Midsomer Murders - Seizoen 1

02-03-2006

7.8

Midsomer Murders - Seizoen 1 (DVD)

De Engelse politietelevisieserie Midsomer Murders is gebaseerd op misdaadromans van de Engelse schrijfster Caroline Graham. De verhalen spelen zich af in het fictieve pittoreske graafschap Midsomer. De bewoners van de vreedzame dorpen, fraaie cottages en sfeervolle landgoederen in het idyllische landschap van Midsomer wordt met enige regelmaat opgeschrikt door brute moorden en donkere geheimen.
De ervaren detective Chief Inspector ‘DCI’ Tom Barnaby (John Nettles) is een aimabele veertiger met gevoel voor humor. Bij zijn onderzoek naar de schuldige gaat hij altijd methodisch en zeer bedachtzaam te werk. Zijn kalme benadering staat in schril contrast met de overijverige werkwijze van zijn onervaren en onhandige jonge assistent Sergeant Troy (Daniel Casey). Barnaby wordt bij zijn onderzoeken niet alleen bijgestaan door Troy, ook zijn vrouw Joyce (Jane Wymark) en dochter Cully (Laura Howard) spelen doorgaans een belangrijke rol bij het oplossen van de misdaad.

Het commerciële Britse televisiestation ITV startte de serie met de pilotaflevering Killing at Badgers Drift, die op 23 maart 1997 werd uitgezonden. Een jaar later werd het eerste seizoen, bestaande uit vier afleveringen van elk ruim 1½ uur uitgezonden. Tot nu toe zijn er 44 afleveringen met DCI Barnaby in de hoofdrol gemaakt. Alleen de pilotaflevering en de vier afleveringen uit het eerste seizoen zijn gebaseerd op de boeken van Carolyn Graham. Bij de latere series zijn de verhalen door verschillende (script)schrijvers geschreven en is alleen gebruik gemaakt van de karakters uit de boeken van Carolyn Graham. De serie wordt in Nederland door de KRO uitgezonden.

Door Lime-Lights Pictures is het eerste seizoen van Midsomer Murders op DVD uitgebracht. In deze boxset, bestaande uit vier DVD’s, is als extra een vijfde DVD met de pilot aflevering opgenomen.

DVD 1 - Written in Blood
Een enthousiaste amateur schrijversclubje in het plaatsje Badgers wil een beroemde schrijver uitnodigen voor een leerzame avond. De secretaris van de schrijversclub, Gerald Hadleigh (Robert Swann), is het absoluut niet eens met de komst van deze schrijver. Gerald vraagt één van de clubgenoten hem absoluut niet alleen te laten met de uitgenodigde schrijver. Na afloop van de avond , die goed liijkt te verlopen, gaat de schrijver nog even terug het huis van Gerald in. De volgende ochtend wordt Gerald dood aangetroffen. Inspecteur Barnaby wordt op de zaak gezet en ontdekt dat Hadleigh een man met een mysterieus verleden is. Niet lang daarna wordt nog een lijk gevonden.

DVD 2 - Death of a hollow man
In een klein meertje vinden jongelui bij toeval een lichaam. Als snel blijkt het slachtoffer Agnes Gray (Denyse Alexander) te zijn, een eenzame oudere vrouw die dol was op dieren. Barnaby wordt op de zaak gezet, terwijl zijn vrouw het druk heeft met de repetities voor de première van de toneelvoorstelling Amadeus. Tijdens de slotscène van de première van de toneelvoorstelling Amadeus, gebeurt er een vreselijk ongeluk. Maar is het wel een ongeluk? Al gauw blijkt dit een nieuwe moordzaak te zijn en DCI Barnaby ontdekt dat deze twee voorvallen niet op zichzelf staan.

DVD 3 - Faithful until death
Veel inwoners van het dorpje Morton Fendle in Midsomer hebben hun geld verloren door te investeren in het onroerend goed project voor de modernisering van The Old Mill. Als de vrouw van de rijke moleneigenaar wordt ontvoerd, zijn er dus veel verdachten. Voor Barnaby en Troy een hele klus om de dader te vinden, waarbij blijkt dat sommige mensen meer te verbergen hebben.

DVD 4 - Death in disguise
De partner van de sekteleider Ian Craigie (Michael Feast) van de new age commune The Lodge of the Golden Horse wordt met een gebroken nek onderaan de trap gevonden. Op het eerste gezicht lijkt het op een simpel ongeluk. Barnaby en Troy doen onderzoek naar de toedracht van het voorval. Ze ontdekken dat sommige bewoners in deze commune iets te verbergen hebben. Als korte tijd later nog een lijk wordt gevonden, lijkt het er sterk op dat de dood van de partner niet zomaar een ongeluk kon zijn geweest. Heeft de plots gearriveerde rijk vader van één van de communieleden iets met de zaak te maken?

De afleveringen van het eerste seizoen van Midsomer Murders zijn allemaal opgenomen in de streek Buckinghamshire in Engeland, waarbij het sfeervolle pittoreske landschap van deze streek zeer fraai benut is. De serie heeft een vaste cast voor de hoofdrollen. Per aflevering zijn vele gastrollen, waarbij menig bekend Brits acteur te zien is. In dit eerste seizoen zijn er gastrollen van Nicholas Le Prevost, Colin Farrell, Michael Feast en anderen.
Zoals gebruikelijk bij dit soort detectiveseries wordt het onderzoekende duo gevormd door een ervaren oude rot in het vak, hier DCI Barnaby, en een jongere minder ervaren partner, hier sergeant Gavin Troy. In deze serie heeft de onderzoekende politieman nu eens niet constante onenigheid met zijn meerdere. Bijzonder is wel dat Barnaby zijn moordzaken thuis met vrouw en dochter doorspreekt, waarbij zij hem soms helpen met een goede suggestie. Een kracht van de verhalen is dat de dader tot het einde toe onduidelijk blijft en de ware toedracht nogal eens verrassend uitpakt. Naast het politiewerk is in de serie ook (beperkt) aandacht voor het persoonlijke leven van DCI Barnaby.
Elke aflevering duurt ongeveer 100 minuten. Midsomer Murder is een typische Britse politieserie, waar veel aandacht wordt geschonken aan de karakters in het verhaal. De onderzoeken worden gedegen en serieus uitgevoerd, waarbij in deze serie ook ruimte is voor subtiele en spitsvondige humor. Er zijn geen spectaculaire special effects of achtervolgingen. Aandacht voor de te onderzoeken zaak, de karakters en prima acteerspel zijn de basis voor deze zeer succesvolle Britse politieserie.

Genre: Misdaad, TV
Regio: 0
Jaar: 1998
Speelduur: 507 min
Verpakking: Boxset
Beeldverhouding: 1.55:1 niet anamorf
Uitgever: Lime Lights Pictures
EAN: 9789077742143

• Pilotaflevering

De afleveringen zijn opgenomen op 16 mm film en hebben volgens de IMDB origineel een 1.78:1 breedbeeld televisieformaat. Op de cover wordt het beeldformaat omschreven als 16:9 fullscreen. Op deze DVD’s heeft het beeld een beeldformaat van 1.55:1. Door de BBC is dit formaat enkele jaren gebruikt als een soort ‘middenformaat’ in de overgang van standaard 1.33:1 uitzendingen naar de 1.78:1 breedbeeld uitzendingen. Het beeld op deze DVD is derhalve gelijk aan het beeldformaat zoals de BBC deze serie op televisie heeft uitgezonden. Het beeld staat NIET anamorf op de DVD. Maar alle vijf afleveringen hebben in deze uitgave wel een 16:9 breedbeeldsignaal meegekregen, waardoor de televisie of een andere weergever automatisch in breedbeeld gaan weergeven . Hierdoor wordt het beeld dus niet met een correcte beeldverhouding weergeven. Je moet dus even handmatig omschakelen naar het juiste formaat. De screenshots bij deze recensie zijn omgezet naar het juiste beeldformaat.
Het beeld ziet er redelijk goed uit. Het beeld is in het algemeen helder, waarbij de kleuren natuurlijk ogen en goed verzadigd zijn. Het contrast van het beeld is te hoog. Buitenopnames zien er hierdoor wel helder uit, maar bij schaduwdelen of minder verlichte scènes is hierdoor het schaduwdetail onvoldoende en slippen deze donkere delen in het beeld helemaal dicht. Als voorbeeld: DCI Barnaby draagt meestal een donkergrijs (driedelig) kostuum. Door het te hoge contrast lijkt zijn kostuum vaak haast egaal zwart. De helderheid van het beeld is ook iets opgewaardeerd. Bij nachtscènes valt daardoor op dat het zwart meer donkergrijs is. De scherpte en detaillering van het beeld zijn matig, waarbij edge enhancement is toegepast om de scherpte-indruk te verhogen. Filmgrain is in lichte mate aanwezig. Alles bij elkaar een redelijk beeldkwaliteit die overeenkomt met de kwaliteit van een televisie uitzending.
Elke aflevering duurt 100 minuten en staan ieder apart op een DVD. De indeling in chapters is wat vreemd gedaan. Elke aflevering bestaat uit vijf delen van 20 minuten, dit in verband met de reclame onderbrekingen (op de Britse televisie). Elk deel is op de DVD een track. Afhankelijk van de snelheid van je DVD speler heeft dit tot gevolg dat het beeld bij een trackovergang even bevriest. Elke track is weer opgedeeld in 4 hoofdstukken (chapters). De optionele Nederlandse ondertiteling heeft een net klein lettertype dat zich goed laat lezen. De ondertiteling staat goed geplaatst onder in het beeld.

De serie is oorspronkelijke in stereo uitgezonden. Op de DVD staat het geluid in Dolby Digital 2.0 stereo (bitrate 224 kb/s), in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s) en in DTS 5.1 surround (bitrate 754 kb/s). Standaard start de DVD met de DD2.0 audiotrack.
De DD2.0 klinkt prima klinkt. Een goede stereotrack waarbij zowel de fraaie (kamer)muziek van Jim Parker.als de omgevingsgeluiden een goed stereobeeld hebben. Detaillering van het geluid is prima, waardoor ook de dialogen prima te volgen zijn.
Opvallend bij de Dolby Digital 5.1 surroundtrack is de zeer nadrukkelijke aanwezigheid van de surround speakers, veroorzaakt door een te luid volume van deze achterspeakers. De surrounds geven met name de omgevingsgeluiden luid en duidelijk weer. Voor de rest ligt de nadruk van de soundtrack op de voorste kanalen, waarbij de dialogen uit de centerspeaker komen. De 5.1 geluidstrack lijkt elektronisch gecreëerd, omdat soms ook geluid van de frontspeakers ‘doorlekt’ naar de achterspeakers. Incidenteel wordt het LFE kanaal aangesproken, maar echt diep laag heeft de audiotrack niet.
Bij het maken van de DTS 5.1 track moet iets fout gegaan zijn. Want de DTS 5.1 track geeft gewoon het stereogeluid weer. Alleen de beide frontspeakers worden gebruikt, alle overige kanalen zijn stil.
Ondanks de aanwezigheid van de DD5.1 track, die gemiddeld genomen redelijk goed klinkt, geniet de gewone DD2.0 stereotrack toch de voorkeur.

De menuschermen zijn zonder achtergrondmuziek. Geen van de vier DVD’s heeft verder extra’s. Zoals gezegd, als extra is een vijfde DVD aanwezig met de pilotaflevering van Midsomer Murders.

Killing at Badgers Drift (pilot aflevering)
In deze allereerste aflevering wordt het leven in het rustige dorpje Badgers Drift in het Engelse graafschap Midsomer opgeschrikt door de dood van een geliefde inwoner Miss Emily Simpson (Renée Asherson). De plaatselijke arts komt tot de conclusie dat het een natuurlijke dood betreft. Maar de vriendin van Emily wil zich daar niet zomaar bij neerleggen. DCI Barnaby en zijn collega Troy starten het onderzoek, waarbij al snel blijkt sommige inwoners van dit zo ogenschijnlijk rustige dorpje iets te verbergen hebben. Een inwoonster blijkt niets te ontgaan van wat in het dorpje plaats vindt.
Beeld en geluid hebben dezelfde technische eigenschappen en kwaliteit als de vier afleveringen.

De vijf DVD’s zijn verpakt in vier transparante keepcases. Het geheel zit in een kartonnen slipcase.

Gedegen politieonderzoek waarbij de karakters centraal staan zijn de kenmerken van de Britse televisieserie Midsomer Murders. De ervaren detective Chief Inspector ‘DCI’ Tom Barnaby onderzoekt in ieder aflevering samen met zijn minder ervaren jonge assistent sergeant Troy de gepleegde misdaad. De aflevering uit het eerste seizoen van deze serie zijn gebaseerd op misdaadromans van de Engelse schrijfster Caroline Graham. De verhalen spelen zich af in het fictieve pittoreske graafschap Midsomer. Elke aflevering duurt ruim 1½ uur. De serie wordt in Nederland door de KRO uitgezonden.
Door Lime-Lights Pictures is het eerste seizoen van Midsomer Murders als DVD boxset uitgebracht. In deze boxset, bestaande uit vier DVD’s, is als extra een vijfde DVD met de pilot aflevering opgenomen. Op het technische vlak is niet alles goed gegaan met deze release. Het beeld heeft ten onrechte een 16:9 breedbeeld indicatie en wordt daardoor niet juist weergegeven. Handmatig omschakelen is hier het advies. Het beeldformaat is 1.55:1 niet anamorf en ziet er redelijk goed uit. De geluidskwaliteit van deze uitgave is voldoende. De ook aanwezige DTS track heeft geen echte meerwaarde, doordat deze slechts een stereogeluid weergeeft. Ondanks deze technische puntjes is dit een aardige boxset met vijf aflevering van een prima Britse misdaadtelevisieserie.