Spring, Summer, Fall, Winter... And Spring (QFC)

02-04-2006

7.4

Spring, Summer, Fall, Winter... And Spring (QFC) (DVD)

Midden in een meer in Korea ligt een kleine tempel, waarin een oude monnik en een kleine jongen samen leven en bidden. De oude monnik leert de jongen de wijsheden van de natuur en het leven. Geruime tijd later is de kleine jongen een flinke tiener geworden. Een moeder brengt haar dochter naar de tempel, omdat die last heeft van een psychische ziekte en hier tijd en rust kan hebben om te genezen. In de jonge monnik ontwaakt een liefde voor de jonge vrouw. Zonder dat de oude monnik het doorheeft worden de twee verliefd op elkaar en na genezing van de vrouw gaat de jonge monnik haar achterna, ondanks bezwaren en waarschuwingen van de oude monnik. Het duurt echter niet lang voordat hij terugkeert om bescherming te zoeken voor zijn daden die hij heeft gepleegd. Zijn oude leermeester is echter niet zomaar bereidt om hem die bescherming te geven.

Deze uitgave is uit de Quality Film Collectie reeks van A-Film. De oorspronkelijke uitgave is ook al gerecenseerd op DVD.nl en die recensie kun je hier vinden. De Koreaanse regisseur Kim Ki-duk maakte drie jaar voor Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring het controversiële The Isle. Een uiterst gewelddadige film waarin twee mensen elkaar met vishaakjes verminken. Diegene die verwacht dat Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring eenzelfde thema heeft komt bedrogen uit. In tegendeel zelfs. Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring is een film met weinig woorden. De beelden spreken voor zich (de trailer doet ons geloven dat er helemaal niet gesproken wordt in deze film, maar dat is niet correct). De titel slaat niet zozeer op de vier jaargetijden, maar geldt als metafoor voor de fases in het leven die een mens doormaakt voordat hij volwassen en oud wordt. Respect voor de natuur en de mensheid is een belangrijk gegeven in deze film. Het is een spirituele film, zonder pathetisch te worden. Het Boeddhistisch geloof wat door het verhaal loopt wordt nooit nadrukkelijk naar voren gebracht. Het geldt als situering van het verhaal, niet als onderwerp. Ook de niet-religieuzen onder ons kunnen dus met een gerust hart naar deze film kijken, want een les in Boeddhisme is niet aan de orde. De film straalt een serene rust uit. Die rust wordt niet alleen gecreëerd door de acteurs – waaronder ook regisseur Kim Ki-duk - maar ook door de vrij langzame montage en de mooie landschapshots. Het camerawerk is subliem. Erg mooie beelden in een bijzondere entourage maken deze film een genot voor het oog. De film won diverse prijzen, waaronder op het Filmfestival van Locarno en de Publieksprijs op het San Sebastian Filmfestival.

Jaar: 2003
Speelduur: 99 min
Verpakking: Transparant Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Koreaans
  • Dolby Digital 5.1 - Koreaans
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777055618

• Pressconference

De film staat in het originele beeldformaat van 1.85:1 anamorf op de DVD (waar de hoes 1.77:1 aangeeft). Vanaf de eerste minuut was ik onder de indruk van de beelden, maar hoe is de technische kwaliteit? Ook die is goed. De print ziet er nog goed uit. Slechts enkele kleine spettertjes komen voorbij. Qua contrast valt er weinig aan te merken op de transfer. Details blijven ook in de zwarte stukken goed zichtbaar. Het beeld is niet haarscherp, maar toch ruim voldoende. Filmgrain komt in lichte mate voor, maar nergens dat het storend wordt. De kleuren zijn heel naturel. Er is nergens gekozen voor felle kleuren. Kleding is bijvoorbeeld heel neutraal van kleur. De monniken dragen grijs, de overige personages dragen donkere of juist hele lichte kleding. De meeste kleur zit in de natuur en dan met name het gebladerte van de bomen, wat per seizoen van kleur verschilt. Als er een punt van kritiek is dan is het dat er op enkele momenten behoorlijk veel edge-enhancement is toegepast. Gelukkig niet de hele film door, maar er zijn shots waarin het nadrukkelijk aanwezig is. De DVD is van het type DVD-5. Een laagwisseling is dus niet aanwezig. De film bestaat uit 12 hoofdstukken. De ondertiteling is wit, duidelijk leesbaar en staat keurig geplaatst in beeld, maar volgens ingewijden zitten er wel een heleboel fouten in de vertaling.

De DVD bevat een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluidsspoor. Het geluid is een belangrijke factor voor de sfeer van de film. Ook binnen het geluidsbeeld is rust een bepalend thema. Verwacht geen heftige effecten of atmosferen, maar ingetogen geluiden met - soms al te nadrukkelijk aanwezige - muziek. Het geluid klinkt mooi vol en de fraaie atmosferen zijn zorgvuldig gekozen. Het meeste geluid concentreert zich op de frontspeakers, waarbij het surroundkanaal gereserveerd is voor lichte sfeergeluiden en muziek. De schaars aanwezige dialogen staan heel mooi in de mix. Ze komen niet alleen uit het midden, maar staan ook daar gepositioneerd waar de persoon in beeld zich bevindt, zonder ‘buiten het beeld’ te geraken. In de surround zitten geen dialogen. Het LFE kanaal wordt uitsluitend aangesproken door enkele muziekfragmenten.

Het geanimeerde menuscherm staat in 1.78:1 anamorf op de DVD. Als achtergrondmuziek is een fragment van de soundtrack genomen, wat als Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) op de DVD staat.
Naast de extra’s zijn er ook nog drie trailers van andere A-Film uitgaven aanwezig.

Making Of (17 min.)
Eigenlijk is dit geen making of, maar een soort B-roll collage. Beelden van de set, gemaakt met een simpele videocamera en zonder begeleidende teksten, voice-over of interviews. Ook hier is de verdeling van de seizoenen aangebracht door de blokken in vieren op te delen. De paar teksten van de opnames die te horen zijn, zijn Nederlands ondertiteld. De beelden zijn in 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 en van een matige kwaliteit. De microfoon op de camera heeft erg veel last van windgeruis.

Press Conference (9 min.)
Een persconferentie vanwege de presentatie van de film in Korea. Na de inleiding zijn er korte fragmenten uit de film en de setbeelden te zien. Daarna komen de cast en crew op het podium om ieder een eigen zegje te doen. Onder hen ook de Duitse financiers van de film, maar wanneer zij het woord gaan voeren in het Duits wordt het fragment afgebroken en gaat het verder met vragen vanuit de aanwezigen. Regisseur Kim Ki-duk geeft de meeste antwoorden op de vragen.
Ook deze persconferentie is opgenomen met een simpele videocamera en staat in 1.33:1 met een Dolby Digital 2.0 monotrack op de DVD. Koreaans gesproken en Nederlands ondertiteld.

Trailer (2 min.)
De trailer van de film in 1.78:1 niet anamorf beeldformaat. Het geluid is Dolby Digital 2.0. Er is geen gesproken taal of voice-over aanwezig, alleen geluidseffecten en muziek. Het geeft de indruk dat de film geen dialoog bevat.

Een oude monnik en zijn jonge leerling wonen en leven samen in een kleine, drijvende tempel midden in een meer. Als de jonge leerling ouder is raakt hij onder de indruk van een jonge vrouw die ter genezing van haar ziekte in de tempel verblijft. Na haar vertrek reist hij haar achterna, ondanks waarschuwingen van de oude monnik. Later keert hij terug om zich te beschermen voor zijn daden, maar de oude monnik is niet zomaar bereidt om hem die bescherming te geven.
In Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring passeren de levenscycli van de mens als zijnde het de vier seizoenen. Van jong tot oud leert men de wijsheden van het leven. Regisseur Kim Ki-duk heeft er een mooie, spirituele, sprankelende film van gemaakt. De DVD bevat een goede beeld- en geluidskwaliteit en extra’s die niet zo spectaculair zijn. A-Film heeft deze DVD uitgegeven in de Quality Film Collectie reeks.