Bobby Deerfield

27-01-2006

5.1

Bobby Deerfield (DVD)

Bobby Deerfield (Al Pacino) is een begenadigd Formule1 coureur. Op de racebaan is hij de stoere held, maar achter de schermen is hij eenzaam en kan hij niet met z’n gevoelens omgaan. Als zijn teampartner om het leven komt in een raceongeluk, durft hij niet meer in de raceauto te stappen voordat hij weet wat de oorzaak van het ongeluk is. Op zoek naar die oorzaak bezoekt hij coureur Holtzmann, die het ongeluk wel heeft overleefd. In het ziekenhuis ontmoet Deerfield de mooie Lillian Morelli (Marthe Keller), die ondanks haar ziekte midden in het leven staat. Samen reizen ze naar Milaan, waar de volgende race plaatsvindt. Lillian laat aan Bobby zien dat er meer in het leven is dan autoracen en hij valt direct voor haar charmes.

Je ziet Al Pacino niet zo vaak in romantische rollen en in Bobby Deerfield brengt hij het er ook niet zo goed vanaf. Hij stapt vrij ongeïnspireerd door de scènes. Zijn tegenspeelster Marthe Keller is wel goed als de ietwat gekke, vol in het leven staande Lillian Morelli. Tegen haar steekt Pacino schril af. Regisseur Sydney Pollack (o.m. Out of Africa) weet zich blijkbaar met het verhaal geen raad en kan het geen juiste richting op sturen. De film is langdradig en bevat nogal wat verwachtingen die niet waargemaakt worden. De film hinkt op twee benen: is het een thriller (het raceongeluk) of een romantisch drama (de relatie tussen Deerfield en Morelli). Het eerste uur zweeft de film tussen deze twee gedachten en uiteindelijk houdt het liefdesverhaal stand, zonder de gerezen vragen omtrent het raceongeluk te beantwoorden. Pas het laatste half uur is duidelijk waar de film naar toe wil en wordt het een interessant gegeven. Maar dan heb je al anderhalf uur naar een onduidelijke, ongeïnspireerde film moeten kijken. De racescènes zijn wel vlot gefilmd, maar heel veel zitten er niet in deze film. Bij deze scènes is overigens niet Al Pacino de bestuurder – hij kon amper autorijden en heeft speciaal voor deze film rijlessen genomen – maar de Braziliaanse autocoureur José Carlos Pace.
Zeker niet de beste film van zowel Al Pacino als regisseur Sydney Pollack. Het publiek dacht er in 1977 waarschijnlijk hetzelfde over, want de film was een grote flop.

Jaar: 1977
Speelduur: 119 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 1.0 - Commentaar
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 7321931111263

• Bioscooptrailer
  • Audiocommentaar Sydney Pollack

De film staat in het originele beeldformaat van 2.40:1 anamorf op de DVD. Er is een vrij onbeschadigde print gebruikt voor de transfer. Slechts af en toe komen er een paar spettertjes voorbij.
Het beeld is aan de donkere kant, waardoor nogal wat detail in het zwart verdwijnt. Ook is er een lichte vorm van filmgrain zichtbaar. De kleuren zijn aan de fletse kant, maar dit heeft zowel met de leeftijd van de film te maken als met de art-direction, want de aankleding bevat weinig felle kleuren, maar vooral bruine tinten. De scherpte is redelijk goed, maar er wordt op sommige momenten wel een lichte edge-enhancement toegepast. Ondanks dat de bitrate met 6.4 mb/s aan de lage kant is komen er geen compressiefouten voor. De ondertiteling is wit en staat duidelijk leesbaar netjes onder in beeld.

Het geluid staat als een Dolby Digital 1.0 spoor met een bitrate van 192 kb/s op de DVD. Het klinkt allemaal nogal dunnetjes. Het frequentiebereik is beperkt en er is nauwelijks laag aanwezig. Zeker bij de racescènes zou een voller geluid zeer welkom zijn geweest. De dialogen zijn goed verstaanbaar, maar missen enig body. De muziek van Dave Grusin is bij vlagen mooi, maar is op sommige momenten ook erg gedateerd. Af en toe komen er kleine drop-outs voor en in de stille scènes is er een lichte ruis hoorbaar. Dat het altijd nog erger kan laat de Italiaanse geluidstrack horen. Die klinkt alsof ‘ie door een telefoon is opgenomen…

Het menu is een statisch 1.78:1 scherm met muziek van Dave Grusin als achtergrond. Deze muziek staat in Dolby Digital 2.0 op de DVD.

Het commentaar is afkomstig van regisseur Sydney Pollack. Hij analyseert zijn film en geeft informatie over de manier van opnemen (de verschillen tussen Amerika en Europa) en zijn eigen werkwijze. Zo filmt hij liever op locatie dan in een studio. De leukste stukken zijn als hij verteld over de racescènes.
Het audiocommentaar is niet ondertiteld.

Making of (7 min)
Een wel zeer promotiegerichte Making of van de film. De kwaliteit van zowel beeld en geluid is zeer beperkt. Naast het veelvuldig laten zien van fragmenten uit de film, geeft regisseur Pollack verdere informatie over het verhaal.
Het beeldformaat is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 1.0. Nederlands ondertiteld.

Bioscooptrailer (2 ½ min)
De originele bioscooptrailer in 2.35:1 beeldformaat en Dolby Digital 2.0 mono geluid. Er is geen ondertiteling aanwezig.

Bobby Deerfield is een briljant autocoureur, die echter niet met z’n gevoelens om kan gaan. Pas als hij de mooie Lillian Morelli tegenkomt krijgt hij inzicht in z’n leven en kan hij bij haar z’n emoties de vrije loop laten. Bobby Deerfield is een vrij langdradige film, waarbij de regisseur niet weet welke kant hij de film op moet sturen. Ook hoofdrolspeler Al Pacino verkeert niet in z’n beste doen en speelt zijn rol vrij ongeïnspireerd. De beeldkwaliteit is redelijk goed, maar is een beetje aan de donkere kant. Het geluid is vrij dun en het ontbreekt aan body. Verwacht geen film vol met autoracen, daarvan zijn er maar een paar scènes aanwezig in deze film. De nadruk ligt toch op het dramagedeelte.