Teta Y La Luna, La (The Tit and the Moon)

29-03-2006

5.5

Teta Y La Luna, La (The Tit and the Moon) (DVD)

De 9-jarige Tete wil ‘anxaneta’ worden, de bovenste jongen op een toren van mensen. Helaas heeft hij nog niet de durf om helemaal naar de top te klimmen, tot teleurstelling van zijn vader. Tete heeft net een broertje gekregen en zijn ouders geven alle aandacht aan het jonge kind. Zijn broertje mag nog aan de borst van zijn moeder, terwijl hij dat zelf niet meer mag. Tete is stikjaloers en gaat op zoek naar andere borsten waaraan hij zijn drang naar melk mag stillen en vindt deze bij de mooie Estrellita, een danseres van het circus dat net in het dorp is neergestreken. Althans, dat is zijn wens. Tete heeft sterke concurrentie van Miguel, een 20-jarige jongen van de surfschool. Hij is ook onder de indruk van Estrellita en probeert haar voor zich te winnen met mooie Flamencoliederen. Estrellita vindt alle aandacht prachtig, maar ook lastig vanwege haar jaloerse man Maurice, de schetenkoning van het circus. Tete, Miguel en Maurice gaan met elkaar de strijd aan om de liefde van Estrellita.

Regisseur Bigas Luna staat bekend om de vele erotiek in z’n films. In Jamón, Jamón zien we bijvoorbeeld een verleidelijke Penélope Cruz. Sommige andere films zijn op het randje van de softporno, maar La Teta Y La Luna wijkt daar (gelukkig) behoorlijk van af. Er zijn zeker scènes die het nodige bloot bevatten, maar nergens wordt het ranzig. Deze film is een van de meest toegankelijke die Bigas Luna gemaakt heeft.
Het verhaal wordt verteld door de ogen van Tete (Biel Duran). Zijn voice-over is vrij constant aanwezig, waardoor hij de kijker meeneemt in zijn leefwereld. Werkelijkheid en (Tete’s) fantasie lopen dwars door elkaar heen in deze film. Tete houdt van de maan en van een mooie vrouwenborst die hem melk kan geven. Maar ook ziet hij zijn vader als een Romeinse krijgsheer. Eentje die hem streng toespreekt als hij weer eens in z’n fantasiewereld leeft. Die mengeling van fantasie en werkelijkheid geeft een surrealistisch beeld, waardoor de kijker soms op het verkeerde been wordt gezet. Dat maakt het ook intrigerend en daardoor blijf je geboeid kijken, ondanks het feit dat het verhaal eigenlijk flinterdun is en voor Bigas Luna alleen maar een kapstok is om zoveel mogelijk vrouwelijke borsten in beeld te brengen. Maar de charmes en onschuld van de kleine Tete maken van deze film toch een plezierige belevenis.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Jaar: 1994
Speelduur: 87 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025508473

• Also Available

De film staat in een beeldformaat van 2.35:1 anamorf op de DVD. De hoes vermeldt 1.85:1, maar dit is dus niet correct. Deze DVD heeft de beste beeldkwaliteit gekregen van de serie Bigas Luna films die door Indies is uitgegeven. Hier en daar zijn kleine beschadigingen te zien, maar nergens zo dat het storend is. De scherpte is behoorlijk goed. Het is niet overal haarscherp, maar het ziet er over het algemeen wel strak uit. Het contrast is een beetje aan de lage kant, waardoor de specifieke detaillering -in het zwart- verdwijnt. Op enkele momenten is een lichte vorm van edge-enhancement toegepast. De kleuren zijn over het algemeen iets te flets. De DVD is van het type DVD-5, dus enkellaags. De compressie valt, mede gezien door de korte lengte van de film en het ontbreken van veel extra’s, nog mee en heeft weinig invloed op de kwaliteit.
De DVD heeft slechts zes chapterstops, wat aan de magere kant is. De ondertiteling staat netjes geplaatst in beeld, maar is wat aan de blokkige kant.

Op de DVD staan een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s bitrate) en een uit het DD 2.0 spoor unwrapped Dolby Digital 5.1 (448 kb/s bitrate) geluidsspoor. Het geluid concentreert zich op de frontspeakers. Beide geluidssporen hebben een mooi stereobeeld. Stemmen komen keurig netjes uit het midden, hoewel ze –voornamelijk door de nasynchronisering- weinig ruimtelijk klinken. Sferen staan vrij breed in de mix. Het Dolby Digital 5.1 spoor klinkt een stuk ruimtelijker dan het DD 2.0 spoor, zeker bij de scènes op het grote plein met de mensenmassa. Ruis is niet aanwezig. Een paar stereo-effecten klinken niet goed door fasefouten. De stemmige muziek is gecomponeerd door Nicola Piovani, die ook de muziek heeft geschreven voor Jamón Jamón en Huevos d’Oro.

Het menu van de DVD is een statisch beeld in een 1.33:1 beeldformaat, zonder geluid.
Het enige wat aanwezig is als extra zijn 4 trailers van andere Bigas Luna films die door Indies zijn uitgebracht. Leuk aan de trailer van La Teta Y La Luna is dat de gebruikelijke voice-over is ingesproken door Biel Duran, de jongen die Tete speelt in deze film.

De 10-jarige Tete is jaloers op zijn nieuwe broertje, omdat hij wél aan de borst van zijn moeder melk mag drinken. Daarom gaat Tete op zoek naar een vrouwenborst waar hij wel melk mag drinken. Hij vindt een kandidate in Estrellita, een danseres van het circus. Tete heeft wel concurrentie van Miguel, een jongen die zijn oog heeft laten vallen op Estrellita en Maurice, haar partner.
La Tete Y La Luna is een sympathieke film waar de fantasie en werkelijkheid van Tete door elkaar heenlopen. Het is een van de meest toegankelijke films van Bigas Luna en bevat minder expliciete sexscènes dan de meeste van zijn andere films. De beeld- en geluidskwaliteit zijn heel behoorlijk, zeker in vergelijking met de andere Bigas Luna films die Indies heeft uitgebracht.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Indies Home Entertainment.