9 Songs

20-12-2005

5.1

9 Songs (DVD)

Matt (Kieran O’Brien) is een Engelse wetenschapper die op de Zuidpool onderzoek doet. Hij heeft net een relatie met Lisa (Margo Stilley) achter de rug, waar hij met gemengde gevoelens op terugkijkt. Lisa is een Amerikaanse studente die een jaar in Londen studeert. Zij en Matt ontmoeten elkaar tijdens een rockconcert van Black Rebel Motorcycle Club in de Londense Brixton Academy. Ze voelen zich tot elkaar aangetrokken en dat is het begin van een gepassioneerde en seksuele relatie. Ze genieten van elkaar, de seks, ze snuiven af en toe een lijntje en ze bezoeken regelmatig de rockconcerten in de Brixton Academy. Na een jaar vertrekt Lisa weer terug naar Amerika.

9 Songs van schrijver, regisseur Michael Winterbottom is één van de meest spraakmakende Britse films van 2004. Je zal ongetwijfeld al van of over de film gehoord hebben. Rond 9 Songs speelt de discussie of dit nu een ordinaire pornofilm is of dat hier sprake is van een artistieke film waar expliciete seks een natuurlijk onderdeel van is. Want waar menig regisseur het beeld naar zwart zou laten faden, daar laat Winterbottom de camera doorlopen en toont je als kijker onverbloemde seks.
De film heeft als subtitel “in between attending rockconcerts, two lovers meet for intense sexual encounters” (vertaling: tussen het bezoeken van rockconcerten, ontmoeten twee geliefden elkaar voor intense seks). En daarmee heb je de twee hoofdingrediënten van de film te pakken. Ten eerste de rockmuziek, er wordt negen keer een (rock)concert bezocht, waarbij je van de rockmuziek van artiesten als Black Rebel Motorcycle Club, The Von Bondies, Primal Scream, The Dandy Warhols en Franz Ferdinand kunt genieten. Het stel bezoekt ook een concert waarbij componist en pianist Michael Nyman optreedt.
Het andere facet is de relatie tussen Matt en Lisa, die met elkaar de alledaagse zaken bepraten en het bed delen. De wijze waarop Winterbottom je als kijker dit alles voorschotelt, heeft iets natuurlijks. De tijd die Matt en Lisa met elkaar doorbrengen komt niet gespeeld over. Het lijkt alsof je aan de zijlijn meekijkt naar de relatie tussen deze twee mensen. Een relatie die zijn intieme momenten heeft. Een relatie die zich op een bepaalde manier ook boeiend ontwikkelt. Een vanzelfsprekend onderdeel van de relatie is de seks. Winterbotttom weet dit zodanig te brengen, dat het absoluut niet goedkoop of platvloers overkomt. Het is niet seks om de seks, maar seks als onderdeel van deze relatie. Dat de relatie zich op een eenzijdige wijze ontwikkelt, zal je als kijker ook gaandeweg de film gaan bemerken.
Het is heel knap wat Winterbottom met deze film heeft gedaan. De twee hoofdrolspelers, Kieran O’Brien en Margo Stilley, kenden elkaar voor de film absoluut niet. Maar die indruk geeft de film zeker niet. De intieme scènes zijn met een minimale crewbezetting opgenomen, alleen regisseur, cameraman en geluidsman waren bij deze scènes aanwezig.
Dat de seksscènes in de film ook zinnenprikkelend zijn bewijst het bericht dat op een bepaald moment op de website van Paradiso stond. Toen de film in de bioscoop draaide zocht Paradiso namelijk contact met een stel dat in de bioscoop het fysieke bewijs had achtergelaten dat de film hen niet onberoerd had gelaten.
9 Songs is een intieme film waarin de ingrediënten seks en rock n’roll elkaar afwisselen in een portret van de relatieontwikkelingen tussen twee jonge mensen.

Jaar: 2004
Speelduur: 67 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504969287

De film is digitaal op video vastgelegd. Voor de bioscooprelease is de film omgezet naar 35 mm film. Voor de DVD release is gebruik gemaakt van het digitale origineel. Het beeldformaat is 1.85:1 en staat anamorf op de DVD. De kwaliteit van het beeld is zeer goed. Diepe, volle kleuren met een goed contrast. Scherpte en detaillering van het beeld zijn ook beide prima in orde. Beeldruis is in lichte mate in het beeld aanwezig. Er is licht maar ook af en toe goed zichbaar edge enhancement toegepast. Verder is het beeld vrij van ongerechtigheden.
De film is wat mager opgedeeld in 11 chapterstops. De film staat op een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele (witte) Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelse soundtrack staat als een Dolby Digital 5.1 surround track (bitrate 448 kb/s) op de DVD. Evenals de film kun je de soundtrack op twee manieren omschrijven. Ten eerste de scènes met de rockconcerten. Daarin laat de 5.1 track zich goed gelden, met een goed klinkend surround geluid. Nadruk ligt op de frontspeakers, waarbij de muziek een goed stereobeeld heeft. De surrounds geven het geheel een prima ruimtelijk karakter. Ook draagt bij deze scènes het LFE kanaal af en toe goed bij. Bij de intieme scènes is het geluid haast beperkt tot alleen dialogen en filmgeluiden. Achtergrond muziek is dan nagenoeg afwezig. Dit versterkt het intieme effect van deze scènes en trekt daarmee natuurlijk ook de onverdeelde aandacht.

De breedbeeld menuschermen zijn statische schermen met achtergrondgeluid. Een trailer van de film is het enige extra.

Trailer (1½ minuten)
De bioscooptrailer, in 1.85:1 anamorf beeldformaat.

Onder Also Available drie trailers van andere Paradiso uitgaven.

9 Songs is een controversiële film van regiseur Michael Winterbottom. In de film volgt hij de gepassioneerde relatie tussen een Amerikaanse studente en een Engelse wetenschapper, die elkaar ontmoeten tijdens een rockconcert. In deze relatie staan rock ’n roll en seks centraal. Opvallend is de durf die de regisseur heeft om de intieme seksscènes nogal expliciet in beeld te brengen. Toch weet Winterbottom heel goed de intimiteit hierin te bewaren en voorkomt daarmee dat de film een gewone pornofilm wordt. In de film ook 9 fragmenten van live rockconcerten, opgenomen in de Brixton Academy in Londen.
Deze uitgave van Paradiso heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. Als enig extra is toegevoegd de bioscooptrailer van de film.