Heideroosjes, De – A Bag Full of Stories

27-05-2006

6.2

Heideroosjes, De – A Bag Full of Stories (DVD)

In 2004 was het groot feest in Horst, de plaatselijke punkband De Heideroosjes vierde haar 15 jarig jubileum. Volgens Dolf Jansen speelt de band Limburgse folk, maar muziekminnend Nederland weet beter. De Heideroosjes zijn de hardst werkende tering tyfus takke punkband van Nederland, misschien wel van de hele wereld. Ter gelegenheid hiervan werd er een DVD uitgebracht die in principe uit de volgende 2 delen bestaat:

Punkumentary
Ook wel getiteld Heideroosjes 15 Years…A Bag Full of Stories…. Deze documentaire behandeld de geschiedenis van de band vanaf diens oprichting in 1989 tot aan 2004. Alle bandleden komen aan bod en ook kent deze documentaire veel gesprekken met leden van de crew, het management, collega-muzikanten en andere mensen uit “het vak” zoals mister Pinkpop Jan Smeets. Er zijn veel beelden te zien vanachter de schermen, zowel in de studio als bij concerten en festivals gemixt met beelden uit de media en uit eigen archief. Als iets duidelijk wordt in dit filmpje, is het wel dat De Heideroosjes een hechte en uitgebalanceerde vriendengroep is, boordevol energie en bovendien hebben ze alles over voor hun fans. Niet alleen de hoogtepunten van de band (optredens op Werchter (B) en Pinkpop, het ontvangen van een Edison), maar ook de dieptepunten van de band (het ongeluk van de crew-bus, diverse ruzies) komen aan bod en worden zonder gêne getoond. Een prima “Punkumentary”.

Live songs
Oftewel een verzameling live uitgevoerde songs van de band opgenomen op diverse festivals en in diverse zalen bestaande uit:

1. Nothing’s Wrong
2. Fistfuls of Ideals
3. Damclub Hooligan
4. Kodazuur (met Urbanus)
5. United Scum
6. SINema
7. Psychic
8. Nothing’s Wrong
9. Euronoise (met Olly Shandon)
10. Break the Public Peace
11. Iedereen is Gek
12. Rockaway Beach
13. Teenage Lobotomy
14. I wanna be Sedated
15. The KKK took My Baby Away
16. Today Your Love, Tomorrow the World
17. Overture / Everybody Loves Me
18. United Scum
19. Everybody Loves Me
20. Regular Day in Bosnia (met Sharon den Adel)
21. Sjonnie en Anita
22. Klapvee!
23. Goede Tijden, Slechte Tijden

Songs 1 t/m 5 zijn opgenomen op Rock Werchter (B) 2004, songs 6 t/m 9 in club Rolling Stone in Milaan 2004, songs 10 en 11 in Paradiso te Amsterdam 2002, songs 12 t/m 16 tijdens de Flashback to The Ramones tour 2000, songs 17 en 18 met het Metropool Orkest in 1999, songs 19 t/m 21 op Pinkpop 1999 en songs 22 en 23 tenslotte zijn opgenomen op Pinkpop 1996.

Harde werkers, enthousiaste jongelingen, podiumbeesten, hechte vriendengroep, dat zijn zo’n beetje de kernwoorden die De Heideroosjes vormen en wat ook naar voren komt vanuit deze DVD. De band bestaat al sinds 1989 en hebben hun naam ontleend uit een sketch van de Belgische komiek Urbanus. De Heideroosjes is Nederlands bekendste punkband met een repertoire bestaande uit maatschappijkritische teksten zowel in het Nederlands als in het Duits, Engels of Limburgs. Met een bezetting bestaande uit en al vanaf het begin met Marco Roelofs op zang en gitaar en als frontman, Fred Houben op bas, Frank Kleuskens op gitaar en Igor Hobus op drums, kun je gerust spreken van een solide line-up. De heren kennen elkaar al vanaf de middelbare school en woonden indertijd allemaal in Horst. In 2004 werd het uitermate succesvolle 15 jarige jubileum gevierd met vele uitverkochte shows en goed ontvangen optredens op de beste festivals van Europa. Deze tour kreeg echter een smet, wanneer ze bij een verkeersongeval in België betrokken raken en één van de crewleden zwaargewond raakt. Zijn herstel en terugkeer en de impact hiervan op de band wordt ook uitvoerig behandeld op deze DVD. Opmerkelijk verder is de Edison die de band mocht ontvangen voor de single Damclub Hooligan en de hierbij behorende toespraak van Marco Roelofs, uiteraard ook opgenomen op deze compilatie. Voorlopig zijn De Heideroosjes nog niet te stoppen en na het zien van deze DVD wenst een ieder de band nog een lange en succesvolle tijd toe.

Genre: Muziek
Regio: 0
Jaar: 2004
Speelduur: 123 min
Verpakking: Transparant Keep Case
  • MPEG 2 Audio 2.0 Nederlands
Uitgever: PIAS
EAN: 5413356682274

Het grootste gedeelte van deze DVD wordt gepresenteerd in de verhouding 1.33:1. Vanwege het gebruik van diverse beelden uitkomsten uit TV-archieven of uit de collectie van de heren zelf, is de kwaliteit vrij wisselend. Over het algemeen is het beeld goed scherp te noemen, waarbij alleen de beelden uit de beginperiode van de band (zie screenshot 2) vrij wazig zijn vanwege de afkomstigheid uit eigen collectie. Het beeld heeft hier en daar last van interlacing, waardoor bewegingen (de band is vrij enthousiast en springerig tijdens optredens) waziger worden (zie screenshot 3) bij bepaalde opnamen. Al met al verdient het beeld een voldoende gezien de herkomst van de opnames en het doel van deze DVD, namelijk een goede indruk geven van De Heideroosjes en zijn geschiedenis. De beelden van de live songs (screenshots 4 en 5) zijn zeker prima te noemen, met uitzondering van de beelden uit Paradiso die iets waziger zijn. De meeste beelden zijn dan ook afkomstig van TV-specials. De punkumentary is verdeeld in 10 hoofdstukken, wat net voldoende is voor een documentaire van 53 minuten. De songs zijn elk apart te selecteren of per stuk concert. Ondertiteling is niet aanwezig.

De track die gebruikt wordt bij zowel de documentaire als de live songs is een Mpeg-2 audiotrack (224 kbit/s) en dat is een rare keuze, omdat een Dolby Digital 2.0 track voor een betere compatibiliteit had gezorgd. In het geval van de documentaire volstaat het geluid op zich wel. Alles is goed te verstaan en ruis of andere beschadigingen zijn amper hoorbaar. In het geval van de live songs was het mooier geweest om voor een andere audiotrack te kiezen. De dynamiek waar de band om bekend staat ontbreekt namelijk wat erg jammer is bij deze DVD. Gelukkig klinkt het geheel wel zuiver, maar het komt net iets tekort.

Het statische menuscherm staat in 1.33:1 op de schijf zonder achtergrondmuziek. Vanaf hier heb je de keuze tussen de documentaire of de verzameling live-songs. Extra’s bevat deze DVD niet, wel is er een boekje terug te vinden in de hoes met Liner Notes en een aantal reacties van journalisten en andere muzikanten op hun jubileum.

De Heideroosjes bestonden in 2004 precies 15 jaar en dat was een reden voor een feestje. Om dit feest extra te ondersteunen werd deze DVD uitgebracht met daarop een goede punkumentary over de band in al zijn facetten als de ene helft en 23 live songs op verschillende plaatsen en uit verschillende tijdsperioden als de andere helft. Een prima overzicht van wat de band doet, heeft gedaan en waar ze voor staan. Een interessant document voor zowel de fans als de niet-fans. Spijtig is het ontbreken van een dynamischere audiotrack bij het live gedeelte. Ook jammer is het ontbreken van extra’s zoals videoclips, waarvan de band er toch een aantal gemaakt heeft. Misschien een idee voor A Bag full of Stories part 2?

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door PIAS.