Lois & Clark: The New Adventures of Superman – Seizoen 2

12-05-2006

8.4

Lois & Clark: The New Adventures of Superman – Seizoen 2 (DVD)

In 1993 blies televisieproducent Deborah Joy LeVine het karakter Superman nieuw leven met de televisieserie Lois & Clark: The New Adventures of Superman. Centrale karakters in de serie zijn de ambitieuze onderzoeksjournaliste Lois Lane (Terri Hatcher); dé journaliste van de meest gelezen krant van Amerika, de Daily Planet en haar collega Clark Kent (Dean Cain); de ogenschijnlijk naïeve journalist die kort geleden in Metropolis zijn geluk kwam zoeken. Dat Clark Kent een alter ego genaamd Superman heeft, weet niemand. Nou ja niemand, behalve natuurlijk zijn aardse adoptie ouders Jonathan (Eddie Jones) en Martha Kent (K. Callan), die in Smallville leven, en bij wie Clark regelmatig terugkeert om gebruik te maken van hun levenservaring. In zijn rode cape redt Clark ‘Superman’ Kent onschuldige burgers van grote drama’s, pikt met zijn blote handen kogels uit de lucht en verwijst dodelijk afval naar een vergeethoek in het heelal. Kortom, er is niets dat Superman niet de baas kan. Toch heeft deze superheld twee zwakke plekken. Ten eerste bestaat er een groen goedje van zijn thuisplaneet Krypton, dat desastreus is voor zijn krachten. In de verkeerde handen, en dat komt het dus regelmatig, geeft ook Superman de nodige problemen. En dan het grootste gevaar, de liefde. Want Superman valt als persoon Clark Kent als een bloksteen voor zijn collega Lois Lane, al laat hij dat natuurlijk niet merken. Lois Lane daarentegen ziet Clark nauwelijks staan, omdat al haar aandacht uitgaat naar… Superman. En hier zit meteen ook de kracht van de serie. Juist deze onwetendheid en de prikkelende liefde tussen beide karkaters geeft de afleveringen dat stukje spanning en dat stukje humor waardoor de serie gewoon leuk is. In de ondersteunenden rollen zien we ook nog Lane Smith als de naar primeurs smachtende en immer stimulerende hoofdredacteur Perry White, die idolaat is van Elvis Presley en ook erg met zichzelf bezig is. En dan is er nog Jimmy Oslen, dit seizoen gespeeld door Justin Whalin, het hulpje van Perry White die als journalist zelf zo graag de beste nieuwsfotograaf wil worden.
Groot gemis in dit tweede seizoen is de echte ‘bad guy’. De grote vijand van Superman, Lex Luthor is aan het eind van het vorige seizoen dramatisch aan zijn einde gekomen. Dit is tevens het vertrekpunt van de eerste aflevering van dit tweede seizoen, waar de ex-vrouw van Luthor wraak wil nemen op Superman. Maar in dit tweede seizoen is er geen ‘bad guy’ waar Superman het tegenop moeten nemen. Natuurlijk zijn er criminele elementen die duivelse plannen smeden en dat gedwarsboomd zien door Superman. Maar een Lex Luthor, met stijl, elegantie en vernuftige duivelse plannen smedend, moeten we missen in dit seizoen. Dit maakt dat de rode draad door de serie de bijzondere ‘driehoeksverhouding’ tussen Clark Kent, Lois Lane en Superman is. Ook dit seizoen heeft elke aflevering een min of meer op zich zelf staand subplot, waarbij Lois en Clark hun journalistieke onderzoekswerk doen en Clark als Superman de mensen voor menig gevaar behoed. Een overzicht van de afleveringen:

DVD 1
1. Madame Ex
2. Wall of Sound
3. The Source
4. The Prankster

DVD 2
5. Church of Metropolis
6. Operation Blackout
7. That Old Gang of Mine
8. A Bolt from the Blue

DVD 3
9. Season’s Greedings
10. Metallo
11. Chi of Steel

DVD 4
12. The Eyes Have It
13. The Phoenix
14. Top Copy
15. Return of the Prankster

DVD 5
16. Lucky Leon
17. Resurrection
18. Tempus Fugitive
19. Jimmy Olsen!

DVD 6
20. Individual Responsibility
21. Whine, Whine, Whine
22. And the Answer Is …

Vanaf de pilot aflevering (allereerste aflevering), die in Amerika in september 1993 werd uitgezonden, was de serie een groot succes. Dit succes kwam met name door een geslaagde mix van diverse aspecten in de afleveringen. Natuurlijk de bijzondere relatie tussen Lois, Clark en Superman. Waarbij de casting van Dean Cain als Clark Kent/Superman en Teri Hatcher als Lois Lane ook als zeer geslaagd bestempeld mag worden. Naast de romantiek, de milde spanning en evenzo milde actie natuurlijk ook ruim aandacht voor humor. Ook de setting van de serie in het fictieve Metropolis is bijzonder. Enerzijds heeft de serie de uitstraling van een jaren ’50 programma. Want voor de meest gelezen nationale krant als de Daily Planet wordt het nieuws op zeer ouderwetse wijze vergaard en verwerkt. Anderzijds toch ook genoeg futuristische zaken als een sonisch wapen dat mensen in een soort slaaptoestand brengt, of vergevorderde DNA manipulatie zodat oude gangsters herleven.

De spanning van de liefdesdriehoek tussen Lois, Clark en Superman en de onwetendheid van Lois over de ware identiteit van Clark, blijft de grote trekker in de serie. Deze liefdesdriehoek blijft de rode draad in het uit 22 afleveringen bestaande tweede seizoen van Lois & Clark: The New Adventures of Superman. Maar toch ontkomen de schrijvers er niet aan om Lois en Clark langzaam nader tot elkaar te laten komen, met een verrassende laatste aflevering in dit seizoen.
Ook in dit tweede seizoen kreeg de serie weer enkele prijzen en onderscheidingen toebedeeld. In 1997 komt na vier seizoenen Lois & Clark: The New Adventures of Superman en 88 afleveringen een einde aan deze erg leuke serie.

Warner heeft nu de 22 afleveringen van het tweede seizoen op DVD uitgebracht. Net als bij de uitgave van het eerste seizoen zijn de afleveringen uitgebracht in een boxset bestaande uit zes DVD’s verpakt in slimline keepcases. Deze zes cases zitten in een kartonnen slipcase.

Genre: Science fiction, TV
Jaar: 1994
Speelduur: 968 min
Verpakking: Slimcase (6x)
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, Italiaans
EAN: 7321931737630

• Audiocommentaar bij één aflevering
  • De geheimen van seizoen 2
  • De fans van Lois & Clark

De serie is op 35 mm film opgenomen en staat met een beeldverhouding van 1.33:1 fullframe op DVD. Met dit beeldformaat is de serie ook uitgezonden op televisie.
De beeldkwaliteit van dit tweede seizoen is nagenoeg gelijk aan die van het eerste seizoen. De afleveringen hebben goed verzadigde en natuurlijk ogende kleuren. Het beeld oogt redelijk scherp, maar de detaillering is in het algemeen matig. Af en toe oogt het beeld toch wat soft, maar grotendeels gaat het hier om bewuste keuzes van de regisseur. Helderheid van het beeld is goed, maar het contrast is niet helemaal ideaal. Hierdoor is het zwartniveau bij donkere scènes iets minder goed en zijn details in donkere beelden minder goed te onderscheiden. In het beeld is filmgrain af en toe duidelijk aanwezig. Het beeld heeft een interlaced karakter, wat er toe dat bij snelle horizontale (links-rechts) bewegingen een lichte vervaging van het beeld optreedt en het kameffect zichtbaar is.
De afleveringen zijn per DVD aaneengesloten te bekijken of gewoon los te kiezen. Elke aflevering is in zes chapterstops opgedeeld. De optionele Nederlandse ondertiteling is wit en heeft een goed leesbaar lettertype. De ondertiteling staat iets te hoog in het beeld geplaatst.

De serie is gewoon in stereo uitgezonden. De soundtrack staat op DVD als een Dolby Digital 2.0 surround soundtrack (bitrate 192 kb/s). Het is een goed klinkende soundtrack met prima stereospreiding. Dat laatste valt vooral op bij de begintune van de serie, die mooi ruimtelijk klinkt. Detail van de soundtrack is goed. In de soundtrack is een opvallend goed laag aanwezig. Dialogen zijn altijd goed te volgen en zijn midden in het geluidsbeeld geplaatst. Doordat de soundtrack surround geflaged is, schakelt de DPL-II(x) decoder automatisch in. De ruimtelijkheid van het geluidsbeeld, waarbij de surrounds heel subtiel meedoen, is redelijk goed. Dialogen zijn te allen tijde goed te volgen.

De breedbeeldmenu’s zijn met DD2.0 (192 kb/s) achtergrondgeluid. De menu’s zijn deels geanimeerd, deels statische plaatjes. De extra’s in deze set zijn terug te vinden op de eerste en de laatste DVD in de set. De extra’s zijn helaas niet Nederlands ondertiteld.

DVD 3