Gooische Vrouwen – Seizoen 1

16-05-2006

6.2

Gooische Vrouwen – Seizoen 1 (DVD)

De succesvolle volkszanger Martin Moreno (Peter Paul Muller) en zijn vrouw Cheryl verhuizen naar een prachtige villa in ‘t Gooi. Martin, vroeger een marktkoopman, is dankzij de hitsingle ‘Echte Liefde’ een ster en sterren wonen nu eenmaal in ’t Gooi. Alhoewel de werklui in de luxe villa nog op alle mogelijke plekken aan het werk zijn, wil Martin die avond al een housewarming party geven. De buurt kijkt met gemengde gevoelens naar de komst van het paar. Advocate Claire van Kampen (Tjitske Reidinga) werd onaangenaam verrast als zwarte tuinaarde bestemd voor de Moreno’s juist bij haar op de oprit wordt gedropt. Willemijn Lodeweijkx (Annet Malherbe) verwelkomt haar nieuwe buur met een appeltaart, en biedt.Cheryl meteen haar hulp aan bij de voorbereidingen op het feest. Natuurlijk is het feest een groot succes, waar Martin ten overstaan van zijn nieuwe buren uiteraard zijn hitsingle ten gehore brengt. Ook op het feest aanwezig is buurvrouw Anouk Verschuur (Susan Visser), kunstenares van erotische kunst en zelf dol op seks. Ze is gescheiden en leeft met haar dochtertje in een nabijgelegen villa. De avond eindigt met een dramatische gebeurtenis, die naar later blijkt Claire in grote financiële problemen zal brengen. Cheryl verovert een plekje als vriendin bij de drie vriendinnen Claire, Willemijn en Anouk. Gevieren delen ze lief en leed als het gaat om het huwelijk, geld, kinderen, overspel en ouder worden. Ook al lijkt alles aan de buitenkant vol pracht en praal, elk van de vriendinnen heeft zo haar problemen. Cheryl heeft het gevoel dat haar Martin haar niet helemaal trouw is en wil graag zwanger worden; Claire heeft financiële problemen en verliest steeds meer grip op haar tienerdochter. Willemijn staat altijd klaar voor haar tienerkinderen en haar man Evert (Leopold Witte), waardoor haar huwelijk in een verstikkende sleur is beland. En kunstenares Anouk bemerkt dat haar extreem vrije levenstijl toch ook niet alles is en kan haar ex man Tom Blaauw (Daniël Boissevain) niet vergeten. Alle vier vinden bij psycholoog dr. Rossi (Derek de Lint) tijdens de wekelijkse sessies een gewillig oor voor hun problemen. Ondanks hun totaal verschillende persoonlijkheden zijn de vier vrouwen dikke vrienden en delen ze al het lief en leed met elkaar.

Meer dan 1,5 miljoen mensen volgden sinds 20 oktober 2005 wekelijks op de buis de avonturen van de vier Gooische vriendinnen Cheryl, Claire, Anouk en Willemijn. Het uit acht afleveringen bestaande eerste seizoen is door de commerciële zender Talpa werd uitgezonden. In België liggen de uitzendrechten bij VTM. Dankzij het grote succes van de serie maakte Linda de Mol de overstap van de TROS naar de zender Talpa, de zender van haar broer John de Mol. Gooische Vrouwen is gemaakt naar een idee van Linda de Mol, die zelf één van de hoofdrollen speelt. De serie wordt gezien als de Nederlandse variant op het Amerikaanse Desperate Housewives en Sex and the City. Met name de vier vrouwelijke karakters lijken regelrecht overgenomen te zijn uit de Amerikaanse televisieserie Desperate Housewives, alhoewel deze serie bij de voorbereidingen op Gooische Vrouwen hier nog niet te was. Volgens Linda de Mol heeft zij tijdens borrelpraatjes met echte ‘Gooische vroouwen’ haar ideeën voor verhalen in de afleveringen opgedaan. Gooische Vrouwen is een gezellige soapserie over het lief en leed van vier vriendinnen. Met hun prachtige villa’s en andere aardse geneugten lijkt het hen aan niets te ontbreken, maar schijn bedriegt. De vier worden geconfronteerd met tal van problemen, zowel in de relationele sfeer als financieel. De vier totaal verschillende karakters vullen elkaar in de vriendschap goed aan. De vier dames worden gespeeld door Linda de Mol, Annet Malherbe, Tjitske Reidinga en Susan Visser. Uiteraard staat de relationele sfeer als gespreksonderwerp vooraan, de heren in het leven van de Gooische vrouwen bezorgen hen genoeg stof tot gesprek en actie. De heren worden gespeeld door Peter Paul Muller, Leopold Witte en Daniël Boissevain. Seks is uiteraard ook een onderwerp, dat in deze serie sommige momenten nadrukkelijk naar voren komt in woord en daad. Leuk is de rol van Derek de Lint als psychiater Dr. Rossi, die op een licht persiflageachtige wijze niets anders doet dan ‘luisteren’ (beter gezegd: aanhoren) naar de problemen van de dames. De serie is geregisseerd door Will Koopman, die ook een groot aantal aflevering uit de televisieserie Baantjer heeft geregisseerd. Het liedje ‘Echte Liefde’ is in de serie zelf de hitsingle waarmee de Moreno’s zich een plekje hebben verworven in ’t Gooi. Het liedje is niet speciaal voor de serie geschreven. Jaco van der Steen had er met zijn groep Park begin 1999 een bescheiden hitje mee. Ondertussen wordt druk gewerkt aan een tweede seizoen, dat in het najaar 2006 door Talpa zal worden uitgezonden.

Genre: Drama, TV
Jaar: 2005
Speelduur: 340 min
Verpakking: Digipack in slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: CNR Entertainment
EAN: 8714221024678

• Behind the Scenes
  • Interviews
  • Bloopers
  • Open huis in Villa Moreno
  • "Echte Liefde" - de clip

De serie heeft een 1.78:1 breedbeeldformaat en staat in deze verhouding anamorf op de DVD. Het beeld van deze serie is zeer goed. Het beeld oogt erg mooi en natuurlijk en is kleurrijk met goed verzadigde kleuren en een prima contrast. De scherpte van het beeld is eveneens prima, waarbij het beeld ook voldoende gedetailleerd is. De acht afleveringen van elke ruim 40 minuten zijn verspreid over 2 DVD’s; op elke DVD dus vier afleveringen. De aflevering zijn verder niet onderverdeeld in chapterstops. Per DVD is een optie om alle afleveringen aaneengesloten te bekijken. Een ondertiteling is niet aanwezig.

De serie is op televisie met stereogeluid uitgezonden. De soundtrack op DVD is een Dolby Digital 2.0 soundtrack (bitrate 192 kb/s). De soundtrack heeft een goed klinkend ruimtelijk geluidsbeeld. De ondertussen zo herkenbare begintune van de serie heeft een mooi ruimtelijk stereobeeld met daarbij ook een goed aanwezig laag. De dialogen zijn altijd goed te volgen. Je kunt eventueel de Dolby ProLogic IIx decodering inschakelen, maar de ruimtelijkheid van het geluid neemt daarbij maar beperkt toe. De serie klinkt het beste in gewoon stereo.

De breedbeeld menuschermen zijn geanimeerd en voorzien van achtergrondgeluid. De DVD set bestaat uit drie DVD’s. De extra’s staan allemaal op de derde DVD en hebben allemaal breedbeeld beeldformaat. Helaas wordt bij alle extra’s het beeld gepresenteerd in een schilderijkader, waardoor het erg klein geworden is. Het geluid klinkt erg hol, waardoor het gesprokene moeilijk is te volgen

Openhuis in Villa Moreno (5 min)
Een korte blik achter de schermen tijdens de opnamen van de laatste aflevering van het seizoen.

Interview met Peter Paul Muller (4½ min)
Kort interview met de acteur die Martin Moreno speelt, die meer over zijn rol vertelt en hoe hij bij de serie is gekomen.

Interview met Linda de Mol (4min)
Kort interview met de schrijfster en actrice Linda de Mol, die onder andere aangeeft erg trots te zijn op het resultaat.

Interview met Susan Visser (3½min)
Kort interview met de actrice die Anouk Visser speelt.

Behind the Scenes (4 min)
Een B-Roll achtig kort kijkje achter de schermen tijdens de opnames.

Bloopers (18½ min)
Het langste extra op deze DVD, wat maar aangeeft dat er toch wel wat eens wat misgaat tijdens de opnames. En er ook veel werd gelachen tijdens de opnames. Tussendoor ook korte interviewfragmenten. Dit extra’s heeft normaal beeldvullend beeld.

”Echte Liefde” - de clip (4 min)
De ‘clip’ van het liedje, dat Martin Moreno tijdens de eerste aflevering op het balkon van de villa zingt en hier aangevuld is met fragmenten uit de afleveringen.

De drie DVD’s zitten in een uitvouwbare digipack verpakking voorzien van een stevige slipcase.

Het eerste seizoen van de televisiesoapserie Gooische Vrouwen was meteen een groot succes. In de acht afleveringen tellende serie volgen we de lotgevallen van vier totaal verschillende vrouwen die in een chique buurt in ’t Gooi wonen. Met hun prachtige villa’s en andere aardse geneugten lijkt het de vrouwen aan niets te ontbreken, maar schijn bedriegt. De vier worden geconfronteerd met tal van problemen, zowel in de relationele sfeer als financieel. De serie is naar een idee van Linda de Mol, die ook zelf één van de hoofdrollen speelt. Dit seizoen is in najaar 2005 door het commerciële televisiestation Talpa uitgezonden.
CNR Entertainment heeft dit seizoen uitgebracht in een fraaie digipack verpakking, waarbij de acht aflevering zijn verdeeld over 2 DVD’s. Het beeld is breedbeeld 1.78:1 en is van zeer goede kwaliteit. Het geluid is een goed klinkende Dolby Digital 2.0 stereo track. Op een derde DVD’s staan enkele korte extra’s. Een leuke serie utigebracht op een nette DVD release.