In Good Company

28-02-2006

6.2

In Good Company (DVD)

De 51-jarige Dan Futterman (Dennis Quaid) heeft het goed voor elkaar. Hij is hoofd van de advertentie afdeling van een groot en goed bekend staand sportmagazine. Hij heeft een fijn gezin, waarbij hij en zijn liefhebbende vrouw Ann (Marg Helgenberger) hun beider dochters goed voorbereid zelfstandig in de wereld proberen te zetten. De oudste dochter Alex (Scarlett Johansson), die goed kan tennissen, wil graag naar de universiteit in New York. Dan verandert het goede leven van Dan. Met de advertentieverkopen wil het als gevolg van nieuwe media niet zo vlotten, hij vindt thuis in de prullenmand een zwangerschapstest en vraagt zich af van welke dochter dit zou zijn. En tot overmaat van ramp blijkt de uitgeverij waar hij voor werkt overgenomen te zijn door een grote bedrijf. Dit heeft tot gevolg dat Dan geconfronteerd wordt met een nieuwe baas, de 26 jarige Carter Duryea (Topher Grace). Tot Dan’s onaangename verrassing blijkt Duryea geen enkele ervaring te hebben en wil de jongen hem als tweede persoon bij het invoeren van het nieuwe bedrijfsmotto: synergie. Als Alex dan een relatie met zijn nieuwe baas begint, voelt Dan maar heel weinig synergie…

In Good Company is geregisseerd en geschreven door Paul Weitz. Weitz is onder andere ook bekend van About a Boy (2002) met Hugh Grant in de hoofdrol.
Terug naar In Good Company. De film is ogenschijnlijk een luchtige romantische komedie. Romantiek tussen de beide jonge mensen, maar ook tussen Dan en zijn vrouw. En de bijzondere situaties waarin alle personen terecht komen voegen hier een komisch element aan toe. Maar de film vertelt ons meer, vooral wijze lessen over tal van aspecten van het leven. Zoals lessen over de verworven wijsheden in het leven, waar ambacht en liefde voor het vak meer is dan een snelle carrière. Of de lessen dat een goed gezinsleven meer waard is dan wat ook ter wereld. En de lessen van liefde, zelfstandigheid en richting zoeken in je leven. En dit alles geeft deze romantische getinte film net even dat extra stukje inhoud.
Regisseur / schrijver Paul Weitz heeft met in Good Company een prima spelende cast met bekende acteurs. Hoofdrolspelers Dennis Quaid, Topher Grace en Scarlett Johansson zetten goed gespeelde rollen neer. Daarnaast speelt ook mee Marg Helgenberger, bij menigeen beter bekend als Catherine Willows van de televisieserie CSI: Crime Scene Investigation. Dan speelt Malcolm McDowell nog een leuke gastrol als Teddy K, de grote baas.
Alles bij elkaar een geslaagde romantische film over de rijkdom van een goed sociaal leven, waar enkele komische scènes voor de luchtige ingrediënten zorgen.

Genre: Romantiek
Jaar: 2004
Speelduur: 105 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504969676

• Verwijderde scènes met optioneel commentaar
  • Biografieën cast en crew
  • Documentaire S.Y.N.E.R.G.Y.

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat met deze beeldverhouding anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is prima. Kleuren zijn mooi en natuurlijk. Ook de scherpte en detaillering zijn prima. Het contrast en het zwartniveau zijn prima. Het is een nieuwe film dus het beeld is ook vrij van ongerechtigheden. Af en toe is wat filmgrain te zien of een trillend lijntje (aliassing). Daarnaast is edge enhancement in lichte mate toegepast.
De film is verdeeld in 18 tracks. De ondertiteling (wit) is duidelijk en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s) en in DTS 5.1 surround (bitrate 754 k/bs) op de DVD gezet. De film is vooral een dialoogfilm met muziek ter ondersteuning. De nadruk van de soundtrack ligt dan ook op de voorkanalen, de achterkanalen geven heel subtiel een klein beetje omgevingsgeluiden en geven de gebruikte filmmuziek een ietsje ruimtelijkheid. De subwoofer wordt nauwelijks gebruikt. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker.
Tussen de DD5.1 en de DTS 5.1 zit eigenlijk geen hoorbaar kwaliteitsverschil.

De breedbeeld menuschermen op de DVD zijn statische plaatjes, met achtergrondmuziek. Op de DVD staan een paar extra’s, allemaal Nederlands ondertiteld. Extra’s hebben 1.85:1 niet anamorf beeldformaat.

S.Y.N.E.R.G.Y. (24 min)
Een korte documentaire over verschillende aspecten van de realisatie van de film, waarbij je keuze hebt uit zeven onderdelen: te weten: Start, Youth, gettiNg older, rEal life, new yoRk locations, editinG, storY. Door de korte speeltijd per onderdeel van minder diepgaand dan gewenst om echt informatief te zijn.

Deleted scenes with commentary by director Paul Weitz (16 min)
Een tiental korte scènes die niet of anders in de film gekomen zijn. Optioneel voorzien van een toelichting van regisseur Paul Weitz, die het waarom van sneuvelen uitlegt. Scènes worden aaneengesloten achter elkaar getoond met telkens een tekstscherm tussendoor.

Feature Commentary with director Paul Weitz and star Topher Grace
Een prima commentaar dat informatief en aangenaam naar luisteren is. Niets verrassend, maar wel een gewoon goed begeleidend commentaar. Dit commentaar is niet ondertiteld.

Cast and Filmmakers
Met de biografieën en filmoverzichten van de regisseur, de hoofdrolspelers en enkele andere crewleden. Alles gepresenteerd op Engelstalige tekstschermen.

In de film In Good Company krijgt Dennis Quaid het als de 51-jarige Dan Foreman moeilijk als hij een jonge onervaren knul als baas krijgt, die dan ook nog eens een relatie krijgt met zijn oudste dochter. Naast Dennis Quaid spelen ook Scarlett Johansson, Topher Grace en Marg Helgenberger. Regisseur en schrijver van de film is Paul Weitz. Een leuke romantische film over de rijkdom van een goed sociaal leven, waar enkele komische scènes voor de luchtige ingrediënten zorgen.
Paradiso heeft de film met goede beeld- en geluidskwaliteit op de DVD gezet. De extra’s vormen een leuke aanvulling op de film.