Double Vie de Veronique, La

03-03-2006

8.8

Double Vie de Veronique, La (DVD)

Weronika en Veronique zijn beide 20 jaar, geboren op dezelfde dag. Weronika in Polen, Veronique in Parijs. Beide zijn muzikaal onderlegd en hebben ook dezelfde hartkwaal. Ze kennen elkaar niet, maar ze beseffen dat ze niet alleen zijn. Wanneer Weronika tijdens een optreden overlijdt aan een hartstilstand merkt Veronique dat ze iets verliest, maar wat precies weet ze niet. Door toeval komt Veronique in contact met poppenspeler Alexander die onbewust een link geeft naar haar dubbelgangster.

La Double Vie de Veronique van de Poolse regisseur Krzysztof Kieslowski is geen gemakkelijke film, maar wel een hele mooie. Het verhaal is redelijk ingewikkeld en enigszins abstract. Een doorlopende verhaallijn ontbreekt grotendeels. De scènes lijken allemaal op zichzelf staande fragmenten te zijn, maar uiteindelijk zijn het allemaal onontbeerlijke schakels in het verhaal. De belangrijkste schakel is het mooie acteerwerk van Irène Jacob, die zowel de rol van Weronika als Veronique speelt. Doordat er niet zoveel dialoog in de film gebruikt wordt, wordt het verhaal grotendeels verteld door emoties en beelden. Irène Jacob is in deze film uiterst sterk in het beheersen van die emoties. Daarnaast heeft ze een jeugdige, naïeve uitstraling waardoor ze direct sympathie kweekt bij de kijker. Ze won voor haar rol dan ook een Gouden Palm op het filmfestival van Venetië in 1991.
Kieslowski filmt alles in een aparte stijl en maakt veel gebruik van kleurfilters, zoals hij ook heeft gedaan bij de Dekalog-serie. Ook maakt hij gebruik van de zgn. Dutch tilt (is camera in een scheve positie) om de ongemakken van Weronika en Veronique weer te geven als ze last hebben van hun hart. De film bevat slechts een paar totaalshots. De camera is meestal dicht bij de personages, waardoor er een intieme sfeer gecreëerd wordt. Ook het gebruik van de kleurfilters draagt hieraan bij.
Bijzonder mooi ook is de ingetogen muziek van Zbigniew Preisner, die behalve als filmscore ook een belangrijk onderdeel is van het verhaal.

Jaar: 1991
Speelduur: 92 min
Beeldverhouding: 1.66:1 anamorf
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777055960

• Gesprek met Kieslowski
  • Interview met Irène Jacob
  • Kieslowski, Pools Filmmaker
  • Vier korte films

De DVD heeft een beeldformaat van 1.66:1 anamorf en dat is het originele beeldformaat. De kwaliteit van het beeld is nog heel goed. Geen spetters of onvolkomenheden. De scherpte en het contrast zijn prima in orde. Details blijven goed zichtbaar. Wel is er heel af en toe een lichte vorm van edge-enhancement toegepast en is hier en daar filmgrain zichtbaar. Er is veel gebruik gemaakt van kleurfilters en met name de kleur geel overheerst. Dat geeft een warme sfeer aan het beeld. De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, wat niet erg veel is voor een film van deze lengte. De ondertiteling is wit en duidelijk leesbaar, maar had iets lager in beeld mogen staan.

Er zijn een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluidsspoor aanwezig op deze DVD. Beide zijn goed verzorgd en klinken goed. Er is geen ruis aanwezig. Bij de Dolby Digital 5.1 worden de surroundkanalen alleen gebruikt voor enkele sfeergeluiden en muziek. De nadruk ligt vooral op de frontspeakers. De dialogen komen keurig uit de centerspeaker. Het LFE kanaal wordt nauwelijks aangesproken. Maar daar is het ook niet echt de film voor. Het mooiste stereobeeld is bij de scène waar Veronique luistert naar een cassettebandje met omgevingsgeluiden. De stem van Weronika is overigens in z’n geheel ingesproken door een Poolse actrice, daar Irène Jacob de Poolse taal niet voldoende machtig was.

De DVD heeft een geanimeerd menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat met korte beeldfragmenten uit de film. Het geluid is Dolby Digital 2.0 en bevat een muziekstuk van Zbigniew Preisner uit de film.
Deze uitgave is een 2-disc editie waarbij alle aanwezige extra’s op de 2e DVD staan.
Het menuscherm is in het Engels of Frans beschikbaar.

Gesprek met Kieslowski (52 min)
Gesprekken met regisseur Kieslowski over zijn leven en werk. We zien hem ook aan het werk op de set en tijdens de montage. De interviews zijn gelardeerd met fragmenten van La Double Vie de Veronique, die echter weinig met de inhoud van de gesprekken te maken hebben. Het zijn vooral diepzinnige gedachten van Kieslowski, die niet allemaal even gemakkelijk te vatten zijn.
Het beeldformaat is 1.33:1 en Dolby Digital 2.0 mono geluid.
Pools gesproken, Nederlands ondertiteld.

Interview met Irène Jacob (17 min)
Een recent opgenomen interview met actrice Irène Jacob. Ze vertelt over hoe ze in contact is gekomen met Kieslowski en over de invulling van haar rol als Weronika/Veronique. Het slot gaat over de samenwerking met Kieslowski op de set, wat voor haar heel bijzonder was.
Het beeldformaat is 1.78:1 anamorf en Dolby Digital 2.0 mono geluid.
Frans gesproken, Nederlands ondertiteld.

Kieslowski, Pools Filmmaker (30 min)
Een in 2005 gemaakte documentaire over Kieslowski door Luc Lagier. Het begin geeft een mooi overzicht van het ontstaan van de Poolse cinema tijdens de Russische overheersing, met onder meer Andrzej Wajda, Roman Polanski en later, Krzysztof Kieslowski. De eerste twee films van Kieslowski Tramwaj en Urzad, beide uit 1966, worden geanalyseerd. Hiermee wordt duidelijk dat de thema’s die Kieslowski in z’n latere films gebruikt al een vroege oorsprong hebben. De verdere carrière van Kieslowski wordt afgezet tegen de politieke gang van zaken in Polen, zoals de stakingen in Gdansk in 1980 - waaruit Solidarnosc ontstaat - en de val van de Berlijnse muur.
Jammer is dat de filmtitels die genoemd worden in het Frans worden ondertiteld, zodat je zelf de originele of engelse titel moet opzoeken.
Alles wordt verteld in voice-over. De beelden zijn fragmenten uit Kieslowki’s films, foto’s en televisiebeelden uit Polen.
Het beeldformaat is 1.66:1 anamorf en Dolby Digital 2.0 geluid.

Korte Films
Vier korte films van Kieslowski of waardoor hij sterk is beïnvloed. Alle films zijn in zwart-wit en hebben een 1.33:1 beeldformaat. Het geluid is een Dolby Digital 2.0 mono track. De filmpjes hebben een Franse introtekst en zijn Pools gesproken. Allen hebben o.m. Nederlandse ondertiteling.

The Musicians (1958) (10 min)
Korte film van regisseur Kazimierz Karabasz over een groep arbeiders die na het werk in een fanfareorkest spelen. Kieslowski is erg geïnspireerd door deze film.

Factory (1970) (17 min)
Een van de eerste professionele films van Kieslowski is deze documentaire over een tractorfabriek.

Hospital (1976) (20 min)
Deze documentaire die Kieslowski maakte geeft een impressie van een dag in een ziekenhuis. Zelfs de artsen en chirurgen staan in de rij om hun (weinige) salaris af te halen aan een balie.

Railway Station (1980) (12½ min)
Een korte documentaire over het wel en wee op een treinstation in Warschau. De reiziger wordt continue in de gaten gehouden door camera’s en is vaak de dupe van bureaucratische regels. Ook wordt het partijprogram op televisiemonitoren getoond aan de reizigers. Aan het einde bevat de documentaire een klein stukje fictie.

Weronika en Veronique zijn twee even oude meisjes van 20 jaar, de een in Polen, de ander in Parijs. Ondanks dat ze elkaar niet kennen, voelen ze dat ze bij elkaar horen. Als Weronika sterft aan een hartafwijking, voelt Veronique dat ze alleen achterblijft. Via een poppenspeler krijgt Veronique een link met haar dubbelgangster. La Double Vie de Veronique is een mooie, maar geen gemakkelijke film. Veel van het verhaal wordt verteld door gebaren en emoties en minder door gesproken woord. Het is verfilmd in de typische Kieslowski stijl met kleuren en cameravoering. De beeld- en geluidskwaliteit zijn heel goed. De extra’s zijn ook interessant. Vooral de documentaire Kieslowski, Pools Filmmaker geeft een goed overzicht van het werk van Kieslowski. Voor de liefhebber van art-house films verplichte kost!