Ichi the Killer (Anime)

29-12-2005

3.2

Ichi the Killer (Anime) (DVD)

Ichi (Chihiro Suzuki) is een getraumatiseerde jongen die op school regelmatig in elkaar geslagen wordt. Ook zijn leraren hebben het op hem voorzien en zelfs thuis vindt hij weinig troost. Zijn ouders zijn namelijk meer met elkaar bezig dan met hun zoon. Op een dag is Ichi het allemaal zat en slaat hij een jongen zo erg in elkaar dat hij komt te overlijden. Ichi krijgt een erectie van het voorval en raakt geestelijk helemaal in de knoop. Hij gaat in therapie en op een dag wordt hij beter verklaard door de artsen. Buiten de kliniek komt Ichi echter weer in aanraking met de redenen van zijn trauma\'s en nu slaat hij definitief door.

In 2001 kwam de film Ichi the Killer van de controversiële regisseur Takashi Miike uit. Deze grove en harde film groeide uit tot een culthit met fans over de hele wereld. In 2002 werd deze korte animatiefilm gemaakt en hier wordt verteld hoe de hoofdpersoon uit de film heeft kunnen uitgroeien tot de maniakale moordenaar die hij is. De film is gebaseerd op een Manga, dus het verhaal leent zich in principe uitstekend voor een Animefilm, maar de manier waarop dit gedaan is kan slechts teleurstellend genoemd worden. Wat bij een animatiefilm uiteraard erg belangrijk is, is de animatie. Deze productie heeft duidelijk te lijden gehad onder het lage budget, want de getekende beelden zijn nou niet echt om over naar huis te schrijven. Verder stelt het verhaal niet veel voor en duurt de film te kort. Met een speelduur van zo\'n 46 minuten, waarvan ongeveer 8 minuten voor de aftiteling, is er weinig tijd om de personages goed uit te werken. Wat overblijft is een rommelige film waarmee je als kijker niet echt mee kunt leven. Takashi Miike heeft één van de stemmen ingesproken en wel die van Kakihara, die we ook in de originele film kunnen zien. Dit personage is in deze film slechts aan het begin even aanwezig, dus ook daarvan raken we niet echt opgewonden. Er zit wederom flink wat geweld in de film, maar dit is zo overdreven gemaakt, dat ook dit veel minder intensief overkomt. Verder worden er weinig dingen verklaart die in de film te zien zijn, behalve dan het feit dat Ichi een gestoorde moordenaar is, maar dit wisten we al. Een gemiste kans dus deze film die eerder afleidt van de originele film, dan deze beter te maken.

Genre: Animatie
Jaar: 2002
Speelduur: 45 min
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
Uitgever: House of Knowledge
EAN: 8715664029848

De film staat in het formaat 1.33:1 op de DVD. Bij animatiefilms zijn vooral de kleuren erg belangrijk en dat zit bij deze transfer wel goed. De kleuren ogen lekker fel en het aanwezige zwart is mooi diep van kleur. Het contrast en scherpte zijn ook voldoende. Artefacten zijn niet tot nauwelijks aanwezig, behalve dan de soms opduikende beeldruis en aliasing. Een goede transfer die een beetje ondersneeuwt door de matige tekenstijl.
De film is verdeeld in 6 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertitels zijn duidelijk te lezen en staan op een goede hoogte in het beeld.

Ichi is te bekijken met een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) in de originele Japanse taal, daarvoor hulde aan House of Knowledge. De track concentreert zich op de voorste kanalen, waar de dialogen netjes uit de centerspeaker komen. De frontspeakers laten het overige geluid horen en dat bestaat vooral uit omgevingsgeluiden. Muziek is niet tot nauwelijks aanwezig. Een enkele keer worden de surroundspeakers bij het geheel betrokken en dan vooral tijdens de actiescenes. Dit zijn ook de momenten dat het LFE kanaal een duit in het zakje doet, maar deze momenten zijn te spaarzaam om de track echt ruimtelijk en dynamische te laten zijn. Een track die prima voldoet voor een film zoals deze.

De statische menu\'s worden weergegeven in het formaat 1.33:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Er zijn geen extra\'s aanwezig op deze DVD.

In deze animatiefilm, die een voorloper is van de film met dezelfde naam, kunnen we zien hoe Ichi uitgroeit tot de moordenaar uit de film. Dit wisten we als kijkers van de film echter al dus deze prent voegt weinig toe wat dat betreft. Verder is het verhaal wat rommelig en is de speelduur te kort om echt indruk te maken. Ook de tekenstijl is matig te noemen. De DVD heeft een prima beeld en geluid en er zijn geen extra\'s aanwezig. De echte verstokte Ichi fan zou zich misschien nog kunnen vermaken met deze film, maar over het algemeen blijft het idee hangen dat dit een gemiste kans is.