming van de wereldberoemde roman van Zola Neale Hurston.

Jaar: 2005
Speelduur: 108 min
Verpakking: Digipack in slipcase
EAN: 8715664027172

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.78:1 en staat ook zo anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is erg goed. Het beeld is weliswaar niet gestoken scherp, maar ziet er wel zeer filmisch uit. Kleuren ogen natuurlijk en laten de sfeervolle opnames zeer mooi tot uiting komen. De scherpte en detaillering van het beeld zijn beide voldoende. Ook het contrast en het zwartniveau zijn goed. Gedurende de film is filmgrain in lichte mate aanwezig, maar dat is geenszins storend en hoort eigenlijk bij het filmische karakter van het beeld. Het is een recente film en het beeld is gelukkig vrij van ongerechtigheden. De film is verdeeld in 13 tracks. De ondertiteling (wit) is duidelijk en staat netjes geplaatst in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s). Een soundtrack die op ingetogen wijze heel natuurlijk klinkt met een fraai ruimtelijk geluid. Het laag is prima gedoseerd, waarbij het LFE kanaal alleen bij de muziek aangesproken wordt. De film is mede een dialoogfilm zonder agressieve speciale effecten. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De surroundkanalen worden op een subtiele wijze gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek en voor de weergave van de omgevingsgeluiden. Uitzondering hierop is de scène met een zware storm, waarbij alle geluidskanalen ook nadrukkelijker worden gebruikt. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn eenvoudige statische plaatjes met achtergrondmuziek. Ondanks de benaming van Special Collector’s Edition heeft deze releases alleen maar enkele promotietrailers van andere Dutch Filmworks releases als extra.

De DVD zit in een slimline digipack voorzien van een stevige kartonnen slipcase.

Their Eyes Are Watching God is een voor televisie geproduceerde film gebaseerd op de gelijknamige roman van Zola Neale Hurston. Halle Berry speelt de rol van een vrouw die in het Amerika van de jaren ’30 op zoek is naar romantiek. Haar drie relaties brengen haar ook veel verdriet, maar laten haar groeien van een jonge, dromerige meid tot een krachtige, zeflbewuste en onafhankelijke vrouw. De film is geproduceerd door de productiemaatschappij van Oprah Winfrey. Deze uitgave van Dutch Filmworks heeft goede beeld- en geluidskwaliteit. Ondanks de benaming van Special Collector’s Edition heeft deze release slechts enkele promotietrailers als extra.