Griezelbus, De

24-05-2006

5.2

Griezelbus, De (DVD)

De elfjarige Onnoval (Serge Price) heeft het niet makkelijk. Zijn ouders laten hem helemaal aan zijn lot over en op school wordt hij voortdurend gepest. Niet alleen vanwege zijn uiterlijk maar ook omdat Onnoval graag schrijver wil worden en romantische gedichten schrijft. Vooral de stoere Gino (Jim van der Panne) pest Onnoval steeds omdat hij eigenlijk jaloers is op Onnoval. Jaloers, want het meisje Liselore (Lisa Smit) gaat met Onnoval, terwijl Gino juist verliefd op haar is. Liselore vindt het jammer dat Onnoval niet voor haar of zichzelf durft op te komen. Onnoval verklapt haar dat hij bang is in een weerwolf te veranderen als hij boos wordt. Op een dag komt in de klas de griezelboekenschrijver Nol van Paulo (Tom Jansen) over zijn verhalen vertellen. Hij verklapt Onnoval dat de duivelse Ferluci een verhaal de waarheid kan laten worden. Als Onnoval weer eens gepest wordt door Onnoval en het er op lijkt dat Liselore hem laat stikken, schrijft Onnoval een griezelverhaal om wraak te nemen op Gino en geeft dit verhaal aan Ferluci. Dan gaat de klas op schoolreis; met de griezelbus op weg naar het ‘horror park’. Langzaam maar zeker wordt Onnoval’s verhaal werkelijkheid. Onnoval kan dit alleen tegenhouden als hij zijn schrift kan heroveren van de enge reisleider (Willem Nijholt). Maar of hem dat lukt?

Schrijver Paul van Loon is bij menig jeugdige lezer bekend van zijn griezelboeken. In 1983 verscheen zijn eerste kinderboek “Boven op tante Agaat”. Van Loon heeft in de afgelopen 20 jaar ruim zeventig kinderboeken geschreven. En zijn boeken zijn al diverse keren door de Nederlandse kinderjury genomineerd en onderscheiden. In 1991 schreef Paul van Loon het boek “De Griezelbus”, waarmee hij als ‘griezel’ schrijver definitief doorbrak. Jeugdfilms met een spannend fantasierijk verhaal en een vleugje ‘horror’ zijn sinds Harry Potter bijzonder populair. Nu is de jeugdfilm De Griezelbus van regisseur Pieter Kuijpers en producent / scenarioschrijver Burny Bos geen direct vergelijk met Harry Potter, maar desalniettemin een zeer geslaagde Nederlandse productie. Producent Burny Bos heeft natuurlijk al de nodige ervaring met jeugdfilms en succesfilms als Abeltje en Minoes geproduceerd. Regisseur Pieter Kuijpers had in 2003 succes met zijn eerste speelfilm Van God Los. Met deze film werd Kuijpers onder andere onderscheiden als beste regisseur. Kuijpers en Bos schreven samen het scenario voor De Griezelbus. De cast is goed gekozen, waar Serge Price een lieve en kwetsbare hoofdrol speelt. Serge Price speelde eerder al in beide Pietje Bell films de rol van Kees. Zijn grote steun in het verhaal is Lisa Smit, die de dappere vriendin Liselore speelt. Bij het rijtjes acteurs ook een paar grote namen. Willem Nijholt speelt een fraaie rol als de enge reisleider en als Graaf Vlapono en Angela Schijf is te bewonderen als zuster Ursula. Bij de namen in de film zal het woord “anagram” al gauw naar boven komen. Zo is de naam van hoofdpersoon Onnoval een anagram voor Van Loon, ook de schrijver Nol van Paulo die in de klas een lezing geeft, is een anagram van Paul van Loon. En de duivelse Ferluci die het verhaal waarheid laat worden is een anagram voor…, juist die dus. Visueel is De Griezelbus mooi en zeer sfeervol in beeld gebracht. Ook de fraaie sfeervolle filmmuziek, geschreven door Paleis van Boem, ondersteund de sfeer van de film prima. Van Boem werkte ook al samen met Kuijpers bij Van God Los. Enig minpuntje is misschien dat de speciale effecten in de film er soms wat ‘knullig’ uitzien. Maar verder is De Griezelbus een leuke en voor de jeugd zeker ook een spannende griezelfilm geworden.

Genre: Fantasy, Horror, Jeugd
Jaar: 2005
Speelduur: 96 min
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
EAN: 7321932910117

• Videoclip
  • Teaser
  • Fotogalerij

De film staat in zijn oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1 op de DVD, waarbij het beeld anamorf is vastgelegd. De beeldkwaliteit van de film is prima. De sfeervolle beelden van de film worden in deze transfer prima weergegeven. Het beeld ziet er goed scherp en gedetailleerd uit, waarbij het beeld diepe, volle kleuren heeft met een evenzo prima contrast en zwartniveau. Beeldfouten als filmgrain of spetters ontbreken uiteraard. De film is verdeeld in 12 tracks. Een ondertiteling is niet aanwezig.

De Nederlandstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) en in Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) op de DVD. Uiteraard is de 5.1 soundtrack hierin de soundtrack die je bij het bekijken van de film selecteert. En het is een indrukwekkend fraaie soundtrack, die een zeer fraai surround geluidsbeeld weergeeft. Alle speakers worden hierbij actief benut, waarbij diverse speciale geluidseffecten ook uit de surround speakers klinken. Daarnaast geven de surrounds de muziek een mooi ruimtelijk karakter. Het LFE kanaal wordt goed benut en zorgt voor een goed gedoseerd extra laag. De dialogen zijn goed te volgen en komen via de centerspeaker. Een bijzonder fraaie soundtrack.

De breedbeeld menuschermen zijn filmgerelateerde animaties voorzien van filmmuziek als achtergrondgeluid.

Teaser (38 sec)
De prikkelende korte trailer die in de bioscopen te zien is geweest om je geïnteresseerd te krijgen voor De Griezelbus. Beeldformaat 2.35:1 en DD5.1 geluid.

Trailer (1½ min)
De bioscooptrailer van de film. Ook nu beeldformaat 2.35:1 anamorf en DD5.1 geluid.

Videoclip (2½ min)
De videoclip van het liedje Griezeltje dat aan het eind van de film te horen is. De clip wordt ondersteund wordt met beelden uit de film. Beeldformaat 2.35:1 anamorf.

Making Of (23½ min)
Een promotioneel ingestoken kijkje op de set tijdens de opnames, afgewisseld met interviewfragmenten met cast en crew. Beeldformaat is 1.78:1 niet anamorf.

Fotogalerij
Met 12 foto’s uit de film.

Releases
Met keuze uit vijf trailers van andere Warner DVD releases.

De Griezelbus is een sfeervolle spannende jeugdfilm gebaseerd op de verhalen van bekroond griezelschrijver Paul van Loon. Hoofdpersoon is de 11-jarige Onnoval die een rijke fantasie heeft en graag schrijver wil worden. Als hij wraak wil nemen op de jongen die hem steeds pest, geeft hij zijn zelfgeschreven verhaal aan de duivelse Ferluci. Ferluci laat het verhaal werkelijkheid worden, maar daar krijgt Onnoval spijt van. Als het maar niet te laat is. Acteurs in deze door Pieter Kuijpers geregisseerde film zijn onder andere Serge Price, Lisa Smit, Romijn Conen, Willem Nijholt en Angela Schijf. Deze DVD release van Warner heeft prima kwaliteit van zowel het beeld als het geluid. Als extra onder andere een making of documentaire, trailers en een videoclip. Een nette uitgave van een geslaagde Nederlandse griezelfilm.