Ballad of Cable Hogue, The

15-05-2006

6.6

Ballad of Cable Hogue, The (DVD)

Cable Hogue (Jason Robards) is een man op leeftijd in het immer veranderende Wilde Westen. Hij is op weg door de woestijn met zijn zakenpartners Taggart (L.Q. Jones) en Bowen (Strother Martin). Zij laten hem voor dood achter in de hete woestenij, maar Cable is gered als hij een waterbron weet te vinden. Hij koopt het land waar de bron is gelegen en bouwt er zijn huis. De komende tijd verdient hij een fortuin met het verkopen van water aan onder andere de passerende postkoetsen. Hij raakt bovendien bevriend met de priester Joshua (David Warner) en tijdens één van zijn tripjes naar de stad komt hij een mooie prostituee genaamd Hildy (Stella Stevens) tegen. Alles lijkt voorspoedig te gaan, maar Cable blijft gevoelens van wraak koesteren tegen zijn voormalige zakenpartners en hij weet dat ze op een dag bij hem langs zullen komen om water te drinken.

The Ballad of Cable Hogue is wederom een western van de hand van Sam Peckinpah en deze film wordt vaak gezien als zijn persoonlijkste. De overeenkomsten tussen Cable Hogue en Sam Peckinpah zijn volgens kenners volop aanwezig en dit geeft ons als kijkers een blik in de geest van deze vaak verkeerd begrepen regisseur. De film was geen groot succes en dit kwam voornamelijk doordat de filmmaatschappij weinig ruchtbaarheid gaf aan het uitkomen van de film. De reden hiervoor was dat de bazen van Warner niet blij waren met het uitgelopen opnameschema en de overschrijding van het budget. Bovendien hadden ze ook nog vrij vaak te maken met de nukken van Peckinpah, die niet bekend staat als één van de makkelijkste om mee te werken. Het is al vaker gezegd, maar ook in deze western komt het onderwerp weer naar boven van de ouder wordende cowboy in het veranderende Wilde Westen. In deze prent is dit echter misschien nog wel het best uitgewerkt en vooral het einde van de film is er één die eigenlijk alles hierover samenvat.
The Ballad of Cable Hogue kan een totaal andere film genoemd worden dan bijvoorbeeld het harde en rauwe The Wild Bunch. Het verhaal van Cable Hogue er één van dramatiek en bij nadere inspectie van de film wordt dit goed duidelijk. Zijn pogingen om te gaan met de veranderende wereld, zijn gevonden en weer verloren liefde en zijn zoektocht naar wraak zijn zaken die ervoor hadden kunnen zorgen dat de film misschien té dramatisch werd. Gelukkig is dit niet het geval en dit is toe te schrijven aan het goede script dat enkele grappige momenten en dialogen bevat. De kracht van de film is ook grotendeels toe te schrijven aan hoofdrolspeler Jason Robards. Hij zet een perfecte Cable Hogue neer en weet al zijn emoties subliem weer te geven. Verder zien we Stella Stevens als de vrouw waarop Hogue verliefd wordt en ook zij zet een goede rol neer. De andere belangrijke rol komt op het conto van David Warner die een wat vreemde en creepy priester speelt.
Alles bij elkaar kunnen we zeggen dat deze film een zekere aanrader is voor mensen die genoten hebben van het overige werk van Sam Peckinpah. Ook fans van het westerngenre zullen zich niet vervelen, hoewel dit geen typische western is geworden met veel schietpartijen en achtervolgingen te paard. The Ballad of Cable Hogue is een sterke karakterfilm met vleugjes dramatiek en komedie en daarom ook prima te bekijken voor mensen die niet veel hebben met westerns.

Genre: Drama, Komedie/Humor, Western
Jaar: 1970
Speelduur: 116 min
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 7321931112987

• Peckinpah Trailer Gallery
  • The Ladiest Damn’d Lady

De film heeft een anamorfe transfer in het formaat 1.78:1. De kwaliteit van het beeld is voor een film uit 1970 prima te noemen. De kleuren ogen mooi natuurlijk en goed verzadigd. Het beeld bevat verder veel detail dankzij het mooie scherpe beeld. Edge enhancement komt vrij vaak voor maar niet in die mate dat het storend wordt. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn ook allen ruim voldoende. Filmgrain en beeldruis zijn net als de edge enhancement regelmatig zichtbaar, maar op een enkele scène na, stoort het hier ook nergens. Een prima beeldkwaliteit, zeker voor een film van ruim 35 jaar oud.
De film is verdeeld in 29 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is goed lezen, maar staat iets te hoog in het beeld.

De originele monotrack staat in Dolby Digital 1.0 (192 kb/s) op de DVD en hiermee blijft het originele monogeluid intact. Dit formaat heeft uiteraard zo zijn beperkingen, maar beschadigingen en ruis zijn geheel afwezig. De dialogen zijn goed te volgen en prima verstaanbaar. De rest van het geluid klinkt soms wat kaal, maar aangezien het grootste gedeelte van het geluid uit dialoog bestaat, kan dit niet echt een probleem genoemd worden. De hoeveelheid laag is wat beperkt en dit heeft tot gevolg dat het allemaal niet echt indrukwekkend klinkt, maar voor een film zoals deze voldoet het geluid uitstekend.

De statische menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Net als bij de eerder besproken westerns van Sam Peckinpah is er ook op deze schijf een commentaar te vinden van Peckinpah-kenners Garner Simmons, Nick Redman, Peul Seydor en David Weddle. Ook deze keer krijgen we veel, heel veel informatie over de regisseur, de film en het genre in het algemeen. Een prima commentaar dat extra interessant is voor Peckinpah enthousiastelingen.

The Ladiest Damn’d Lady (27 min.)
Een documentaire schuine streep interview met actrice Stella Stevens die in de film de rol van Hildy speelt. Zij vertelt over haar carrière deze film en de samenwerking met Sam Peckinpah. Het interview wordt afgewisseld met beelden uit de film.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Peckinpah Trailer Gallery
Trailers van vier Sam Peckinpah films, te weten Ride the High Country, The Wild Bunch, The Ballad of Cable Hogue en Pat Garret & Billy the Kid.

Cable Hogue is een op leeftijd rakende man die door zijn zakenpartners voor dood in de woestijn wordt achtergelaten. Hij wordt gered omdat hij een waterbron weet te vinden. Hij koopt vervolgens het stuk grond en gaat het water verkopen aan voorbijtrekkende mensen. Hij raakt bevriend met een priester en wordt verliefd op een mooie prostituee. Alles lijkt goed te gaan in zijn leven, maar toch wil hij maar één ding en dat is wraak voor wat zijn voormalige partners met hem gedaan hebben. Sam Peckinpah is de regisseur van deze film en het wordt door veel mensen zijn persoonlijkste project genoemd. De prent is gevuld met dramatiek maar ook met vleugjes komedie die ervoor zorgen dat het allemaal niet te zwaar op de maag ligt. De DVD heeft een goede beeldkwaliteit. Ook het geluid is in orde en er zijn enkele extra\'s aanwezig.