Bullet Boy

21-05-2006

7.2

Bullet Boy (DVD)

De 18-jarige Ricky (Ashley Walters) wordt als hij uit de gevangenis wordt ontslagen opgewacht door zijn maat Wisdom (Leon Black) en zijn jongere 12-jarige broertje Curtis (Luke Fraser). De jongens groeien op in de gewelddadige Londense wijk Hackney. Curtis kijkt op tegen zijn grote broer, maar moeder Beverly (Claire Perkins) ziet liever niet dat Curtis zijn broer Ricky als voorbeeld neemt. Ricky is nauwelijks thuis en brengt zijn tijd door met Wisdom en anderen zogenaamde vrienden. In hun wereld wordt vriendschap en respect verdiend of afgedwongen met geweld. Mede onder invloed van zijn vriendin Shea (Sharea-mounira Samuels) wil Ricky proberen zijn leven te beteren. Door Wisdom raakt Ricky betrokken bij gewelddadige incidenten en krijgt hij van Wisdom een pistool toegeschoven. Ricky verstopt het wapen thuis op zijn kamer, die hij deelt met zijn broertje Curtis. Op een onbewaakt moment vindt Curtis het wapen ….

Bullet Boy is een dramatische film die stemt tot nadenken. In de film staat een prangend sociaal drama centraal, zwarte jongeren die wonen in een criminele achterstandswijk in Londen. De spiraal van geweld is moeilijk uit te ontsnappen, wat we ook duidelijk zien gebeuren bij het karakter Ricky. Als hij uit de gevangenis komt, wil hij graag beter doen. Maar de omgeving en zijn vrienden trekken hem mee in de spiraal van geweld. Wat we ook zien is een alleenstaande moeder die graag haar kinderen het beste wil geven en daarbij haar hoop vooral heeft liggen op haar jongste kind. Alleen die kijkt erg tegen zijn grote broer op, ook al is hij een slecht voorbeeld. Op meerdere momenten wordt duidelijk gemaakt dat ontsnappen uit het criminele en gewelddadige milieu moeilijk is, ook al is het besef dat het zou moeten wel aanwezig. Deels is de film Bullet Boy clichématig, want de strijd tegen het gewelddadige sociale milieu en de strijd voor behoud van het gezin zijn niet bepaald nieuwe thema’s. Het is alleen de wijze waarop regisseur en schrijver Saul Dibb dit gegeven heeft verfilmd wat de film een boeiend relaas maakt. Dibb heeft de Londense achterstandswijk Hackney als plaats van handelen genomen. De film is ook geheel op locatie van de bestaande Engelse wijk opgenomen. Verder heeft Dibb gebruik gemaakt van een zwarte cast een fraai natuurlijk spel laat zien. Voor de jonge Luke Fraser, die het jongere broertje Curtis speelt, is de film een debuut. Ook voor regisseur Saul Dibb is de film een debuut. Maar met dit debuut laat Dibb op indrukwekkende wijze de rauwe realiteit zien van het straatleven in een Londense achterstandswijk.

Jaar: 2004
Speelduur: 86 min
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025508794

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1 anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit is ruim voldoende. Kleuren ogen natuurlijk en zijn goed verzadigd. Scherpte van het beeld is ook redelijk goed met evenzo een redelijke detaillering. Het contrast en het zwartniveau zijn beide prima. De film is van zeer recente datum, de filmprint is nagenoeg vrij van ongerechtigheden. Het beeld heeft veel last van beeldruis, mede veroorzaakt door de compressie van het beeld. Kleine compressiefoutjes zijn af en toe te zien. Om de scherpte indruk te verhogen is in lichte mate edge enhancement toegepast. De film is verdeeld in 6 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk leesbaar en staat nagenoeg geheel in het zichtbare filmbeeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. Een fraai klinkende soundtrack. Nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De filmmuziek heeft een goed stereobeeld en klinkt dankzij de surrounds mooi ruimtelijk. Het merendeel van de filmgeluiden komt via de voorste speakers, waarbij de surrounds de omgevingsgeluiden weergeven. Af en toe zijn er specifieke geluidseffecten die uit de surrounds komen. Het laag is vooral in de muziek aanwezig, waarbij af en toe ook het LFE kanaal wordt aangesproken. Dialogen zijn altijd goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Helaas geen extra’s op deze release en missen we de extra’s die op de Engelse DVD release van deze film te vinden zijn.

In Bullet Boy probeert de 18-jarige Ricky die zojuist uit de gevangenis is ontslagen te ontsnappen aan het gewelddadige milieu waarin hij is opgroeid. Omwille van zijn jongere broertje probeert zijn alleenstaande moeder hem op het rechte pad te brengen, evenals zijn vriendin. Maar zijn maat is verstrikt in een gevecht met andere bendeleden en sleept daarin Ricky mee. Regisseur en schrijver Saul Dibb laat met Bullet Boy de rauwe realiteit van de Londense achterstandswijk Hackney zien. De beeldkwaliteit van deze Indies uitgave is redelijk goed, het 5.1 geluid klinkt prima. Extra’s staan niet op deze DVD release.