Head in the Clouds

02-01-2006

6.8

Head in the Clouds (DVD)

In de jaren ’30 ontmoet de Ierse Oxford student Guy (Stuart Townsend) de mooie Gilda Bessé (Charlize Theron), als zij zijn kamer komt binnenstormen op de vlucht voor andere studenten. Gilda is een wilde meid die geniet van het leven. De serieuze Guy biedt Gilda onderdak voor de nacht aan. De volgende morgen wordt Guy door de vriend van Gilda Julian Elsworth (Gabriel Hogan) bedankt voor zijn galantheid en Julian nodigt Guy uit voor een feest. Het wordt Guy al gauw duidelijk dat zowel Julian als Gilda een nadere levensstijl hanteren dan hijzelf.
Jaren gaan voorbij als Guy, die ondertussen leraar is geworden, Gilda opnieuw ontmoet in Parijs. Gilda deelt haar appartement met Mia (Penélope Cruz), een Spaanse vluchtelinge. Guy trekt bij hen in en heeft een gepassioneerde relatie met Gilda. Als de oorlog nadert, willen Guy en Mia strijden tegen het fascisme en vertrekken naar Spanje. Gilda daarentegen volhardt in haar hedonistische levensstijl en blijft alleen achter. Wanneer Guy later tijdens de Duitse bezetting als verzetsstrijder weer in Parijs komt, ontdekt hij tot zijn schok dat Gilda een affaire heeft met een Duits officier. Plichtsbesef en passie drijft de vrienden verder uit elkaar.

Head in the Clouds is het relaas over een vreemde driehoeksverhouding in de jaren vlak voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een relatie waarin levensstijl, passie, moraal en plichtsbesef van de verschillende personen haaks op elkaar staan. De Australische Regisseur John Duigan schreef ook zelf het verhaal van deze film. Het merendeel van de critici heeft de film weinig goeds toebedeeld. Waar men het over eens was is het visuele aspect van de film. De settings, de kostuums en het camerawerk dragen allemaal bij tot een fraai plaatje waarbij het verhaal met de juiste sfeer is verfilmd. Minder enthousiast was men over het verhaal en over de acteerprestaties. In mijn ogen niet helemaal terechte kritiek. Het duurt even voor het verhaal je pakt en je kan boeien. Maar gaandeweg de film ontwikkelt het verhaal zich tot een boeiend romantisch drama. Daarbij moet je het verhaal nemen zoals Gilda haar leven leidt, ogenschijnlijk niet al te serieus. De acteerprestaties van de cast zijn prima. Charlize Theron laat ook in deze film zien dat ze een acteertalent is. En medespelers Penélope Cruz en Stuart Townsend geven goed spel.
Kortom, Head in the CLouds is een goed gebracht romantisch drama dat zich afspeelt tegen een fraaie achtergrond en waarbij je de film even de kans moet geven om te kunnen boeien. De film heeft enkele licht erotische scènes en geweldscènes, waarbij het leeftijdsadvies van 12 jaar misschien wat aan de lage kant is.

Genre: Drama, Romantiek
Jaar: 2004
Speelduur: 117 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504969430

Helaas staat de film niet in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1 op deze DVD, maar blijkt de film aangepast te zijn tot het breedbeeld formaat 1.78:1. Het beeld is wel anamorf. Een dergelijke ongeoorloofde aanpassing van het beeldformaat blijft ons verbazen. Waarom vragen wij ons daarbij af. Is het angst voor zwarte balken op een breedbeeld weergever?
Het beeld blijkt deels open matted te zijn. Wat betekent dat in dit geval geen beeldinformatie verloren is gegaan, maar dat boven en onder meer beeld zichtbaar is. Zie screenshots 1 en 2 voor een vergelijking.
De verdere indruk van het beeld is redelijk goed. Het beeld oogt voldoende scherp met een redelijke detaillering. Scherpte en mate van detaillering van het beeld wisselen een beetje gedurende de film. Dit komt omdat de bitrate voor het beeld is gefixeerd en dus de mate van compressie niet afhankelijk is van de mate van complexiteit van het beeld. Als gevolg hiervan zijn incidenteel ook kleine compressiefoutjes in de achtergrond te zien. In lichte mate is edge enhancement toegepast om de scherpte indruk te verhogen. Het beeld is verder goed helder met een goed contrast. Gedurende de hele film is constant een lichte beeldruis in het beeld aanwezig, de soms als een soort lichte waas over het beeld heen ligt.
De film is verdeeld in 18 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags) en Er is geen laagwisseling in de film, de film staat op een DVD-5 (enkellaags). De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack is een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 384 kb/s). Een fraai klinkende soundtrack, waarbij alle speakers goed worden benut. De sfeervolle filmmuziek heeft een goede stereospreiding, waarbij de surrounds zorgen voor de ruimtelijkheid. De surroundspeakers worden verder gebruikt om de verschillende omgevingsgeluiden in split-surround weer te geven. Het is een rustige soundtrack, met incidenteel enkele spectaculaire effecten. Het LFE kanaal geeft daarbij goede ondersteuning in het laagste laag. Dialogen komen uiteraard via de centerspeaker en zijn goed te volgen.

Extra’s
De breedbeeld menuschermen zijn statische schermen zonder achtergrondgeluid.

Trailer (2 min)
De promotietrailer in 1.78:1 anamorf beeldformaat.

In Head in the Clouds speelt Charlize Theron de rol van Gilda Bessé, een rijke jongedame die in de jaren voor en tijdens de Tweede Wereld Oorlog er een hedonistische levenstijl op na houdt. Zij krijgt een relatie met een Ierse student, later leraar, en woont samen met een Spaanse vluchtelinge. Plichtsbesef, passie en levensstijl drijven de twee vrienden steeds verder uit elkaar. Naast Charlize Theron spelen ook Stuart Townsend en Penélope Cruz een fraaie hoofdrol.
De beeldkwaliteit van deze Paradiso uitgave is wat minder. Het beeldformaat is aangepast zodat het op een breedbeeld televisie geen zwarte balken geeft. Wat betekent dat het 2.35:1 deels open matted is waardoor aan de onderzijde meer beeld zichtbaar geworden is en daarmee het beeldformaat op de DVD 1.78:1 is. De kwaliteit van het beeld is redelijk goed. De Dolby Digital 5.1 soundtrack klinkt goed. Als extra is alleen een trailer van de film toegevoegd.