Murphy's Law - Seizoen 1

23-05-2006

6.8

Murphy's Law - Seizoen 1 (DVD)

Door een persoonlijke tragedie heeft het leven voor Tommy Murphy niet zoveel zin meer. Maar hij krijgt een nieuwe kans om als undercoveragent de Londense onderwereld te infiltreren en ervoor te zorgen dat de ‘bad guys’ worden gepakt. Murphy is nergens bang voor en weet zich dankzij zijn rappe Ierse tong en zijn droge humor uit bijna iedere benaderde situatie te redden.
De op televisie door de KRO uitgezonden succesvolle BBC TV-serie Murphy’s Law trekt ruim één miljoen kijkers per aflevering. Het eerste seizoen is door de KRO in het najaar van 2004 op televisie uitgezonden en bestaat uit vijf aflevering van elk 90 minuten. Een kort overzicht:

Pilotaflevering - Murphy’s Law
Omdat Tommy Murphy (James Nesbitt) niet door de laatste psychologische beoordeling is gekomen, ziet het er naar uit dat hij de rest van zijn dagen zal doorbrengen in zijn appartement met niet veel anders dan drank en slechte herinneringen. Dan doet zijn baas hem een voorstel. In Londen pleegt een bende succesvol meerdere diamantroven. Murphy moet proberen te infiltreren bij deze bende, die een uitvaartdienst als cover voor hun activiteiten gebruikt. Het lukt Murphy een ‘baan’ als chauffeur te krijgen bij de bende. Het vrouwelijke bendelid heeft zijn speciale interesse.

Aflevering 1 – Electric Bill
Kate Jennings, dochter van een rijke uitgever wordt ontvoerd. Bij toeval wordt de beruchte ontvoerder Richard Mooney (Kevin Doyle), bekend als ‘Electric Bill’, gearresteerd. Murphy gaat undercover in de Bellview gevangenis om zo Richard Mooney te kunnen benaderen, in de hoop dat ze daarmee de verblijfplaats van Kate Jennings kunnen achterhalen. Het valt echter niet mee om zijn plannen in de gevangenis uit te voeren. Ondertussen houden DI Annie Guthrie (Claudia Harrison) en DC Alan Carter (Del Synnott) een oogje in het zijl.

Aflevering 2 - Manic Munday
Er wordt een aanslag gepleegd op de beroemde Ierse snookerspeler Mickey Munday (Adrian Dumbar). Wanneer Munday in Londen arriveert, gaan Murphy en Guthrie undercover om Munday te beschermen en om te achterhalen wie het op Munday voorzien heeft. Munday wordt onder druk de uitslag van zijn spel tijdens het kampioenschap te manipuleren. De inzet voor Munday wordt hoger als zijn verloren liefde en dochter weer in zijn leven verschijnen.

Aflevering 3 – Reunion
In de clubscène van het Londense West End wordt diverse kopstukken van de onderwereld vermoord. Murphy werkt undercover bij de bende van de broers Tate. Als Pete Tate, de baas van de gangsterbende wordt vermoord, zweert zijn broer Carl (Neil Stuke). Carl ziet zich nu genoodzaakt de leiding van de bende over te nemen. Murphy weet het vertrouwen van Carl te winnen, waardoor Carl hem hoofd van de beveiliging maakt. Ondertussen wordt in de nachtclub van Tate de voorbereidingen getroffen voor een reünie.

Aflevering 4 - Kiss And Tell
Een onbekende blonde vrouw is bezig succesvolle Londense zakenlieden te vergiftigen. De slachtoffers zijn allemaal lid van dezelfde fitnessclub. Murphy wordt als de rijke Barry ook lid van de club. Maar welke mooie blonde vrouw is nu de verdachte. Ondertussen doet een lid van de Russische maffia, waar Murphy undercover is geweest, zijn best verhaal te halen op Murphy.

Murphy’s Law is een creatie van de Engelse schrijver Colin Bateman. In 2001 werd de pilotaflevering van Murphy’s Law gemaakt. Dit viel in goede aarde waarna in 2003 het eerste seizoen van Murphy’s Law op de Engelse televisie verscheen. De KRO zond dit seizoen in het najaar van 2004 uit. Hoofdpersoon is de onorthodoxe politieman Tommy Murphy, gespeeld door James Nesbitt. Murphy heeft een zwaar persoonlijk verlies geleden, een gegeven dat in de eerste afleveringen in de zijlijn wordt benoemd. Murphy is het type agent dat gewoon zijn eigen gang gaat, maar ook kwetsbaar is. Zijn rappe Ierse tongval en gortdroge humor redt hem uit menig precaire situatie. Maar zorgt er ook voor dat hij als undercoveragent het vertrouwen weet te winnen van de boeven die hij daarna moet arresteren. Murphy kan altijd rekenen op zijn baas, de aantrekkelijke Annie Guthrie, gespeeld door Claudia Harrison. En daarnaast nog op collega politie inspecteur DC Alan Carter, gespeeld Del Synnott. De goede verhaallijnen met verrassende plotwendingen, de onorthodoxe handelswijze van Murphy en zijn heerlijke droge humor maken elke aflevering een genot om naar te kijken. Voeg daar aan toe de typische Britse degelijkheid van de serie, met veel aandacht voor de karakters, goed en spannend drama met gepaste spectaculaire opsmuk en je hebt wederom een uitstekende politieserie van Britse makelij te pakken. James Nesbitt geeft het karakter van Murphy prachtig gestalte. Dat dit een succesvolle combinatie is, blijkt uit het feit dat deze BBC televisieserie ondertussen al aan een derde seizoen begonnen is.

Genre: Misdaad, TV
Jaar: 2003
Speelduur: 450 min
Verpakking: Digipack in slipcase
Uitgever: B-Motion
EAN: 8717306270397

De serie staat in 1.78:1 beeldformaat anamorf op de DVD. Het gepresenteerde beeld is redelijk scherp maar doet tegelijkertijd door het ontbreken van fijne details ook een beetje soft aan. Er is geen edge enhancement toegepast om de scherpte-indruk te verhogen. Het beeld oogt verder natuurlijk met goed verzadigde kleuren en een goed contrast. Een vorm van ruis in constant in lichte mate aanwezig. Het beeld is afkomstig van een interlaced videobron, waardoor bij snelle horizontale bewegingen wat bewegingsonscherpte zichtbaar is en bij sommige weergevers het kameffect zichtbaar kan zijn. Maar algeheel een goed ogend beeld dat zeker in vergelijking met de televisie-uitzendingen beter oogt.
De vier afleveringen van het eerste seizoen staan op 4 DVD’s. Op de eerste DVD is tevens de pilotaflevering van Murphy’s Law opgenomen. Elke aflevering is opgedeeld in 6 chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling is wit, laat zich goed lezen en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De serie is gewoon in stereo uitgezonden. De soundtrack op DVD is een Dolby Digital 2.0 stereo soundtrack (bitrate 224 kb/s). Een goed klinkende soundtrack met een mooi breed stereogeluid. Dat laatste valt vooral op bij de gebruikte muziek in de serie. Detaillering van de soundtrack is goed. In de soundtrack is een goed gedoseerd laag aanwezig. Dialogen zijn altijd goed te volgen en zijn midden in het geluidsbeeld geplaatst. Bij gebruik van de DPL-II(x) decoder neemt de ruimtelijkheid van het geluidsbeeld toe, waarbij de surrounds zowel de muziek als omgevingsgeluiden weergeven.

De breedbeeldmenu’s zijn statische schermen met DD2.0 (192 kb/s) achtergrondgeluid. Deze set heeft geen extra’s.

De vier DVD’s zitten in een uitvouwbare digipack voorzien van een stevig kartonnen slipcase.

In de Britse televisieserie Murphy’s Law staat het undercoverwerk van politieman Tommy Murphy centraal. Murphy is een onorthodoxe politie-inspecteur behept met een rappe Ierse tong en droge humor. In zijn werk gaat niets hem te ver om de boeven te vangen. Hij wordt daarbij gesteund door zijn baas, de aantrekkelijke Annie Guthrie en collega Alan Carter. De hoofdrollen worden gespeeld door James Nesbitt, Claudia Harrison en Del Synnott. De serie is ondertussen alweer bij het derde seizoen aanbeland.
B-Motion heeft het eerste seizoen inclusief de pilotaflevering uitgebracht in een 4-DVD boxset. Het beeldformaat is 16x9 breedbeeld en heeft redelijk goede kwaliteit. Het DD2.0 geluid klinkt mooi ruimtelijk. Extra’s heeft de set niet. Voor liefhebbers van prima Britse detective/politieseries een aanrader.