Demon Seed

25-01-2006

7.7

Demon Seed (DVD)

Wetenschapper Alex Harris (Fritz Weaver) werkt aan een experimentele computer met een organisch ‘brein’ wat de mogelijkheid van zelfanalyse en zelflerend vermogen heeft. De computer genaamd Proteus IV is alles waar Harris voor werkt en leeft. De relatie met zijn vrouw Susan (Julie Christie), die gedragspsychologe is, staat op een laag pitje. Beide besluiten een tijdje uit elkaar te gaan. Susan zal alleen in het huis achterblijven. Dit huis is door Harris voorzien van allerlei hypermoderne computergestuurde gemakken.
Proteus IV zoekt naar mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen. Het verschaft zich toegang tot de woning van Harris via een ongebruikte terminal. In de woning houdt het Susan gevangen en wil haar verder onderzoeken. Ondertussen ontdekt Harris dat Proteus IV teveel zijn eigen gang gaat en oncontroleerbaar lijkt. Terwijl Harris probeert Proteus IV te stoppen, probeert Proteus IV zich via Susan voort te planten.

Demon Seed is gebaseerd op de gelijknamige sciencefiction thriller van de Amerikaanse schrijver Dean Ray Koontz. Regisseur Donald Cammell maakt met Demon Seed een sterke psychologische thriller, die je als kijker een schrikbeeld voorschotelt van te ver doorgevoerde automatisering. Al in de jaren ’70, met de opkomst van de computer, werd deze nog relatief onbekende intelligentie als een bedreiging door menigeen ervaren. Toen en nu nog steeds is het schrikbeeld dat computers met kunstmatige intelligentie de controle over ons mensen zullen overnemen. Uiteraard wordt daarbij de computer de meest verregaande en enge eigenschappen toegedicht. Bij voorbeeld in Demon Seed de drang tot voortplanting. Computers die met toenemende intelligentie de controle over hun schepper overnemen is een thema dat in menig sciencefiction als uitgangspunt is genomen.
Demon Seed moet het niet hebben van special effects, actiescènes of schrikeffecten. De film bouwt effectief een psychologische strijd op tussen mens en computer. De rol van de psychologe dr. Susan Harris wordt zeer fraai gespeeld door Julie Christie. Het is haar uitstekende spel die, samen met acteur Robert Vaughn die Proteus IV zijn stem gaf, de film draagt. Heden ten dage is de film uitgegroeid tot een klassieker in het sciencefiction thriller genre.
Regisseur Donald Cammell (1934-1996) maakte in zijn leven slechts vier films, waarbij Demon Seed zijn tweede film was. Na zijn vierde film Wilde Side, die tegen zijn zin zwaar werd geëdit, pleegde Cammell zelfmoord.

Genre: Science fiction, Thriller
Jaar: 1977
Speelduur: 91 min
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Zweeds, En vele andere
EAN: 732193501293

De film staat in de originele beeldverhouding van 2.35:1 anamorf op de DVD. De kwaliteit van het beeld is zeer goed, zeker gezien de alweer bijna 30 jarige leeftijd van de film. De kleuren zien er zeer goed evenals het contrast dat ook prima is. Het beeld ziet er redelijk scherp uit met voldoende detaillering. Het beeld is nagenoeg volledig vrij van spetters als gevolg van vuil of beschadigingen. Edge enhancement is in lichte mate toegepast. Filmgrain is nog wel zichtbaar, vooral bij de iets donkerder scènes valt dit op.
De film is opgedeeld in 24 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling. De optionele Nederlandse ondertiteling is wit en duidelijk leesbaar. De ondertiteling is geheel in het zichtbare filmbeeld geplaatst, dus royaal boven de onderste zwarte balk.

De originele Engelstalige geluidstrack is mono en staat als een Dolby Digital 1.0 (192 kb/s) monotrack op de schijf. Dit betekent dat alle geluiden alleen uit de centerspeaker komen.
Wetende dat de soundtrack mono is, klinkt hij verder redelijk. Het enigszins beperkte frequentiebereik maakt dat het geheel wat gedateerd klinkt en wat aan impact mist. Het hoog klinkt redelijk gedetailleerd en helder. Laag is in voldoende mate aanwezig om de soundtrack nog enige body geven. De soundtrack is waarschijnlijk digitaal opgeknapt, want vervorming of ruis zijn niet aanwezig. De dialogen zijn prima te volgen.

De breedbeeld menuschermen op de beide DVD’s zijn statische plaatjes zonder achtergrondmuziek.

Theatrical Trailer (2½ min)
In 1.33:1 standaard beeldformaat met DD2.0 monogeluid.

De film Demon Seed is gebaseerd op de gelijknamige sciencefiction thriller van de Amerikaanse schrijver Dean Ray Koontz. Regisseur Donald Cammell maakt met Demon Seed een sterke psychologische thriller, die je als kijker een schrikbeeld voorschotelt van te ver doorgevoerde automatisering.
In het verhaal probeert een experimentele computer zichzelf steeds verder te ontwikkelen en via de vrouw van zijn schepper zichzelf voort te planten.
Warner heeft deze film uit 1977 met goede beeldkwaliteit op de schijf gezet. Het mono geluid klinkt prima, al is het ook wat gedateerd. Als enig extraatje een trailer van de film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.