Wire, The - Seizoen 2

08-03-2006

8.9

Wire, The - Seizoen 2 (DVD)

Na de gebeurtenissen in het eerste seizoen is het team dat verantwoordelijk was voor het achter de tralies krijgen van Avon Barksdale (Wood Harris) uit elkaar gevallen. Vrijwel allemaal hebben ze een andere functie gekregen en vooral Jimmy McNulty (Dominic West) voelt zich genaaid. Hij is verbannen naar de havenpatrouille, de enige plek in Baltimore waar hij niet heen wilde. Ook de rest van de groep kan maar moeilijk wennen in hun nieuwe posities. In de haven waar McNulty werkt is het een drukte van belang. Elke dag komen er schepen binnen en vooral een lading met bedorven waar zorgt voor veel opschudding, maar niet meer dan de vondst van een lading dode vrouwen in een container. In de stad gaat de strijd tegen de drugs gewoon door. Ook de bende van Barksdale is nog steeds actief op dit gebied aangezien die nu onder leiding staat van iemand anders.

Na het erg sterke eerste seizoen van The Wire kon ondergetekende niet wachten om verder te gaan met dit tweede seizoen. Gelukkig waren beide seizoen voorhanden en kon er weer snel genoten worden van deze sterke serie. En genieten is wat je zal doen als je een fan bent geworden van deze show. Dit tweede seizoen is namelijk nog beter dan het al ijzersterke openingsseizoen. De aandacht is nu grotendeels verschoven naar de haven van de stad waar McNulty een nieuwe functie heeft gekregen, maar ook wordt er nog steeds jacht gemaakt op de bende van Avon Barksdale. Vrijwel alle personages uit het eerste seizoen keren terug en ook zijn er nog een hele rits nieuwe toegevoegd. Het is dan ook erg belangrijk het eerste seizoen eerst te bekijken voordat je begint aan het tweede anders is er al snel geen touw meer aan vast te knopen. Vooral het aantal karakters is sterk toegenomen en je moet als kijker goed je aandacht erbij houden om niet veel van de details te missen. Ook deze keer spelen de betrokken acteurs weer de sterren van de hemel. Dit geldt uiteraard voor de cast die we al eens gezien hadden, maar ook voor de nieuwe acteurs. Ook dit tweede seizoen kan eigenlijk weer gezien worden als één lange aflevering en het liefst zou je alle afleveringen ook achter elkaar bekijken, zo goed is de serie. Het verhaal zit weer erg goed in elkaar en ondanks dat er wederom niet veel actie aanwezig is, blijf je als kijker aan de buis gekluisterd. Dit is een serie die iedereen gezien moet hebben en een uitstekend toevoeging van je collectie kan zijn. Het gebeurt niet vaak dat het tweede seizoen het eerste overtreft, maar bij The Wire is dat wel het geval. Inmiddels is in Amerika het vierde seizoen van start gegaan en we kunnen alleen maar hopen dat de makers dit hoge niveau weten vast te houden. Ook moeten we hopen dat Warner maar snel seizoen 3 uitbrengt zodat we niet te lang hoeven te wachten.

Genre: Drama, Misdaad, TV
Jaar: 2003
Speelduur: 720 min
Verpakking: Boxset
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Fins, Frans, En vele andere
EAN: 7321193725590

Net als bij het eerste seizoen staan de afleveringen in het formaat 1.33:1 op de DVD\'s. Ook de kwaliteit van het beeld is vergelijkbaar. Een mooi scherp beeld met hier en daar een soft moment. Echt vaak komt dit echter niet voor en het beeld bevat genoeg detail. Ook de kleuren zien er weer mooi verzadigd en natuurlijk uit. De donkere scènes zijn goed te volgen dankzij het prima contrast en schaduwdetail. Ook het zwartniveau is ruim voldoende en het aanwezige zwart is mooi diep van kleur. Ook qua artefacten komen de transfers overeen met die van seizoen één. Hier en daar wat beeldruis, edge enhancement en lichte aliasing. Ook de posterisatie steekt zo nu en dan de kop op, maar het blijft allemaal ruim binnen de perken. Wederom enkele uitstekende transfers die erg prettig zijn om naar te kijken.
De afleveringen zijn verdeeld in 6 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Net als het beeld komt ook de kwaliteit van het geluid overeen met die van het eerdere seizoen. Wederom zijn de afleveringen te bekijken met een Engelse Dolby Digital 5.1 track (384 kb/s). Ook nu richt het geluidsbeeld zich op de voorste kanalen, maar dit komt voornamelijk door de aard van de show. Deze bestaat grotendeels uit dialoog en daarom is er niet veel activiteit in de achterste kanalen. Deze worden slechts gebruikt voor het weergeven van omgevingsgeluiden, maar dit is op een realistische wijze gedaan waardoor er toch enige vorm van ruimtelijkheid aanwezig is. De dialogen worden netjes door het middenkanaal weergegeven en deze zijn goed te volgen. De voorkanalen geven de rest van het geluid weer en dit bestaat voornamelijk uit omgevingsgeluiden, muziek is nauwelijks aanwezig. Met een geluidsbeeld zoals deze is het niet verwonderlijk dat het LFE kanaal niet veel te doen heeft, maar toch ondersteunt deze de tracks op de momenten dat het nodig is. Het geluid klinkt verder mooi helder en beschadigingen zijn niet aanwezig.

De menu\'s worden weergegeven in het formaat 1.33:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Het eerste seizoen blonk al niet uit in extra\'s, maar dit tweede seizoen bevat nog minder toevoegingen. Nu zijn slechts twee afleveringen te bekijken met een audiocommentaar van de makers. Deze commentaren zijn wel interessant om naar te luisteren, maar bij een goede serie zoals deze verwachten we minimaal enkele extra\'s zoals beelden van achter de schermen en interviews met de cast en crew.

Het tweede seizoen van The Wire gaat verder waar het eerste ophield. De leden van het team dat Avon Barksdale achter de tralies kreeg is uit elkaar gevallen. Vooral McNulty voelt zich genaaid aangezien hij is overgeplaatst naar de havenpolitie, de enige plek waar hij niet heen wilde. Toch is dit de plek waar de afleveringen van het tweede seizoen zich grotendeels afspelen wanneer er een lading dode vrouwen gevonden wordt aan boord van een schip. Seizoen twee van deze sterke serie is nog beter te noemen dan het al sterke eerste seizoen. Vrijwel alle karakters keren terug en bovendien worden er nog enkele toegevoegd. Het niveau van acteren is weer erg hoog te noemen en de afleveringen zitten weer erg goed in elkaar. De beeld en geluidskwaliteit is weer ruim voldoende, alleen zijn er nog minder extra\'s aanwezig dan bij het vorige seizoen. Deze serie is verplichte kost voor iedereen die houdt van hard, realistische politieseries, maar eigenlijk zal iedereen zich wel vermaken met deze show.