Surviving Christmas

25-01-2006

4.3

Surviving Christmas (DVD)

De rijke zakenman Drew Latham (Ben Affleck) geeft zijn vriendin voor de kerstfeestdagen een vliegticket voor een vakantie. Fout, zij had een verlovingsring verwacht en woedend verlaat zij hem om de kerstdagen met haar eigen familie door te brengen. Drew probeert bij iedereen die hij kent zichzelf uit te nodigen voor de kerstdagen, maar overal vindt hij nu op het rekest. Wanhopig gaat hij terug naar zijn oude buurt en klopt aan op deur van het huis waar hij vroeger opgroeide. Drew doet de daar wonende familie Valco, met vader Tom (James Gandolfini), moeder Christine (Catherine O’Hara) en zoonlief Brian (Jush Zuckerman) een zakelijk voorstel om de kerstdagen met hen door te brengen. Tegen het geboden grote bedrag vader Tom geen nee zeggen. Maar nu veranderen de kerstdagen voor de familie Valco dankzij hun vervelende gast en zijn absurde eisen in een nachtmerrie. Totdat dochter Alicia (Christina Applegate) onverwachts ook thuiskomt.

De kerstdagen met haar bijzondere sfeer is een dankbaar onderwerp voor menig film en zal dat nog lange tijd zo blijven. Onderwerpen als familie, vergeving, gezelligheid, romantiek zijn daar enkele van. De sneeuw, de kerstman en de cadeaus horen hier natuurlijk ook bij.
In Surviving Christmas draait alles rond dat familiegevoel en het samen de kerstdagen doorbrengen. Het is de periode waarin mensen die alleen maar met materieel gewin bezig zijn, tot het besef komen dat er meer is dan een nieuwe auto, een groot huis of een flitsende carrière. In de film Family Man was dit ook het onderwerp. Goed beschouwd is dat ook het onderwerp van Surviving Christmas, waarbij de humor en hilariteit is toegevoegd. Deze ingrediënten zijn het resultaat van botsende karakters en het opleggen van een eigen wil, wat natuurlijk niet zo vanzelfsprekend verloopt. In Surviving Christmas wordt dit allemaal leuk neergezet, al zal de film zeker geen blijvende indruk achterlaten. Toch is de humor ruimschoots aanwezig en zal je bij menig scène in de lach schieten. De cast doet het leuk, waarbij vooral Catherine O’Hara de show steelt. Andere acteurs als James Gandolfini, Christina Applegate zetten ook een leuke rol. Met Ben Affleck heb ik altijd wat moeite om de man serieus te nemen, maar hier doet hij het aardig. Desalniettemin is hij in 2005 voor deze rol genomineerd voor een Razzie Award. Ook het script en de film werden genomineerd voor deze twijfelachtige onderscheiding.
Oorspronkelijk zou de film in 2003 uitgebracht worden, maar omwille van de film Paycheck waarin Ben Affleck ook speelde, werd de release van Surviving Christmas uitgesteld.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2004
Speelduur: 90 min
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans
EAN: 5050583024493

• HBO First Look: Surviving Christmas
  • Storyboard Galerie
  • Alternatief begin

Het oorspronkelijke filmbeeld met een beeldverhouding van 1.85:1 staat anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit van deze recente film is redelijk goed. Opvallend is de ruime hoeveelheid filmgrain die in het beeld zit. Ook oogt het beeld erg soft, waarbij de detaillering in het beeld maar redelijk is. De kleuren zien er natuurlijk uit en zijn goed verzadigd. Contrast en zwartniveau zijn beide goed. Ongerechtigheden beperken zich tot een incidenteel spettertje, enkele kleine compressiefoutjes en incidentele momenten van lichte aliassing. Bij enkele scènes valt het gebruik van edge enhancement op. Ondanks de kritieken wel een heel sfeervol plaatje.
De film is verdeeld in 24 chapterstops. De optionele ondertiteling (wit) is goed leesbaar, maar staat iets te hoog geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De filmmuziek en de filmgeluiden hebben een voldoende gedetailleerd stereobeeld. De achterkanalen - in split-surround (stereo) – worden heel subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. De dynamiek van de soundtrack is prima met een goede balans tussen hard en zacht geluid. Het LFE-kanaal wordt incidenteel gebruikt voor het extra laag in de muziek. De dialogen zijn goed te volgen en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

De breedbeeldmenu’s zijn animaties en voorzien van achtergrond muziek. Het menu is onder andere in het Nederlands beschikbaar. De extra’s zijn in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Een Nederlandse ondertiteling ontbreekt.

HBO First Look: Surviving Christmas (11½ min)
Een promotionele making of documentaire met de bekende interviewfragmenten, kijkje tijdens de opnames en veel filmfragmenten.

Alternatief begin (2 min)
Interessant stukje film, waarin de film een veel donkerder begin heeft. Onder druk van de studio is daar uiteindelijk niet voor gekozen en heeft de film een luchtigere sfeer gekregen. Beeldformaat van deze scène is 2.35:1 niet anamorf, dus ook ten aanzien van het uiteindelijke beeldformaat zijn andere keuzes gemaakt.

Storyboardgalerie
Het verhaal in hele ruwe schetsen, waarbij je keuze hebt uit een zestal scènes. Deze schetsen worden vooraf aan het filmen gemaakt om een eerste idee van de film te geven.

In Surviving Christmas speelt Ben Affleck een rijke zakenman die noodgedwongen alleen de kerstdagen door moeten brengen. Totdat hij een familie een groot bedrag geld toezegd als hij bij hun thuis deze familiedagen mag doorbrengen. Met zijn absurde eisen drijft hij hen tot wanhoop. Maar dan komt de dochter des huizes onverwachts ook thuis. Andere rollen in deze familiekomedie zijn er voor James Gandolfini, Catherine O’Hara en Christina Applegate.
Deze uitgave van Universal heeft een redelijk goed beeld- en geluidskwaliteit. Als aanvulling op de film is korte achter de schermen documentaire, een alternatief begin en storyboard tekeningen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.