Must Love Dogs

22-03-2006

4.7

Must Love Dogs (DVD)

De aantrekkelijke, gescheiden kleuterleidster Sarah Nolan (Diane Lane) is acht maanden vrijgezel, wat volgens haar familie veel te lang is. Met de beste bedoelingen plaatst zuslief Carol (Elizabeth Perkins) haar profiel op de internetsite perfectmatch.com, om zo potentiële huwelijkskandidaten voor haar te vinden. Ineens willen er een hoop mannen maar haar uit. Sarah’s afspraakjes zijn hilarisch en verschrikkelijk tegelijk, met huilebalken, wellustelingen en sportfanaten als respons lijkt zij de verkeerde mannen aan te trekken. Jake Anderson (John Cussack) is een gevoelige botenbouwer met grote liefde voor de enige echte boten, die uit het ouderwetse hout zijn gesneden. Jake haalt zijn ideeën over romantiek uit ‘Doctor Zhivago’, is aantrekkelijk en intelligent maar ook erg serieus. Op haar werk ontmoet Sarah de aantrekkelijke Bob Connor (Dermot Mulroney), de onlangs gescheiden vader van een van haar kleuters. Bob lijkt met zijn charmes de perfecte man…of is toch Jake de ideale kandidaat?

Must Love Dogs is gebaseerd op de gelijknamige roman van schrijfster Claire Cook. Een schrijfster die zelf ook lerares is. Regisseur Gary David Goldberg herschreef het boek tot een filmscript en regisseerde vervolgens de film. Goldberg is al jaren actief als schrijver en producer van (Amerikaanse) televisieseries, maar als regisseur heeft hij nog weinig op zijn naam staan. In 1989 verscheen van hem zijn allereerste speelfilm, een alleraardigste familiekomedie genaamd Dad met Jack Lemmon en Ted Danson in de hoofdrol. Zijn tweede speelfilm als regisseur is Must Love Dogs. Over de cast van de film geen klagen. Sterren als Diane Lane, John Cussack, Christopher Plummer, Elizabeth Perkins en Stockard Channing hebben al een respectabele carrière als acteur achter de rug. Het is ook vooral deze cast die de film maakt. Het verhaal is weinig verrassend en zeker niet vernieuwend. Gevatte opmerkingen en komische situaties voeren de boventoon in deze romantische komedie. Naar het schijnt heeft John Cussack veel van zijn eigen dialogen zelf herschreven. Al biedt de film niets nieuws, het is toch een gezellige en bij tijd en wijle leuke romantische komedie, waarin je weer eens kunt genieten van karakters die desperaat op zoek zijn naar een levenspartner. De komische insteek wordt tijdens de aftiteling nog even doorgezet, dus laat de film na de laatste filmbeelden nog even doorlopen.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2005
Speelduur: 94 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321932593457

• Bloopers
  • Verwijderde scènes met commentaar

De film staat in het beeldformaat van 2.40:1anamorf op de DVD. De kwaliteit van het beeld is zoals we van Warner gewend zijn ronduit uitstekend. Het beeld van deze recente film ziet er kleurrijk en contrastrijk uit met goed verzadigde, natuurlijke kleuren. Scherpte en detaillering zijn goed, al ziet het beeld er niet gestoken scherp uit. De wat softe uitstraling van het beeld is mogelijk door de regisseur expres zo bedoeld.
De film is verdeeld in 24 chapterstops. De laagwisseling is op deze DVD-9 (dubbellaags) nauwelijks merkbaar geplaatst. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk en netjes, maar staat wel iets te hoog onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) op de schijf. Ook over de soundtrack geen klagen. Geen spectaculaire effecten, maar wel een soundtrack die goed wordt ondersteund door muziek en omgevingsgeluiden. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De achterkanalen geven de soundtrack een mooi ruimtelijk geluidsbeeld. De surrounds worden subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden. De soundtrack heeft geen extreem laag. Het laag dat via het LFE kanaal aanwezig is, is goed en vult op natuurlijke wijze aan. De stemmen komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker en zijn goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes met achtergrondgeluid. De DVD start met een reclametrailer voor Charlie and the Chocolate Factory.

Additional Scenes with Commentary by screenwriter/director Gary David Goldberg (8½ min)
Een viertal niet gebruikte scènes, die optioneel van commentaar voorzien zijn door schrijver en regisseur Gary David Goldberg.

Pass the Beef – Gag Reel (1 min)
Erg kort stukje waarin je even kunt meegenieten van een foutief toegeworpen stukje vlees bij een specifieke scène.

Theatrical Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film.

Friends – Catalogue Trailer (1 min)
Een reclametrailer voor de DVD uitgaven van de televisieserie Friends.

Diane Lane en John Cussack zijn beiden op zoek naar de ideale levenspartner, maar hebben die tot nu toe nog niet gevonden. Via internetdating maken ze kennis met elkaar in de romantische komedie Must Love Dogs. Al biedt de film niets nieuws, het is wel een gezellige en bij tijd en wijle leuke romantische komedie, waarin je weer eens kunt genieten van karakters die desperaat op zoek zijn naar een levenspartner. De kwaliteit van zowel beeld als geluid is goed. De extra’s zijn zeer spaarzaam en erg kort.