Magnificent Trio, The

23-04-2006

7.6

Magnificent Trio, The (DVD)

De inwoners van een klein dorpje worden al jaren onderdrukt door de plaatselijke machthebber. Ze bedenken een plan om de dochter van de magistraat te ontvoeren. De leider van het dorp ontvoert samen met zijn zoon en wat andere mannen het meisje, maar dit wordt gezien door Lu Fang (Jimmy Wang Yu). Hij stormt de hut in waar het meisje wordt vastgehouden met de bedoeling haar te bevrijden. Maar wanneer hij het verhaal hoort van het dorpshoofd besluit hij de dorpelingen te helpen. Wanneer de magistraat hoort dat zijn dochter ontvoerd is stuurt hij vechters om haar te zoeken. Deze vinden haar ook maar worden zonder moeite verslagen door Lu Fang. De magistraat is hier niet blij mee uiteraard en stuurt nu zijn beste vechter Yan Chi Ching (Lo Lieh). Deze komt echter niet alleen, maar neemt een groep mannen mee. Lu Fang verslaat deze mannen zonder probleem maar moet zijn gelijke erkennen in Yan Chi Ching. De magistraat is woedend en stuurt een bende mannen om het dorp te vernietigen. Lu Fang staat tegenover een overmacht, maar gelukkig krijgt hij hulp.

The Magnificent Trio was de derde film die de legendarische regisseur Chang Cheh regisseerde en het was een voor die tijd grensverleggende film. De kung fu scènes in de film werden in de jaren erna veel gekopieerd en ook de manier waarop alles in beeld is gebracht vond gretig aftrek bij collega regisseurs. Nu komt alles een beetje gedateerd over en we moeten de prent dan ook bekijken vanuit historisch oogpunt. De eerder genoemde vechtscènes komen zoals gezegd gedateerd over, maar dat is ook niet zo verwonderlijk als je gaat kijken naar de technieken die nu te gebruiken zijn. The Magnificent Trio is een film van maar liefst 40 jaar oud en dat mogen we uiteraard niet vergeten. De vechtscènes zijn van het type hakken en wegwezen. Geen lange gevechten maar snel verlopende confrontaties, veelal resulterend in de dood van één van de vechters.
Het verhaal is feitelijk een kopie van Akira Kurosawa\'s Seven Samurai, alleen zijn er hier maar drie zwaardvechters aanwezig in plaats van zeven. In tegenstelling tot Seven Samurai moet The Magnificent Trio het wat meer hebben van de vechtscènes en wat minder van het verhaal. Dit wil niet zeggen dat het verhaal niet interessant is, want dat is het zeker wel. Er wordt genoeg tijd genomen om het plot uit de doeken te doen en dit zorgt ervoor dat je als kijker echt bij het geheel betrokken wordt. Veel van de kenmerken die we later in projecten van Chang Cheh tegenkwamen zijn ook hier al terug te zien.
In de hoofdrol zien we onder andere Jimmy Wang Yu, die hier nog aan het begin van zijn carrière stond. Hij zou uitgroeien tot dé grote ster van de Shaw Brothers studio in de jaren \'60. Wang Yu had geen enkele ervaring op het gebied van de vechtkunsten toen hij begon aan zijn carrière maar dit is op geen enkele wijze zichtbaar. Met groot gemak voert hij alle technieken uit en als je niet beter zou weten, zou je denken dat hij minimaal al jaren trainde. In de rol van schurk zien we Lo Lieh weer eens voorbij komen, een rol die hij nog vele malen zou herhalen. Ook zien we een nog jonge Ku Feng en Wu Ma voorbij komen en deze goede cast zorgt ervoor dat de film naar een hoger niveau gebracht wordt.
Alles bij elkaar kunnen we zeggen dat deze film verplichte kost is voor de fans van deze films, alleen al gezien uit historisch oogpunt. De actie komt misschien wat gedateerd over, maar biedt nog altijd genoeg vermaak.

Genre: Martial Arts
Jaar: 1966
Speelduur: 100 min
Verpakking: Transparant Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Mandarijn
  • Dolby Digital 5.1 - Mandarijn
EAN: 8715664033067

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 2.35:1. Net als de overige uitgaven van de Shaw Brothers collectie is het beeld opgepoetst en dit is één van de betere transfers die je van deze film zal tegenkomen. Het beeld is mooi scherp met hier en daar een soft moment. De kleuren ogen natuurlijk en goed verzadigd. Ook zwartniveau, schaduwdetail en contrast zijn voldoende en de soms aanwezige donkere scènes zijn goed te volgen. Beeldruis en filmgrain zijn regelmatig zichtbaar maar niet in die mate dat het storend wordt. Verder is er soms wat posterisatie aanwezig, maar ook dit blijft beperkt tot een minimum. Wederom een goede transfer zoals we dat gewend van de Shaw Brothers collectie.
De film is verdeeld in 6 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Voor het geluid is er de keuze uit een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s) in de Mandarijnse taal. Ook het geluid is te vergelijken met de eerder verschenen titels en dit betekent dat het geluid van de 5.1 track enigszins onnatuurlijk overkomt op sommige momenten. Dit komt vooral door de beperkte ruimtelijkheid en het feit dat vrijwel al het geluid uit het middenkanaal komt, dus niet alleen de dialogen. Ook muziek en omgevingsgeluiden zijn hier te horen, maar deze worden ook weergegeven door de voorkanalen, maar dan in mindere mate. . De surroundspeakers worden vrijwel niet bij het geheel betrokken en ook het LFE kanaal heeft weinig te doen. De track bevat echter genoeg laag om niet al te flets over te komen. Dit geldt overigens ook voor de 2.0 track.

De menu\'s worden weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Er zijn geen filmgerelateerde extra\'s op de DVD te vinden, maar alleen trailers van de andere Shaw Brothers films uit de reeks.

In The Magnificent Trio kunnen we zien hoe het karakter gespeelt door Jimmy Wang Yu het opneemt voor de bewoners van een klein dorpje. Deze worden al jaren onderdrukt door de plaatselijke magistraat en dat zijn ze nu goed zat. Ze ontvoeren zijn dochter, maar dit laat hij natuurlijk niet zomaar gebeuren. Het verhaal van de film lijkt erg veel op dat van Seven Samurai van Akira Kurosawa, maar hier is alleen wat meer actie aanwezig. De vechtscènes komen wat gedateerd over, maar rekening houdend met het feit dat de film al 40 jaar oud is, moeten we zeggen dat het er allemaal nog best redelijk uit ziet. De DVD heeft een prima beeld en geluidskwaliteit, zoals we dat inmiddels gewend zijn van de titels uit deze serie. Een aanrader voor de fans van het genre en deze mensen zullen zich niet vervelen met deze titel.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.