Oily Maniac

17-04-2006

4

Oily Maniac (DVD)

De oom van Sheng Yung (Danny Lee) vermoordt iemand die zijn dochter probeert aan te randen. Vlak voordat zijn oom geëxecuteerd wordt, wordt Sheng Yung bij hem geroepen. Zijn oom vraagt aan hem of hij zijn nichtje wil beschermen als hij er niet meer is. Sheng Yung zou wel willen maar denkt niet dat hij hiervoor geschikt is. Hij heeft als kind namelijk polio gehad en kan niet lopen zonder krukken. Zijn oom is echter op de hoogte van een oude vloek die Sheng Yung in staat zal stellen zijn nichtje te beschermen. Hij gaat akkoord en voert het benodigde ritueel uit. Vrijwel gelijk verandert hij in een groot, slijmerig monster met grote krachten. Sheng Yung gebruikt zijn nieuwe krachten niet alleen ter bescherming van zijn nichtje, maar ook om mistanden door heel de stad aan te pakken.

In de door ons eerder besproken recensie van The Mighty Peking Man gaven we al aan dat deze film op en top cult genoemd kan worden. Dit geldt eigenlijk ook voor Oily Maniac. De twee films zijn dan ook geregisseerd door dezelfde man en hebben dan ook dezelfde kenmerkende stijl.
Het verhaal is gebaseerd op een oud volksverhaal en vertelt van een groot zwart monster, de Oily Maniac. Hij gebruikt zijn krachten om misstanden te bestrijden maar moet hiervoor grote offers brengen. De manier waarop alles gemaakt kan ronduit hilarisch genoemd worden. Net als in het eerder genoemde The Mighty Peking Man zijn de special effects te slecht voor woorden en staan ze garant veel voor plezier. Elke keer als het monster is beeld te zien klinkt er een duister muziekje, dit om het gevaarte nog gevaarlijker over te laten komen. Dit lukt uiteraard maar half omdat we hier duidelijk te maken hebben met een man in een rubber pak. Verder zijn er in de film de nodige blote borsten te zien en dit lijkt alleen gedaan te zijn om mensen destijds naar de bioscoop te lokken. Echt veel nut voor het verhaal heeft het allemaal niet. Ook is redelijk veel geweld aanwezig en alles is volop in beeld te zien.
In de hoofdrol zien we Danny Lee en hij speelt de kreupele Sheng Yung die regelmatig verandert in de Oily Maniac. Hij zet een goede rol neer en weet het volle te halen uit het matig geschreven verhaal. Ook de overige rollen zijn in orde, maar niemand steekt er echt met kop en schouders bovenuit. Dit is dus wederom een film van regisseur Ho Meng-Hua die je gewoon niet te serieus moet nemen en gewoon lekker van moet genieten. Het is namelijk allemaal zo fout dat het weer leuk wordt.

Genre: Horror
Jaar: 1972
Speelduur: 83 min
Verpakking: Transparant Keep Case
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Mandarijn
  • Dolby Digital 5.1 - Mandarijn
EAN: 8715664033029

De DVD heeft een anamorfe transfer in het formaat 2.40:1. De beeldkwaliteit is zoals we die onderhand wel gewend zijn van de DVD\'s uit de Shaw Brothers collectie. Het enige wat nog wel eens wil verschillen is de scherpte van het beeld en dat is ook nu het geval. Deze is namelijk net iets minder dan bij enkele van de overige uitgaven en het beeld oogt dan ook erg soft. De kleuren zien er redelijk natuurlijk uit, hoewel ze soms iets te verzadigd overkomen. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn allen voldoende voor een film uit 1972. Ook nu zijn er nauwelijks artefacten aanwezig, dit uiteraard omdat het beeld geheel gerestaureerd is. Alleen is er soms wat beeldruis aanwezig, maar niet in die mate dat het storend wordt.
De film is verdeeld in 6 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid wordt verzorgd door een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track en een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) in de Mandarijnse taal. Het geluid heeft, net als het beeld, een opknapbeurt gehad, maar helaas is het nog steeds vrij duidelijk dat we hier met een oude film te maken hebben. De 5.1 track richt zich voornamelijk op het middenkanaal met hier en daar wat geluid uit de voorkanalen. De achterkanalen worden niet veel gebruikt, soms voor het weergeven van omgevingsgeluiden. Ook het LFE kanaal wordt niet vaak bij het geheel betrokken, maar de track bevat net genoeg laag om niet al te flets over te komen. Dit geldt overigens ook voor de 2.0 track die niet veel onderdoet voor de 5.1 track. De beide tracks klinken verder mooi helder en beschadigingen zijn niet aanwezig.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

De DVD bevat geen noemenswaardige extra\'s. Er zijn alleen trailers te bekijken van de andere films uit de reeks.

Oily Maniac vertelt het verhaal van Sheng Yung die zijn oom belooft op zijn nichtje te passen. Hij vindt zichzelf hiervoor niet geschikt omdat hij niet kan lopen zonder krukken. Zijn oom heeft daar iets voor, want hij weet van een oude vloek waardoor Sheng Yung bovennatuurlijke krachten kan krijgen. Hij voert het ritueel uit en veranderd in een groot slijmerig monster. Hij gebruikt zijn nieuwe krachten om mensen in de stad te helpen en onrecht te bevechten. De film is geregisseerd door Ho Meng-Hua die ook verantwoordelijk is voor The Mighty Peking Man. Ook deze film zit vol met slechte special effects en kan een echte cultfilm genoemd worden. De DVD heeft een beeld en geluidskwaliteit die voldoen voor een film uit 1972 maar wederom zijn er geen extra\'s aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.