Man-Thing (SE)

26-01-2006

3.3

Man-Thing (SE) (DVD)

In het kleine plaatsje Bywater gelegen in Florida verdwijnen mensen op raadselachtige wijze. Hun lijken worden later verminkt teruggevonden in het moeras. Kyle Williams (Matthew Le Nevez) is de nieuwe sheriff in het plaatsje. De vorige sheriff is op raadselachtige wijze verdwenen. Williams is nog maar net gearriveerd of hij moet met hulpsheriff Eric Fraser (Alex O’Lachlan) een protestactie bij de boorlocatie van Frederic Schist (Jack Thompson) stoppen. Volgens de actievoerders, die onder leiding staan van de plaatselijke lerares Teri Elizabeth (Rachael Taylor), schendt Schist met zijn olieplatform de rechten van het heilige land dat de Indianen toebehoort. Ene Rene LaRoque (Steve Bastoni) zou er meer van weten. Als weer een nieuw lijk is gevonden, wijst autopsie uit dat het niet een gewoon ongeluk of zelfs moord is geweest. De wonden zijn zodanig vreemd, dat het duidelijk is dat er iets anders aan de hand is. Als eerste gaat Williams de man genaamd Rene in het nabijgelegen moeras opzoeken. Wat houdt zich schuil in het donkere, ondoordringbare moersas. Volgens een legende van de Indianen is het geen seriemoordenaar waar Williams naar op zoek is.

Man-Thing is gebaseerd op de gelijknamige cult comic van Marvel. Marvel Comics is vooral bekend van comic verhalen als Spider-Man, De Hulk, X-Men en Ghost Rider. De verhalenreeks ‘Man-Thing’ werden voor het eerst gepubliceerd in 1971. ‘Man-Thing’ is een creatie van Roy Thomas en Gerry Conway, die het verhaal schreven, en Gray Morrow, die verantwoordelijk was voor de tekeningen. Man-Thing was een antwoord van Marvel Comics op de monster comics van andere concurrenten.
Regisseur Brett Leonard verfilmde Man-Thing. Leonard is onder andere bekend van films als Lawnmover Man (1992) en Virtuosity (1995). Op het gebied van de special effects werkte hij samen met mensen die ook aan de special effects van The Matrix hebben bijgedragen en mensen van Rising Sun Productions. Die laatste zijn ook verantwoordelijk geweest voor de special effects van onder andere Sky Captain and the World of Tomorrow. Dit zo lezende zou je een prima horrorthriller verwachten. Maar dat valt helaas wat tegen. De film start goed met een lekkere mysterieuze sfeer met daarbij de onduidelijkheid wat er nu precies aan de hand is en enkele goed geplaatste schrikeffecten. Maar als snel zakt het niveau erg in, met een grote anticlimax aan het einde van de film is. Man-Thing is een typische B-type horrorfilm. Karakters en verhaal zijn erg tweedimensionaal en stereotype. De special effects zien er redelijk uit, maar vallen toch ook tegen. Het monster aan het eind van de film is … Nou ja, laten we zeggen dat het goed is dat de film ook relativerende humor heeft, waardoor je alles gelukkig niet te serieus hoeft te nemen. Een grote dissonant in het verhaal is de plotselinge romance tussen de sheriff en de lerares. De film is in Australië opgenomen, waarbij relatief onbekende Australische acteurs gebruikt zijn. Verwacht vooral niet teveel van deze film, ’t meer iets voor de liefhebber van het B-niveau horrorgenre.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 2005
Speelduur: 93 min
Verpakking: Steelbook
EAN: 8715664031926

• Storyboards
  • Photo Gallery
  • Bloopers
  • Also Available
  • Liner Notes
  • Turbulance / Swarm Tests
  • Concept Art
  • Building Scenes
  • VFX Pre-Visualisation

Man-Thing is een direct-to-video release. Ideeën voor een beperkte bioscooprelease werden al snel verlaten toen het testpubliek halverwege de film massaal wegliep. De film staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de DVD. Wat het beoogde en dus oorspronkelijke beeldformaat is, is niet helemaal duidelijk. De IMDB heeft hierover geen gegevens. Buitenlandse releases hebben ook allemaal een 1.85:1 beeldformaat. Gezien het feit dat de film een directe videorelease is, zou dit het juiste beeldformaat kunnen zijn. Alleen hebben enkele extra’s, zoals verwijderde scènes, het bredere 2.35:1 beeldformaat. Daarbij valt tijdens het bekijken van de film ook af en toe op dat niet alles altijd goed in beeld past. Wanneer we enkele filmbeelden vergelijken met beelden bij de verwijderde scènes, die dus wel 2.35:1 beeldformaat hebben, dan valt op dat links en rechts heel weinig beeld mist. Boven en onder daarentegen is juist meer beeld te zien. Dus zou de transfer deels open matted kunnen zijn. Bekijk ter vergelijk screenshot 4, die een beeldframe uit de verwijderde scènes bevat.
De kwaliteit van het beeld is zeer goed. Het beeld is qua kleurbalans aangepast, waardoor het een donkere en warme groenige en bruinachtige tint heeft. De kleuren zijn zeer goed verzadigd, soms misschien iets te verzadigd, waarbij de kleur rood extra benadrukt is. Het beeld is voldoende scherp en met goede detaillering. Het beeld is vrij van ongerechtigheden. Filmgrain is minimaal aanwezig. Edge enhancement is slechts in zeer beperkte mate toegepast. Door de relatief lage bitrate zijn compressiefoutjes af en toe ook te zien met soms een ‘geblokt’ beeldframe.
De film is verdeeld in 12 chapterstops. De film staat op een DVD-5 (enkellaags), derhalve geen laagwisseling tijdens de film. De ondertiteling staat goed geplaatst onder in het beeld.

De soundtrack van dit moderne actiespektakel is naar keuze te beluisteren in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s) of DTS 5.1 surround (bitrate 754 kb/s). Als je van lekker agressief geluid houdt, vrijwel continu razen de effecten van alle kanten om je heen, dan zit je bij deze film wel goed. De dynamiek en de detaillering zijn beide prima. Natuurlijk doet ook het LFE kanaal intensief mee om het geluid extra punch en kracht te geven. De muziek heeft een prima stereobeeld en klinkt dankzij de surround fraai ruimtelijk. Verder dragen de surround acties bij aan het weergeven van de de omgevingsgeluiden en de vele speciale geluidseffecten. Als geheel een zeer fraaie ruimtelijke soundtrack. De dialogen zijn te allen tijde goed te volgen. Tussen de DD en de DTS track een marginaal verschil in kwaliteit.

De statische breedbeeldmenu’s zijn voorzien van achtergrondgeluid. De set bestaat uit twee DVD’s. De film staat in zijn geheel op de eerste DVD, die trouwens start met enkele promotietrailers van andere DFW uitgaven. De extra’s zijn te vinden op de tweede DVD, wat ook een DVD-5 (enkellaags) is. Totale speeltijd van de extra’s is slechts 78 minuten. Goed beschouwd konden film en extra’s net zo gemakkelijk op één DVD geplaatst worden. De extra’s zijn in 1.33:1 beeldformaat en zijn voorzien van Nederlandse ondertitels.

Bloopers (1 min)
De acteerfoutjes, ze blijven geinig.

Storyboards (10 min)
Met keuze uit een twaalftal scènes, waarvan je hier de storyboard schetsen kunt bekijken. De schetsen wisselen vanzelf en staan met vier tegelijk op het scherm. Via de ‘play all’ optie kun je alle twaalf scènes achter elkaar zien.

Concept Art (1½ min)
In aansluiting op de storyboard, hier een collectie van uitgewerkte schetsen en tekeningen.

Deleted Scenes (15 min)
Een elftal niet gebruikte scènes. Geen uitleg over het waarom van schrappen. Ook nu weer een ‘play all’ optie. De scènes hebben een 2.35:1 niet anamorf beeldformaat.

VFX Pre-Visualisation (2½ min)
Van zes scènes is hier een soort computer animaties te bekijken. De animatie is nog zeer grof vormgegeven. Ook hier weer een ‘play all’ optie en hebben de animaties een 2.35:1 niet anamorf beeldformaat.

Turbulance / Swarm Tests (3 min)
Een tweetal scènes waarvan je hier de uitgewerkte computeranimatie kunt bekijken. Ook dit heeft 2.35:1 niet anamorf beeldformaat.

Building Scene (15 min)
Van drie scènes kun je de diverse stadia van special effects en computer animatie bewerkingen bekijken. De beelden zijn in 1.33:1 of 2.35:1 en 1.85:1 niet anamorf beeldformaat.

Liner Notes
Een achttal Nederlandstalige tekstpagina’s met korte informatie over de productie van de film.

Photo Gallery
Met maar liefst tien promotiefoto’s.

Trailer (1½ min)
Een promotietrailer voor de film in 1.33:1 beeldformaat

Also/Soon Available
Reclametrailers voor zes andere DFW uitgaven.

De 2-disc set is zeer fraai verpakt in de zogenaamde ‘steelbook’ verpakking. Ofwel een plastic keepcase waarin beide DVD’s half over elkaar heen liggen, waarbij de buitenkant een metalen omslag heeft met een fraai glanzende opdruk. Een zeer fraaie verpakking.

Man-Thingr is een B-niveau horror verfilming gebaseerd op een Marvel Comic van dezelfde titel. Regisseur Brett Leonard schotelt je een verhaal voor over een moeras waar mensen op raadselachtige wijze verdwijnen en later zwaar verminkt worden teruggevonden. Daarnaast is een oliemagnaat bezig een nieuwe olieproductielijn op te zetten. Volgens de lokale bewoners betreft dit land dat heilig is en de Indianen toebehoort. Een nieuwe, nog jonge sheriff moet op onderzoek uit. Man-Thing begint goed, maar zakt al snel qua niveau erg in. Het is een horror film die je niet al te serieus moet nemen. De special effects zijn redelijk. De cast bestaat voornamelijk uit onbekende acteurs. .
Dutch FilmWorks heeft deze film uitgebracht in 2-disc Special Edition, verpakt in een chique ogende steelbook verpakking. Het beeldformaat is 1.78:1, waar het beoogde beeldformaat zeer waarschijnlijk 2.35:1 is geweest. De film heeft goede beeldkwaliteit, al komen er ook wat compressiefoutjes in het beeld voor. De soundtrack klinkt prima met zowel een DD 5.1 als een DTS 5.1 surroundtrack. Op een tweede DVD staan de extra’s die een aardige aanvulling op de film zijn.