Sisterhood of the Traveling Pants, The

28-02-2006

6.3

Sisterhood of the Traveling Pants, The (DVD)

De vier vriendinnen Tibby (Amber Tamblyn), Lena (Alexis Bledel), Carmen (America Ferrera) en Bridget (Blake Lively) zijn eigenlijk al vriendinnen vanaf hun geboorte. Hun gehele leven hebben ze samen doorgebracht en nu voor het eerst in 16 jaar zullen ze gescheiden worden. De meiden gaan namelijk allemaal hun eigen ding doen in de zomer en zullen soms mijlenver van elkaar verwijderd zijn. Tijdens één van hun laatste winkeluitstapjes samen komen ze bij een winkel een spijkerbroek tegen. Ze blijken hem alle vier perfect te passen, iets dat volgens hen onmogelijk is omdat ze allemaal anders gebouwd zijn. Dit moet een soort van teken zijn denken de meiden en ze besluiten de spijkerbroek te kopen. Alle vier zullen ze de broek een week dragen voor het door te sturen naar de volgende. Op deze manier hebben ze toch het gevoel dat ze samen zijn tijdens deze zomer die ze niet snel zullen vergeten.

The Sisterhood of the Traveling Pants is gebaseerd op het gelijknamige boek van Ann Brashares. De film heeft dezelfde sfeer als het boek en is daarom een echt feelgood-movie geworden. De vrolijkheid, lieflijkheid en aardigheid druipt er werkelijk vanaf, maar niet in die mate dat het teveel wordt. Dit kan wel eens een welkome afwisseling zijn tussen al het geweld dat soms over ons uitgestort wordt en dat is hier zeker het geval. De film zal voornamelijk vrouwen aanspreken, maar ook voor mannen die wel houden van een prent zonder al te veel geweld en gewoon een goed verhaal, valt er genoeg te genieten. Het verhaal is boeiend genoeg om de gehele film te blijven boeien en dit wordt nog eens versterkt door de goede optredens van de betrokken actrices. Zij zetten allen hun rol erg overtuigend neer en de vriendenband die zo belangrijk is voor de film komt goed over. Als kijker worden we om de beurt meegenomen naar de zomer van één van de vriendinnen. Elk beleven ze de zomer op hun eigen manier en gebeuren er dingen die ze niet snel zullen vergeten. Iedere kijker zal waarschijnlijk zijn eigen favoriete karakter hebben en verhaal, maar over het algemeen doen de verschillende verhaallijnen niet veel voor elkaar onder. The Sisterhood of the Traveling Pants is een film geworden die gewoon goed aanvoelt en dankzij het sterke verhaal weet te boeien. Een aanrader voor mensen die houden van films met een goed uitgewerkt verhaal, pakkende gebeurtenissen en sterke karakters.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Jaar: 2005
Speelduur: 113 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
EAN: 7321931593342

• Fun On The Set
  • Suckumentary
  • Video Commentary
  • A Conversation With Ann Brashares

De beeldkwaliteit van het 2.40:1 anamorfe beeld is erg goed te noemen. Het beeld bevat veel detail en is haarscherp gedurende de gehele lengte van de film. De kleuren zien er prachtig uit en de warme sfeer van de film vertaald zich uitstekend in deze goed verzadigde kleuren. Ook over het contrast, zwartniveau en schaduwdetail valt niks dan goeds te melden en dit alles zorgt ervoor dat de transfer erg aangenaam is om naar te kijken. Artefacten zijn niet tot nauwelijks aanwezig. Zelfs de hoeveelheid filmgrain is verwaarloosbaar en hier en daar is wat lichte edge enhancement te zien, maar ook dit slechts een enkele keer. Een uitstekende transfer die perfect past bij de sfeer van de film en erg aangenaam is om naar te kijken.
De film is ruim verdeeld in 35 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat als Dolby Digital 5.1 op de DVD met een bitrate van 384 kb/s. Het geluid klinkt mooi helder en beschadigingen zijn niet aanwezig, maar echt veel valt er niet te vertellen over de track. De film is voornamelijk gericht op dialoog, dus echt veel wordt er niet gevraagd van het geluid. De achterkanalen worden alleen gebruikt voor het subtiel weergeven van muziek en ook het LFE kanaal heeft weinig tot niks te doen. Zoals gezegd komt dit vooral door de film zelf, dus erg is dit niet. De voorste kanalen laten een mooi breed stereogeluid horen waarbij de dialogen prima door het middenkanaal worden weergegeven. Deze zijn goed verstaanbaar en worden niet ondergesneeuwd door de rest van het geluid. Een prima track die uitstekend voldoet voor een film zoals deze.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Fun On TheSet (4 min.)
Een kort filmpje over hoeveel lol de actrices wel niet gehad hebben tijdens de opnames van de film en hoe graag ze elkaar mogen.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Suckumentary (6 min.)
Het karakter Tibby maakte in de film een soort van documentaire omdat zij als enige van de vriendinnen is thuisgebleven en zich dodelijk verveelt. Hier is deze documentaire in zijn geheel te bekijken.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Sisters, Secrets And The Travelling Pants: A Video Commentary (17 min.)
Drie van de vier actrices uit de film bekijken samen de DVD van de film en geven commentaar tijdens enkele scènes

A Conversation With Ann Brashares (9 min.)
Een interview met de schrijfster van het boek waarop de film gebaseerd is. Zij vertelt hoe zij in het schrijversvak terecht is gekomen en hoe ze aan het idee voor het boek kwam.

Deleted Scenes (7 min.)
Een reeks verwijderde scènes die achter elkaar voorbij komen. De scènes zijn met of zonder commentaar van de regisseur te bekijken.
Het beeld is 2.40:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Theatrical Trailer (2 min.)
De bioscooptrailer van de film. Het beeld is 2.40:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Vier vriendinnen zijn al bevriend vanaf hun geboorte en ze zullen deze zomer voor het eerst van elkaar gescheiden zijn. In een winkel vinden ze een spijkerboek die hen alle vier past, ondanks hun verschillende lichaamsbouw. De meiden denken dat dit een soort van teken is en besluiten de broek te kopen. Ze zullen hem alle vier een week dragen en dan doorgeven aan de volgende. Op deze manier hebben ze toch het gevoel bij elkaar te zijn tijdens de zomer die ze niet snel zullen vergeten. The Sisterhood of the Travelling Pants is een echte feelgood-movie geworden. Vrouwen zullen zich het meest aangetrokken voelen tot het verhaal, maar ook mannen kunnen best genieten van deze film. De DVD heeft een uitstekend beeldkwaliteit en ook qua geluid valt de DVD niet tegen. Verder zijn er nog enkele extra\'s toegevoegd die een korte blik achter de schermen bieden.