Silent Witness - Seizoen 1

30-01-2006

7.4

Silent Witness - Seizoen 1 (DVD)

Het eerste seizoen van de Engelse televisieserie Silent Witness speelt zich af in Cambridge, waar forensisch patholoog Samantha Ryan (Amanda Burton) zojuist een nieuwe baan heeft gekregen bij een ziekenhuis annex opleidingsinstituut. Zij voert hartstochtelijk strijd voor de waardigheid van de doden. Elk lijk dat voor haar ligt, was ooit een levend wezen. Ze is dan ook altijd vastbesloten erachter te komen hoe en waarom mensen aan hun eind zijn gekomen. Ze is voortdurend hardnekkig op zoek naar de waarheid. Als ze ontevreden is over de conclusies van de politie, gaat ze zelf op onderzoek uit.

Het eerste seizoen bestaat uit de volgende vier afleveringen:

Episode 1.1 - Buried Lies
De eerste zaak van dr. Sam Ryan is de tragische verdrinking van een zesjarig meisje. Politie-inspecteur Tom Adams (John McGlynn) en DC Kerry Cox (Ruth Gemmell) doen het onderzoek, waar alles wijst op een ongeluk. Maar dr. Ryan ontdekt bij de autopsie oude letsels en vermoedt dat het kind is mishandeld. Bij het onderzoek heropent ze een ander onderzoek waarbij ook een kind om het leven is gekomen. De gemeenschappelijke factor Gary Philips (Barney Craig), was ook al in beeld toen het andere kind omkwam.

Episode 1.2 - Long Days, Short Nights
Dr. Sam Ryan krijgt te maken met occulte zaken. Ze moet een lijkschouwing doen op het lichaam van een voormalig student die ooit in een berucht landhuis woonde. De eigenaar van dit landhuis wordt gezien als hoofdverdachte. Maar als hij beweert recentelijk contact te hebben gehad met dr. Sam Ryan, betekent dit dat al het bewijsmateriaal dat Sam heeft verzamend, ongeldig is voor de rechter. Hoofdinspecteur Harriet Farmer (Clare Higgins) is woedend op Sam en roept een andere patholoog op om de zaak over te nemen.

Episode 1.3 - Darkness Visible
Sergeant Bob Claire (Ken Stott) staat op het punt met pensioen te gaan, als twee dronkaards worden binnengebracht. De twee worden in één cel gestopt, waarbij één van hen veel ophef maakt. Korte tijd later is één van de twee dood. De ander wordt direct als schuldige aangewezen. Dr. Sam Ryan opdracht het gewelddadig sterfgeval in de politiecel te onderzoeken. Zij doet verontrustende ontdekkingen. Op hetzelfde moment duikt haar oude vlam Liam Slattery (Brendan Coyle) weer in haar leven op.

Episode 1.4 - Sins of the Fathers
De Vietnamese medisch studente Tran (Teo-Wa Vung) vraag dr. Sam Ryan om hulp in een moeilijke privékwestie. Tegen haar zin wordt Tran door haar vader uitgehuwelijkt. De volgende dag wordt in een uitgebrand restaurant een verkoold lichaam aangetroffen. Het slachtoffer is de vader van Tran. In de loop van het onderzoek komt Sam erachter dat haar advies misschien wel de aanleiding is geweest voor een drama.

Forensisch onderzoek is momenteel ‘hot’. Bijzonder populair zijn op dit moment de Amerikaanse televisieseries van Crime Scene Investigation (CSI) . Overeenkomst tussen Silent Witness en CSI is het pathologisch onderzoek dat een prominente rol speelt bij het oplossen van misdrijven. Een van de eerste voorbeelden van dit type series is de BBC-reeks Silent Witness, die in 1996 voor het eerst op televisie verscheen. Ondertussen gaat de bijzonder populaire serie al weer het negende seizoen in. De serie wordt in Nederland uitgezonden door de KRO en trekt al jaren een groot en enthousiast kijkerspubliek.
Silent Witness is gebaseerd op de boeken van Nigel McCrery. Hoofdpersoon is de forensisch patholoog Samantha Ryan. Zij heeft een sterk gevoel van rechtvaardigheid, dat vaak botst met de drang van de politie om zoveel mogelijk verdachten te veroordelen. Haar werk speelt zich in de eerste plaats af in een wetenschappelijke omgeving, waar ze lijken onderzoekt op sporen van misdrijven. Maar eigenzinnig als ze is, zoekt ze haar bewijsmateriaal ook buiten de muren van het laboratorium. Met haar scherpe oog voor detail doet ze regelmatig ontdekkingen die een ander licht op de zaak werpen. Dat levert haar behalve waardering ook vaak problemen op, zowel in haar werk als in haar privé-leven. Want ook het privé leven van dr. Ryan speelt een rol in deze serie. De problemen die hierin spelen zijn de zorg voor haar moeder (een rol van Doreen Hepburn) die Alzheimer heeft en de ruzie met haar zus Wyn (Ruth McCabe) over enerzijds de gewelddadige dood van hun vader en anderzijds de opvoeding van Wyn’s zoon Ricky (Matthew Steer).
Silent Witness is een typische Engelse detectiveserie. De toon van de verhalen is zeer serieus zonder humor. Er zijn geen spectaculaire special effects of achtervolgingen. Aandacht voor de te onderzoeken zaak, de karakters en prima acteerspel zijn de basis voor deze succesvolle BBC misdaadserie.

Genre: TV
Jaar: 1996
Speelduur: 368 min
Verpakking: Digipack
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344722766

De vier afleveringen worden gepresenteerd in het standaard 1.33:1 televisieformaat. Het beeld ziet er gemiddeld genomen goed uit. Belangrijkste opvallende punt is de ruime hoeveelheid beeldruis die het beeld toch iets ontsiert. Verder ziet het beeld er goed uit. De kleuren ogen natuurlijk en zijn goed verzadigd. Contrast is redelijk. Bij donkere scènes valt op dat het zwart meer donkergrijs is. De scherpte van het beeld is redelijk goed, waarbij edge enhancement is toegepast om de scherpte-indruk te verhogen. Mede door de grote hoeveelheid beeldruis is de detaillering van het beeld zeer matig. Af en toe zit een spettertje in het beeld. Gemiddeld genomen een redelijk beeld dat vergelijkbaar is met een goede kwaliteit televisie uitzending.
Elke aflevering duurt 92 minuten en staan ieder apart op een DVD-5 (enkellaags) schijfje. Iedere aflevering is opgedeeld in 5 hoofdstukken. De optionele Nederlandse ondertiteling staat goed geplaatst onder in het beeld en laat zich goed lezen.

De serie is oorspronkelijke in stereo uitgezonden. Op de DVD staat het geluid in Dolby Digital 2.0 stereo (bitrate 192 kb/s) en in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s). Standaard start de DVD met de DD5.1 audiotrack. Maar eerst de DD2.0 track, die prima klinkt. Een goede audiotrack waarbij zowel de muziek als de omgevingsgeluiden een goed stereobeeld hebben. Detaillering van het hoog is prima, waardoor ook de dialogen prima te volgen zijn.
De 5.1 surroundtrack is zeer waarschijnlijk langs elektronische weg gecreëerd met de 2.0 track als bron. De 5.1 track klinkt niet altijd even goed. Meestentijds ligt de nadruk op de voorste kanalen, waarbij de dialogen uit de centerspeaker komen. Maar bij diverse scènes met veel omgevingsgeluiden komen de geluiden uit alle speakers met ongeveer een hard geluidsniveau. Ook de dialogen komen dan uit meerdere kanalen. Dit alles geeft een onnatuurlijk geluidsbeeld. Incidenteel wordt het LFE kanaal aangesproken, maar echt diep laag heeft de audiotrack niet. Van beide audiotracks geniet de gewone DD2.0 stereotrack duidelijk de voorkeur.

De menuschermen zijn eenvoudige animaties met achtergrondmuziek. Geen van de vier DVD’s heeft verder extra’s.

De vier DVD’s zijn verpakt in een uitvouwbare digipack verpakking, waarbij op de binnenzijde van elke aflevering een korte synopsis staat. Het geheel zit in een kartonnen slipcase.
Klein kritiekpuntje bij de foto op de verpakking: de afgebeelde personen naast Sam Ryan zijn Leo Dalton (acteur William Gaminara) en dr. Harry Cunningham (acteur Tom Ward). Beide kwamen pas in het zevende seizoen (in 2002) in de serie.

Een van de eerste voorbeelden van forensische televisieseries is de bijzonder populaire BBC-reeks Silent Witness, die in 1996 voor het eerst op televisie verscheen. Hoofdpersoon in de Britse serie is forensisch patholoog dr. Sam Ryan, gespeeld door Amanda Burton. Zij onderzoekt met grote precisie de lijken die voor haar liggen. Ze is altijd vastbesloten erachter te komen hoe en waarom mensen aan hun eind zijn gekomen. En als ze ontevreden is over de conclusies van de politie, gaat ze zelf op onderzoek uit.
De 4 DVD set van Just Entertainment bevat de vier afleveringen van het eerste seizoen van de serie. Elke aflevering staat op zich, al spelen enkele privé problemen wel als een rode draad door de afleveringen.
De beeld- en geluidskwaliteit van de serie zijn voldoende, maar met name de beeldkwaliteit kon beter. Silent Witness is een prima staaltje degelijke Britse televisie.