Gilmore Girls - Seizoen 3

27-05-2006

7.8

Gilmore Girls - Seizoen 3 (DVD)

Lorelai Gilmore (Lauren Graham) is een alleenstaande moeder van een tienerdochter genaamd Rory (Alexis Bledel). Samen wonen ze in het kleine plaatsje Stars Hollow, Connecticut. In dit plaatsje gevuld met bewoners van allerlei pluimage probeert Lorelai haar dochter zou goed mogelijk op te voeden en ook nog wat van haar eigen leven te maken. Dat zij hier goed in slaagt is te merken aan het feit dat de twee naast moeder en dochter ook hele goede vriendinnen zijn. Lorelai heeft nooit een goede band gehad met haar moeder en is niet van plan dezelfde fouten te maken met Rory. Ondertussen werkt ze in een hotel en Rory is druk met school. Ook met betrekking tot de liefde hebben ze veel aan elkaar aangezien ze altijd bij elkaar terechtkunnen voor advies en dergelijke.

Het gaat misschien een beetje vervelen, maar ook het derde seizoen van Gilmore Girls is gewoon heel sterk. Zoals je hebt kunnen lezen in onze recensies van seizoen één en seizoen twee kenmerkt de show zich met sterke afleveringen waar vooral de dialogen messcherp zijn en vol gevatte opmerkingen en referenties zitten. Vaak is het derde seizoen van een serie een kritische omdat veel verhaallijnen al gebruikt zijn en de makers vaak moeite hebben het niveau hoog te houden. Gelukkig merken we daar bij deze serie nog helemaal niks van en ook deze keer kunnen we weer genieten van 22 sterke afleveringen.
Toch is er wel wat verandering te bemerken en dat is vooral de wat serieuzere toon die er over dit seizoen hangt. Lorelai en Rory worden geconfronteerd met enkele moeilijke beslissingen en de algehele toon van de show is wat minder vrolijk. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat dit seizoen veelal gaat over relaties en het verbreken ervan. Zowel Rory als Lorelai maken turbulente tijden door in de liefde en dit geldt eigenlijk ook voor vrienden Sookie en Lane. Ook komt de relatie tussen Lorelai en haar ouders verder onder druk te staan en Rory heeft het maar druk met school en een meisje die haar daar het leven zuur probeert te maken. Dit alles betekent echter niet dat er niet genoeg te genieten valt en te lachen want Gilmore Girls is nog altijd een show die het moet hebben van de ongedwongen sfeer en uitstraling.
Vrijwel de gehele cast van de voorgaande seizoenen keert weer terug en dit betekent weer veel hoogstaand acteerwerk van de betrokkenen. Ook zijn er enkele nieuwe gezichten te zien in dit seizoen en dit zorgt voor een welkome verfrissing.
We kunnen er eigenlijk vrij kort over zijn, mensen die fan zijn van deze serie moeten dit derde seizoen uiteraard ook weer toevoegen aan hun collectie. Degene die nog nooit een aflevering gezien hebben maar wel onze recensies van de show gelezen hebben, moeten toch onderhand door beginnen te krijgen dat Gilmore Girls een bijzondere serie is die veel mensen zal aanspreken. Rennen dus naar de winkel en schaf het eerste seizoen aan zodat je jezelf kan onderdompelen in de wereld van de Gilmore Girls.
De 22 afleveringen van dit derde seizoen zijn verdeeld over 6 DVD\'s wat neerkomt op vier afleveringen per DVD en op de laatste schijf twee.

Genre: Drama, Komedie/Humor, TV
Jaar: 2002
Speelduur: 882 min
Verpakking: Boxset
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Noors, En vele andere
EAN: 7321931700542

• Additional Scenes
  • All Grown Up
  • Who Wants To Fall In Love?
  • Our Favorite 80's

De afleveringen staan wederom in hun originele formaat van 1.33:1 op de DVD\'s en de beeldkwaliteit is gelijk aan die van de eerder verschenen uitgaven. De kleuren ogen daarom weer mooi natuurlijk en warm en ook de scherpte is voldoende hoewel het beeld soms wat soft oogt. Dit heeft wel wat gevolgen voor het detail maar de beeldkwaliteit is nog altijd stukken beter dan zoals de serie op televisie te volgen is. Ook contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn ruim voldoende voor een serie zoals deze. De voorgaande uitgaven kenmerkte zich door de ruime hoeveelheid filmgrain en ook de afleveringen van dit derde seizoen worden geplaagd door deze artefact. Qua artefacten blijft het hier echter bij.
De afleveringen zijn verdeeld in 6 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen, maar had iets lager in het beeld gemogen.

Ook op het gebied van het geluid zijn er geen veranderingen waarneembaar. Wederom zijn de afleveringen te bekijken met een Dolby Digital 2.0 track (192 kb/s) in de originele Engelse taal. Het geluid is voldoende voor een serie zoals deze aangezien het geluid voornamelijk uit dialoog bestaat. Het geluid klinkt mooi warm en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Er is genoeg laag aanwezig om ervoor te zorgen dat het allemaal niet al te kaal klinkt.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Additional Scenes
Van enkele afleveringen is een extra scène te bekijken die niet in de afleveringen zelf te zien is. Het gaat om de volgende afleveringen: Swan Song (Disc 4), Say Goodnight, Gracie (Disc 5) en Those Are Strings, Pinocchio (Disc 6).

All Grown Up (15 min.)
De leden van de cast halen herinneringen op aan hun eigen jeugd en door middel van hun eigen verhalen en foto\'s van hen als kleine kinderen krijgen we een beeld van hoe zij hun jeugd hebben doorgebracht.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Who Wants To Fall In Love? (1 min.)
Een hele korte featurette waarin wat korte beelden uit de afleveringen te zien zijn waarin de karakters romantische momenten beleven.

Our Favorite 80\'s (2 min.)
Meer herinneringen van de cast en nu over hun favoriete jaren \'80 dansbewegingen. Leuk om te zien hoe sommige opspringen en voor de camera in dansen uitbarsten.

Het derde seizoen van Gilmore Girls neemt ons wederom mee in de wereld van moeder en dochter Gilmore. Ook nu kunnen we een kijkje nemen in hun leven en zien we hoe ze omgaan met de dagelijkse gang van zaken. Problemen op het werk en op school en problemen in de liefde domineren dit seizoen maar toch valt er weer genoeg te genieten in de 22 afleveringen van dit seizoen. De 22 afleveringen zijn verdeeld over zes schijven en beeld en geluid zijn ruim voldoende voor een serie zoals deze. Er zijn enkele extra\'s te vinden op de zesde schijf maar net als bij de eerdere seizoenen zijn dit er niet erg veel.