Tinto Brass - The Collection

21-01-2006

3

Tinto Brass - The Collection (DVD)

Dutch FilmWorks heeft drie films van de regisseur Tinto Brass, eerder als losse edities uitgebracht, samengebracht in één verzamelbox onder de naam Tinto Brass – The Collection.

Black Angel / Senseo ‘45 - 2002 (122 min)
Italië, maart 1945. Livia Mazzoni (Anna Galiena) is de echtgenote van een hooggeplaatste ambtenaar. Ze wil naar Venetië, waar ze een afspraak heeft met haar minnaar, de Duitse officier Helmut Schultz (Gabriel Garko). Tijdens de reis herbeleeft ze de hoogtepunten van haar vurige verhouding met Helmut, een verhouding die voortkwam uit haar brandende verlangen naar seksualiteit. Eenmaal in Venetië wacht haar een verrassing….

Paprika - 1991 (114 min)
In een meesterlijke combinatie van provocerende showgirl acts, scherpe parodie, schandalige erotiek en tedere romance, wordt het leven van de getalenteerde Mimma (Debora Caprioglio) weergegeven. In het bordeel van Madame Colette (Martine Brochard) vindt zij geleidelijk haar roeping als de meegaande, rondborstige lady of the night Paprika. Met haar prachtige lichaam is zij een lust voor het oog van de klanten. Door een speling van het lot blijkt de eerste klant van Paprika, de jonge marine officier Franco (Stéphane Bonnet), meteen haar prins op het witte paard. Hij doet haar een aanzoek, maar Paprika weigert. In plaats daarvan sluit ze zich aan bij de meest illustere bordelen van het land. Ondanks de seksuele ontdekkingsreis die daarop volgt, blijft Paprika op haar manier toch trouw aan Franco, haar eerste grote liefde….

Voyeur / L\' Uomo che guarda - 1994 (99 min)
Een professor aan een universiteit in Rome, met de bijnaam Dodo (Francesco Casale), is diep bedroefd en depressief. Zijn sensuele echtgenote Silvia (Katarina Vasilissa) heeft hem verlaten voor een andere man. In zijn dromen beleeft hij verschillende flashbacks van zijn vroegere seksuele escapades met haar. Dan laat hij zich ook nog het hoofd op hol brengen door één van zijn bloedmooie studentes. Als Dodo zijn zieke vader opzoekt, ontmoet hij zijn ontzettend sexy verpleegster. Zij vertelt hem dat zijn vader een seksuele relatie heeft met een bijzonder sensuele vrouw.

De Italiaanse regisseur Tinto ‘Giovanni’ Brass staat bekend als de meester van de erotische films. In de begindagen van zijn filmcarrière maakte Tinto Brass vooral onconventionele films. Zijn eerste erotische film is Nerosubianco (1969). Pas met de film Salon Kitty (1975), een navolger van de controversiële ‘nazi-erotica’ van The Night Porter, laat Brass zich gelden als een filmmaker die op een esthetisch prikkelende manier nieuwe invalshoeken zoekt binnen de ‘sexy cinema’.
Met deze eerste succesfilm is Brass de perfecte kandidaat om in opdracht van Bob Guccione van Penthouse de regie te voeren over de megaproductie Caligula (1977). Brass en Gucionne blijken beide verschillende invalshoeken voor de film voor ogen te hebben. Zonder medeweten van Brass laat Guccione pornografische en gewelddadige scènes opnemen en in de film monteren. Brass probeert tevergeefs zijn naam van de titelrol verwijdert te krijgen.
Zes jaar later maakt Brass een film naar zijn hart, het succesvolle La Chiave (1983). In deze film combineert Brass erotiek met een zwoele sfeer en een tragikomische noot. Met dit succes kan Brass het aangeboden werk haast niet aan.

In zijn achttiende film Paprika (1991) gaat Tinto Brass opmerkelijk autobiografisch te werk. De is bijna geheel gesitueerd in een bordeel, de plek waar de regisseur volgens eigen zeggen het liefst zijn tijd doorbrengt. Brass’ oog voor opmerkelijke actrices leverde in deze film weer een voltreffer op. De goed gevormde actrice Deborah Caprioglio is een ware blikvanger.
Ook de film Voyeur, met de Italiaanse titel L’uomo che guada, is een kolfje naar Brass’ hand. Brass spendeert veel tijd door het bekijken van mensen tijdens hun liefdesspel, hetzij voor de camera of in een speciaal voor hem geënsceneerde situatie in een bordeel. Met Voyeur maakte Brass één van zijn meest expliciete films van de jaren ’90. In de film maakt Brass gebruik van bijzondere lichtval en diepe schaduwen om zo een erotische sfeer te benadrukken. Brass probeert door uitdagende sensuele scènes de kijker op te winden en gaat daar in Voyeur vrij ver in.
In Black Angel (2002), met de Italiaanse titel Senseo ‘45 maakt Brass gebruik van een ongebruikelijke stilistische truc. De flashbacks zijn in kleur en het heden is gefilmd in zwart/wit. Met Dark Angel maakte Brass een van zijn meer toegankelijke films. Een morbide film die voortdurend met de verwachtingen van de kijker speelt, maar uiteraard het erotische element niet uitvlakt. Of zoals Brass zegt: “ Seks is een serieuze zaak. Seks is alles. Er kan nooit genoeg van zijn”.

Genre: Erotiek
Jaar: 1991
Speelduur: 335 min
Verpakking: Duo Keep Case
Beeldverhouding: 1.66:1 niet anamorf
EAN: 8715664031261

• Boekje
  • Fotogalerij
  • Biografie & filmografie

We bespreken de beeldkwaliteit voor alle films apart, omdat deze nogal verschilt per film.

Black Angel: heeft een 1.78:1 anamorf beeldformaat. De beeldkwaliteit is redelijk goed, waarbij het beeld volle, goed verzadigde kleuren heeft en een goed contrast. De scherpte en detaillering zijn ook redelijk goed, waarbij het beeld in het algemeen een softe uitstraling heeft. Beschadigingen zijn tot een minimum beperkt. Af en toe zijn kleine compressiefoutjes te zien. Zie screenshots 1 & 2.

Paprika: heeft een 1.66:1 niet anamorf beeldformaat. Bij deze film is de beeldkwaliteit niet zo heel best. De kleuren zien er uitgewassen en flets uit. De kleurbalans is te rood. Scherpte en detaillering zijn matig. Er is duidelijk edge enhancement toegepast. Het beeld staat niet helemaal stil (telecine wobble). Incidenteel zijn spetters en andere ongerechtigheden te zien. Ook heeft het beeld last van compressiefoutjes in de achtergronden. Zie screenshots 3 & 4.

Voyeur: heeft een 1.50:1 niet anamorf beeldformaat. De beeldkwaliteit hiervan is redelijk goed, waarbij het beeld natuurlijk ogende en goed verzadigde kleuren heeft. Ook het contrast van het beeld is goed. De scherpte en detaillering zijn ook redelijk goed, waarbij het beeld in het algemeen een softe uitstraling heeft. Beschadigingen zijn tot een minimum beperkt. Af en toe zijn kleine compressiefoutjes te zien. Zie screenshots 5 & 6.

Alle drie films staan op een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele witte ondertiteling is goed geplaatst en goed leesbaar.

Ook voor de geluidskwaliteit bespreken we de film apart, vanwege de grote verschillen.

Black Angel: heeft een Italiaanse Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) audiotrack. De track geeft een goed klinkend stereogeluid, waarbij de filmgeluiden zich beperken tot het centrum van het geluidsbeeld. De filmmuziek van Ennio Morricone heeft een goed klinkend breed stereobeeld met voldoende laag om een volle klank te geven. De Italiaans gesproken dialogen zijn goed verstaanbaar. Met een ingeschakelde Dolby ProLogic decodering ontstaat een redelijk surround klankbeeld.

Paprika: heeft een Italiaanse Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 k/bs) geluidstrack. Het geluid heeft een beperkt stereobeeld, waarbij de nadruk van de muziek in het midden van het geluidsbeeld ligt. De filmgeluiden beperken zich tot een mono karakter. De Italiaanse dialogen zijn goed verstaanbaar. Laag is in beperkte mate aanwezig.

Voyeur: heeft een Italiaanse Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) audiotrack. Ook deze track heeft een goed klinkend stereogeluid. De filmgeluiden beperken zich tot het midden van het geluidsbeeld. De muziek heeft een goed klinkend breed stereobeeld met voldoende laag om een volle klank te geven. De Italiaans gesproken dialogen zijn goed verstaanbaar. Met een ingeschakelde Dolby ProLogic decodering ontstaat een redelijk surround klankbeeld.

De menu’s zijn statische plaatjes in 4x3 standaard beeldformaat zonder achtergrondgeluid.

DVD-2: Paprika

Biography & Filmography Tinto Brass
Een drietal Nederlandstalige tekstschermen met een korte biografie en een filmoverzicht van Tinto Brass.

Erotic Photo Gallery
Een zevental foto’s uit de film. De beeldkwaliteit hiervan is stukken beter dan van de film zelf.

DVD-3: Voyeur

Biografie en Filmografie
Zijn dezelfde drie Nederlandstalige tekstschermen met de korte biografie en filmoverzicht van Tinto Brass als hierboven beschreven.

Dia Show
Een tiental foto’s uit de film.

De drie DVD’s zijn op slimme wijze verpakt in een double DVD keepcase verpakking. De keepcase zit in een stevig kartonnen slipcase met zilveropdruk. Bij de set zit een Nederlandstalige 12 pagina’s tellend boekje met een korte biografie overzicht van de regisseur en een korte beschouwing op de drie films in deze set.

Dutch FilmWorks heeft drie films van de Italiaanse regisseur Tinto Brass, eerder als losse edities uitgebracht, samengebracht in één verzamelbox onder de naam Tinto Brass – The Collection. Tinto ‘Giovanni’ Brass staat bekend als de meester van de erotische films.
De film Black Angel speelt zich af tijdens de laatste dagen van de Tweede Wereldoorlog, waarin een echtgenote van een Italiaanse ambtenaar een seksuele relatie heeft met een Duitse officier. In Paprika gaat de goed uitziende, voluptueuze maar naïeve Mimmia onder de naam Paprika werken in een bordeel en ontmoet daar haar prins op het witte paard. In Voyeur zoekt een professor uit waarom zijn relatie met de sensuele Silvia stuk gelopen is.
De beeldkwaliteit van de drie films wisselt van matig tot redelijk goed. Dit geldt ook voor de geluidskwaliteit van de originele Italiaanse soundtrack. Extra’s beperken zich tot een zeer kort biografisch overzicht en enkele foto’s. Bij de set zit een boekje met enige informatie over de regisseur en zijn werk.