Leonard Bernstein - The Making of West Side Story

19-12-2005

7

Leonard Bernstein - The Making of West Side Story (DVD)

De musical West Side Story van de Amerikaanse componist en dirigent Leonard Bernstein (1918-1990) is een van de bekendste musicals van de afgelopen eeuw. Het is een moderne versie van het Romeo en Julia verhaal van Shakespeare. De musical is gesitueerd in de achterbuurt van New York in de jaren ’50. De liedjes als Maria, America, Somewhere en Tonight, met teksten van Stephen Sondheim en muziek van Leonard Bernstein zijn wereldberoemd geworden.
West Side Story is van origine een theaterproductie, die in 1957 op Broadway zeer succesvol in première ging. In 1961 hebben Jerome Robbins (ook verantwoordelijk voor de choreografie) en Robert Wise er een filmversie van gemaakt. Voor de film heeft Leonard Bernstein nog extra muziek toegevoegd. De film was 1961 de op een na succesvolste film in Amerika (na Disney’s 101 Dalmatiërs) en heeft 77 weken onafgebroken gedraaid.

In 1984, 27 jaar na de Broadway première, vond de première plaats van een uitvoering onder leiding van de maestro Leonard Bernstein zelf. Alleen was dit geen live uitvoering, maar nam Bernstein het werk integraal op voor een plaatopname met het label Deutsche Grammophon. Als solisten trok Bernstein grote operasterren als Kiri Te Kanawa, José Carreras, Kurt Ollman en Tatiana Troyanos aan. De Broadway musical met swingende liedjes en een rauwe ondertoon kreeg van Bernstein een opera-achtige benadering. Dat de opname en het voorafgaande instuderen geen gemakkelijk proces was, toont de documentaire The Making of West Side Story ons.

Leonard Bernstein was geen gemakkelijk man. Hij stelde als dirigent hoge eisen aan de mensen met wie hij werkte. Bernstein was een man met een sterke passie en emotie, die hij evenzo intens in zijn muziek tot uiting wil brengen. Zijn andere benadering van West Side Story, zoals hij die in 1984 ten gehore bracht, is een meesterwerk. Toch vindt niet iedereen dat, met name door de ietwat vreemde combinatie van grote operasterren en het werk dat van origine een musical is. Maar Bernstein weet als geen ander deze operasterren tot grote prestaties te brengen. Dat hij ver gaat in wat hij van de mensen eist, bewijst deze documentaire die het opname proces van dichtbij laat zien. Een zeer intens en boeiend verslag van het werk in de opnamestudio in New York. De documentaire toont de hindernissen die Bernstein, de solisten en de musici moesten nemen. In de wijze waarop Bernstein het uiterste van de sterren vergt, gaat hij ver. Soms zo ver, dat de emoties hoog oplopen. Zoals bijvoorbeeld bij José Carreras, die de rol van Tony zingt. Carreras wordt op een gegeven moment door Bernstein zo onder druk wordt gezet, dat hij er even de brui aan geeft. Ook operazangeres Kiri Te Kanawa, die de rol van Maria zingt, zou volgens critici te netjes en te gearticuleerd zingen.
De documentaire is in 1985 genomineerd voor een Emmy Award.

De opname in 1984 was de eerste keer dat Bernstein zijn eigen meesterwerk integraal zelf dirigeerde. Wat critici ook mogen zeggen, deze opname onder leiding van de maestro zelf is prachtig. De operasterren zingen vol passie hun rollen en de intense emotie van Bernstein is voelbaar in alle stukken. Een niet alledaagse benadering, maar het is de componist zelf die deze benadering kiest en hierin zijn artistieke vrijheid neemt.
De documentaire laat gelukkig veel muziek horen en zien. Diverse bekende liedjes als “Tonight”, “One Hand, One Heart”, “America” en “Cool” zijn volledig te horen in deze documentaire. Een prachtig meesterwerk dat onder Bernstein een bijzondere en intense uitvoering heeft gekregen.
De feitelijke integrale opname van West Side Story staat niet op deze DVD. Die is door Deutsche Grammophon (her)uitgebracht op SACD en zul je apart moeten aanschaffen.

Regio: 0
Jaar: 1984
Speelduur: 88 min
Verpakking: Transparant Keep Case
  • PCM 2.0 - Engels
Ondertiteling: Chinees, Duits, Frans, Italiaans
Uitgever: Universal Music
EAN: 044007340547

• Inlay

Let op: het beeldsysteem van deze DVD is NTSC! Dus let hierop dat je apparatuur NTSC beeld kan weergeven.

De documentaire is voor televisie gemaakt en heeft een standaard 1.33:1 beeldverhouding.
De beeldkwaliteit is redelijk goed. Wat opvalt is de duidelijk ruim aanwezige beeldruis. De scherpte en detaillering van het beeld zijn redelijk. Kleuren zien er goed uit en ogen natuurlijk. Als gevolg van het lagere aantal beeldlijnen bij NTSC is af en toe ook aliasing zichtbaar. Het beeld is verder interlaced, wat bij weergave via een monitor of projector het kameffect geeft.
De documentaire is ruimhartig opgedeeld in 28 chapterstops. Er wordt Engels gesproken, een Nederlandse of Engelse ondertiteling is niet aanwezig.

De DVD is voorzien van een ongecomprimeerde stereo PCM2.0 (bitrate 1536 kb/s) geluidstrack. Muziek is natuurlijk het belangrijkste in deze documentaire. De muziek klinkt bijzonder goed en heeft een fraai stereobeeld. Detaillering in het hoog is voldoende, ook het laag is ruim aanwezig. De zangstemmen en de stem van Leonard Bernstein zijn zodanig gemixt dat deze in het midden van het geluidsbeeld zijn gepositioneerd. Een zeer goed klinkende stereotrack, die gelukkig niet naar 5.1 surround is omgezet.

De menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. De DVD heeft geen extra’s. Wel staan enkele trailers van andere Deutsche Grammophon uitgaven op de DVD.

Bij de DVD zit nog een 18 pagina’s tellend boekje met de tracklisting en een gedeelte van een artikel over deze opname van West Side Story zoals dat in april 1985 in het gerenommeerde Engelse klassieke tijdschrift The Gramophone verscheen. Dit artikel is in drie talen (Engels, Duits, Frans) opgenomen.

In 1984, 27 jaar na de Broadway première van de musical West Side Story, vond de première plaats van een bijzondere uitvoering onder leiding van de componist Leonard Bernstein zelf. Bernstein het werk integraal op voor een plaatopname met het label Deutsche Grammophon. Als solisten trok Bernstein grote operasterren als Kiri Te Kanawa, José Carreras, Kurt Ollman en Tatiana Troyanos aan. De Broadway musical met swingende liedjes en een rauwe ondertoon kreeg van Bernstein een opera-achtige benadering. Dat de opname en het voorafgaande instuderen geen gemakkelijk proces was, toont de documentaire The Making of West Side Story ons, die op deze DVD staat.
De documentaire laat uitgebreid zien hoe de opname tot stand is gekomen, waarbij ook veel van de muziek is te horen en te zien. Een prachtig meesterwerk dat onder Bernstein een bijzondere en intense uitvoering heeft gekregen. De feitelijke integrale opname van West Side Story staat niet op deze DVD. Die is door Deutsche Grammophon (her)uitgebracht op SACD en zul je apart moeten aanschaffen.
De documentaire is in 1984 voor televisie gemaakt. De beeldkwaliteit van deze uitgave van Universal Music is redelijk. Let er op dat het beeld NTSC formaat is. Het geluid is een ongecomprimeerde PCM stereotrack en klinkt prima. Extra’s heeft deze DVD niet. Een prachtige documentaire die fraai laat zien hoe de opname van een modern meesterwerk tot stand is gekomen.