Drum

26-03-2006

4

Drum (DVD)

In Johannesburg in het midden van de jaren ’50 van de vorige eeuw is de jonge Zuid-Afrikaan Henry Nxumalo (Taye Diggs) een reporter bij het lokale weekblad Drum. Drum richt zich in de berichtgeving vooral op misdaad, roddels, muziek en seksschandalen en Henry draagt daar met zijn artikelen ook aan bij. Het blad is eigendam van de blanke Jim Bailey (Jason Flemyng), erfgenaam van een welgestelde Britse familie. De apartheid gaat aan Henry voorbij, totdat hij met zijn Duitse fotograaf Jurgen Schadeberg (Gabriel Mann) achter een verhaal aan gaat, waaruit blijkt dat zwarte Afrikanen gevangenen niet in de gevangenis zitten maar als slaven op plantages worden gebruikt en mishandeld. Allengs raakt Nxumalo politiek betrokken bij de ontwikkelen, helemaal als hij erachter komt dat er plannen zijn om de nabij gelegen wijk Sophiatown met de grond gelijk te maken. Henri neemt grote risico’s om genoeg bewijs te verzamelen om het verhaal te kunnen publiceren. Zijn handelen blijft niet zonder gevolgen.

Drum is de eerste lange speelfilm van de Zuid-Afrikaanse regisseur Zola Maseko. Het onderwerp apartheid is uiteraard een gevoelig onderwerp dat nog diepe wonden in het Zuid Afrika van vandaag heeft achtergelaten. We zien steeds meer films met apartheid als onderwerp, zoals Red Dust en Bopha!. Maseko zet in deze film de apartheid nog tamelijk afstandelijk en zeker niet rauw neer. In de film is vooral aandacht voor een fase van bewustwording bij de Zuid Afrikaanse journalist. Bewustwording van het drama dat zich om hem heen voltrekt. De grote voorvechter voor de afschaffing van apartheid, Nelson Mandela, komt ook kort in dit verhaal voor. We zien hem als aanvoerder van een protestmars tegen het gebruik van speciale toegangspasjes. Het verhaal van Drum speelt zich af in het midden van de jaren ’50. De dagen dat apartheid zich steeds harder begon te laten gelden en bij steeds meer Zuid Afrikanen het besef doordringt van de verschrikkingen hiervan. Maseko brengt de sfeer van de wijk Sophiatown erg fraai naar voren, zowel in beeld als met de gebruikte muzikale fragmenten in de nachtclubs. Ook het acteerwerk van de cast is goed, waarbij vooral hoofdrolspeler Taye Diggs het noemen waard is, ondanks dat Diggs geen Zuid Afrikaan is. Deze nog jonge Amerikaanse acteur heeft al een aardige acteercarrière achter de rug met films als Equilibrium, Basic en Chicago. Regisseur Maseko kreeg voor zijn film twee prijzen toegekend, waaronder een prijs op het grote Afrikaanse filmfestival Fespaco (Festival Panafricain du Cinéma et de la Télévision de Ougadougou).

Jaar: 2004
Speelduur: 97 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504969560

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 1.78:1 anamorf op deze DVD. De kwaliteit van het beeld is zeer goed. Diepe, volle kleuren met een prima contrast. Scherpte en detaillering van het beeld zijn ook beide goed. Filmgrain is licht in het beeld aanwezig. Er is heel licht edge enhancement toegepast. De gemiddelde bitrate is iets aan de lage kant, waardoor enkele compressiefoutjes aanwezig zijn. Maar storend zijn deze kleine foutjes geenszins.
De film is opgedeeld in 12 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5, dus geen laagwisseling. De optionele (witte) Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelse soundtrack is een Dolby Digital 5.1 surround track (bitrate 384 kb/s). De 5.1 surround track is van goede kwaliteit is en heeft een fraai ruimtelijk klankbeeld. De soundtrack klinkt goed dynamisch met een prima balans tussen harde en zachte passages. Alle speakers worden goed gebruikt al ligt de nadruk wel op de voorste speakers. Enkele scènes worden goed ondersteund met het LFE kanaal. De dialogen en de centerspeaker zijn in deze film onafscheidelijk, de dialogen zijn prima te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische schermen zonder achtergrond geluid. De trailer (1½ min) voor de film en enkele trailers van andere Paradiso uitgaven is het enige extra op deze DVD.

In Drum van de Zuid Afrikaanse regisseur Zola Maseko speelt de Amerikaanse acteur Taye Diggs een jonge Zuid Afrikaanse journalist die zich langzamerhand steeds meer bewust wordt van de apartheid en de gevolgen ervan. De film speelt zich midden jaren ’50 af in de wijk Sophiatown in Johannesburg.
Deze uitgave van Paradiso heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Enkele trailers is het enige extra materiaal op deze DVD.