Asylum

06-06-2006

6.5

Asylum (DVD)

De briljante psychiater dr. Max Raphael (Hugh Bonneville) heeft een belangrijke aanstelling gekregen in een bijzondere inrichting waar moordenaars en verkrachters worden behandeld. Samen met zijn aantrekkelijke vrouw Stella (Natasha Richardson) en zoontje Charlie (Gus Lewis) gaan zij wonen op het terrein van de inrichting. Van Stella wordt verwacht dat zij een ondersteunende rol richting haar man heeft, maar zij past totaal niet bij het traditionele clubje van de vrouwen van de andere doktoren. Stella verveelt zich, mist de passie in haar huwelijk en zoekt afleiding. Die vindt zij in de aantrekkelijke Edgar Stark (Marton Csokas), een van de patiënten die het tuinhuisje van de Raphael’s repareert. Stella krijgt een gepassioneerde verhouding met Edgar met frequente geheime seksuele ontmoetingen. Vanaf een afstand wordt dit gadegeslagen door dr. Peter Cleave (Ian McKellen), de behandelend arts van Edgar. Cleave heeft zo zijn eigen redenen om in deze relatie geen interventie te plegen; een relatie die uiteindelijk niet zonder gevolgen kan blijven. Stella wordt voor een moeilijk dilemma geplaatst.

Asylum van regisseur David MacKenzie is een psychologische thriller, waarin liefde en waanzin als thema’s centraal staan. De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Patrick McGarth en door Patrick Marber (ook bekend van Closer) omgezet tot een filmscript. Schrijver McGarth putte bij het schrijven uit eigen ervaringen. McGarth groeide op in de nabijheid van het Broadmoor Hospital, een grote Engelse inrichting voor criminele psychiatrische patiënten en zijn vader werkte in die inrichting. Naar verluid heeft regisseur MacKenzie een uitgebreide studie van Alfred Hitchcock gedaan voor deze film, om een soortgelijke sfeer van spanning te creëren. Hitchcock’s Psycho komt ook even in gedachte, maar toch mist Asylum die onheilspellende suspense sfeer zoals Hitchcock die neer kon zetten. Thriller is ook niet de juiste omschrijving voor de film, want echt spannend is de film niet. Boeiend daarentegen wel. Met name de wijze waarop de verschillende relaties zich in het verhaal ontwikkelen. Met daarbij een indringend psychologisch sausje, enerzijds door de relatie tussen de doktersvrouw en de psychiatrische patiënt en de invloed die deze relatie heeft op zijn geestesgesteldheid. Maar anderzijds ook de relatie die zij heeft met haar man, de geleerde dokter en zijn collega, de behandelend arts. In het verhaal is een duidelijk onderscheid tussen patiënt en dokter, waarbij de dokters zich duidelijk superieur voelen boven de patiënten die zij behandelen. Maar is dat wel zo terecht? Schuilt de waanzin in geest, met invloed op ons handelen, niet in ons allemaal. Waar ligt de grens tussen wat normaal is en wat niet meer?
Toen Paramount in 1997 de filmrechten van het boek kocht, hadden zij voor een verfilming te doen met Stephen King als schrijver en Jonathan Demme als regisseur. Uiteindelijk is de film geregisseerd door de Schotse regisseur David MacKenzie, onder andere bekend van Young Adam. Voor de rol van de echtgenoot was Liam Neeson voorzien, maar die speelde op moment van verfilming al een doktersrol in Kinsey (2004). Die rol is nu gespeeld door Hugh Bonneville. Marton Csokas zet een fraaie rol neer als de psychiatrische patiënt en Natasha Richardson als de naar passie hunkerende echtgenote. De sfeer van de film wordt prima ondersteund door de zeer fraaie muziek van Mark Mancina. David MacKenzie ontving in 2005 voor zijn film een onderscheiding op het Berlijnse Filmfestival.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 2005
Speelduur: 96 min
Verpakking: Digipack in slipcase
EAN: 8715664027189

• Behind the Scenes
  • Interviews
  • Photo Gallery
  • Liner Notes
  • Filmclips

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en staat ook zo anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is zeer goed. Kleuren zien er goed en natuurlijk uit en laten ook de buitenopnames met sfeervolle landschapsplaatjes fraai tot uiting komen. Ook de scherpte en detaillering van het beeld zijn goed, evenals het contrast en het zwartniveau. Het is nog een nieuwe film dus het beeld is ook vrij van ongerechtigheden. Er is af en toe zichtbaar dat edge-enhancement is toegepast. Filmgrain is bij de buitenscènes enigszins aanwezig. Verder een prima beeld.
De film is verdeeld in 13 tracks. De ondertiteling (wit) is duidelijk en staat netjes geplaatst in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s). Een soundtrack die mooi natuurlijk klinkt met een goed ruimtelijk geluid. Het laag is prima gedoseerd en in de muziek ook zeer nadrukkelijk aanwezig. Hier doet het LFE kanaal zijn werk. De film is een mede dialoogfilm met fraaie muziek ter ondersteuning, dus zonder agressieve speciale effecten. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De surroundkanalen worden op een subtiele wijze gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek en voor de weergave van de omgevingsgeluiden. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn eenvoudige statische plaatjes met achtergrondmuziek. De extra’s hebben 1.33:1 standaard beeldformaat en zijn voorzien van DD2.0 (bitrate 224 kb/s) geluid en Nederlandse onderiteling.

Filmclips (6 min)
Een weinig nuttig extra, waar je acht scènes uit de film apart voor je geselecteerd zijn. De zin hiervan ontgaat eigenlijk volledig. Het beeldformaat is nu 2.35:1 niet anamorf.

Liner Notes
Een achttal Nederlandstalige tekstpagina’s over het verhaal van de film en wat info over de filmproductie.

Trailer (2½ min)
De bioscooptrailer van de film, beeldformaat 1.78:1 niet anamorf.

Interviews: cast & crew (12min)
Met keuze uit vier interviews met de drie hoofdrolspelers en regisseur David MacKenzie. De interviews zijn op de set opgenomen en bestaan uit fragmenten waarbij de vraag is weggelaten, maar je alleen het antwoord hoort.

Behind the Scenes (4 min)
Ofwel de B-Roll; het bekende kijkje achter de schermen tijdens de opnames, zonder verdere toelichting of interviews. Je ziet hierin ook de opname van scènes die niet in de film zijn gekomen. Dit onderdeel heeft geen ondertiteling.

Photo Gallery
Waarin je tien foto’s kunt bekijken.

Also or Soon Available
Ook op deze schijf enkele promotionele trailers van andere DFW uitgaven.

De DVD zit in een digipack voorzien van een stevige kartonnen slipcase.

Asylum is een psychologische thriller over passie en obsessieve jaloezie. Natasha Richardson speelt in deze film de vrouw van een psychiater, die werkzaam is in een inrichting met psychisch gestoorde moordenaars en verkrachters. Zij krijgt met een van de patiënten een passievolle relatie, dit onder andere tot jaloezie van de behandelend arts van de patiënt. De relatie is het begin van dramatische ontwikkelingen. De drie hoofdrolspelers, Ian McKellen, Marton Csokas en Natasha Richardson geven blijk van prima acteerwerk. Deze uitgave van Dutch Filmworks heeft prima beeld- en geluidskwaliteit. De extra’s zijn kort en niet diepgaand.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.