CSI Crossover Special

Alexander de Mol
14-05-2006

6.6

CSI Crossover Special (DVD)

In deze special bundelen de detectives van CSI:Miami en CSI:New York hun krachten om een gewetenloze moordenaar achter de tralies te krijgen. Deze special bestaat uit de aflevering 4.7 Felony Flight van CSI:Miami en aflevering 2.7 Manhattan Manhunt van CSI:NY.

CSI:Miami – 4.7 Felony Flight
Henry Darius, een veroordeelde seriemoordenaar, bekent een onopgeloste moord en wordt van New York naar Miami gevlogen om de politie precies te tonen waar hij het lichaam heeft begraven. Althans, dat was de bedoeling. Darius weet het vliegtuig te saboteren waardoor deze ergens buiten Miami crasht. Darius laat onmiddelijk een ongekend spoor van bloederige moorden na. De klopjacht door Miami gaat niet zonder slag of stoot. Tijdens de achtervolging worden de leden van het team van Horatio bijgestaan door het CSI-team van Mac Taylor uit New York. Mac heeft Darius vastgezet en kent de koelbloedige moordenaar daardoor erg goed.

CSI:NY – 2.7 Manhattan Manhunt
Henry Darius heeft op zijn vlucht naar New York de jonge Alexa Endecott gegijzeld om enkele miljoenen uit de kluis van haar familie te stelen. Bij aankomst in het huis van de familie Endecott treft Henry een groepje studenten tijdens een drugsparty aan. Darius laat zich wederom verleiden tot een massale slachting. De familie Endecott blijkt opeens ook niet echt een standaard rijkeluis gezin en zit hier de sleutel van deze zaak? Weet Darius de dans opnieuw te ontspringen en is hij Horatio en Mac opnieuw te snel af?

Door de gekozen verhaallijn voor deze crossover-afleveringen is de dader vanaf het begin af aan bekend. De kijker is namelijk meteen in het begin van \'Felony Flight\' getuige van de moord door Henry Darius op de twee jonge stelletjes nadat het vliegtuig, waarin Darius werd vervoerd, was gecrasht. De jacht richt zich hierdoor vrijwel meteen op de ontsnapte moordenaar. Hierdoor zijn beide afleveringen voornamelijk een groot kat- en muisspel tussen de slimme en gewetenloze Darius en de teams van CSI: Miami en New York van respectievelijk Horatio Caine en Mac Taylor. Het forensisch onderzoek, waar de franchise vooral om draait, speelt hierdoor een wat ondergeschikte rol. Er zijn wel enkele aspecten die letterlijk onder de loep worden genomen, maar de opsporing van Darius is de hoofdmoot. En wat dat betreft is men in de opzet zeker geslaagd. Beide afleveringen zijn vermakelijk en scoren gezamenlijk een ruime voldoende. Voor de liefhebbers van Madonna is het aardig om te vermelden dat haar recente hit ‘Hung up’ een rode draad door de afleveringen is. De regie is in handen van Scott Lautanen (Felony Flight) en Rob Bailey (Manhattan Manhunt).
Op de achterzijde van de steelbook case staat een speelduur van 95 minuten. Dat is wel heel ruim bemeten. Onze stopwatch bleef toch echt staan bij 83 minuten.

Genre: Misdaad, Thriller, TV
Jaar: 2005
Speelduur: 83 min
Verpakking: Steelbook
  • Dolby Digital 5.1 - Engels (unwrapped)
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025508855

Net als bij de seizoensboxen heeft het beeld een breedbeeldvullende verhouding van 1.78:1. De beeldkwaliteit is overwegend goed te noemen. Er is een enkele scène waarbij de compressie zijn weerslag heeft op de beeldkwaliteit. Maar voor de rest is er voor wat betreft beide afleveringen weinig tot niets te klagen. Close up shots zijn bijzonder scherp te noemen. Maar ook de overige camerastandpunten geven een prima plaatje. Uiteraard bevatten de afleveringen Felony Flight en Manhattan Manhunt ook de nodige beeldtrucage waarbij er juist gespeeld wordt met contract, grain en onscherpte. Grappig detail is dat de openingsscène van de eerste aflevering, die nog even gedeeltelijk wordt getoond als korte terugblik bij de start van Manhattan Manhunt, er qua kleurgebruik ineens heel anders uitziet. De beelden van Miami ogen naar warmer rood en geel en die van de New York spinoff meer naar koel blauw (Zie inzet bij screenshot 1).
De ondertiteling is, zoals inmiddels bekend verondersteld mag worden, niet meer uit (of aan) te schakelen. Standaard krijgen we verplichte Nederlandstalige ondertiteling.
De eindconclusie dat we zeker tevreden zijn is dan ook niet verwonderlijk, de screenshots onderschrijven dit immers ontegenzeggelijk.

Waar de beeldkwaliteit bij iedere CSI-release onze goedkeuring kan wegdragen geldt dat ook telkens voor het geluid. Wat voor deze release echter afwijkt ten opzichte van alle voorgaande releases is dat we nu ook een Dolby Digital 2.0 spoor aantreffen. Als we daarnaast de info op de backcover moeten geloven is het 5.1 spoor ‘unwrapped’. Unwrapped betekent dat de track is vervaardigd vanuit de Dolby Digital 2.0 track. Ik begrijp de keuze hiervoor niet zo goed. De originele Dolby Digital 5.1 tracks zijn ongetwijfeld beschikbaar bij Alliance Atlantics.
Ik heb dan ook daadwerkelijk de indruk dat het 5.1 spoor ook minder warm en vol klinkt dan we normaal gewend zijn. Het kunstmatige karakter lijkt haar sporen nagelaten te hebben. Neemt overigens niet weg dat het geluid nog voldoende scoort, maar aangezien we uitstekende tracks gewend zijn is dit een lichte teleurstelling.

Deze steelbook DVD uitgave bevat geen extra’s. De schreeuwende letters ‘EXTRA’ op de achterzijde kondigen scene-selectie als bonus aan. Ik dacht dat we die fase al lang achter ons hadden liggen.

In deze steelbook uitgave getiteld CSI Crossover Special komen de CSI teams van Horatio Caine (Miami) en Mac Taylor (New York) noodgedwongen bijeen om de gestoorde seriemoordenaar Henry Darius in de kraag te vatten.
De beeldkwaliteit is van uitstekend niveau. Op dit vlak verwachten we ook niet meer teleurgesteld te worden. Voor het geluid hebben we de keuze uit een Dolby 2.0 en een 5.1 unwrapped track. Waarom hiervoor gekozen is, is ons een raadsel. Er zijn ongetwijfeld originele 5.1 tracks beschikbaar bij de afleveringen. De DVD bevat helaas geen extra’s.
Voor de fans die alles willen hebben van de CSI franchise is de aankoop van deze uitgave te rechtvaardigen. Maar door het ontbreken van specifieke extra’s en het feit dat het geen Tarantino (Grave Danger) is, kan ik me voorstellen dat er ook de nodige liefhebbers zijn die wachten tot de release in de boxen van seizoen 4 en 2 van respectievelijk CSI:Miami en New York. Neemt niet weg dat het twee prima afleveringen zijn die ook voor de niet CSI-intimi goed te verhapstukken zijn.