Knots

17-12-2005

5.6

Knots (DVD)

Dave (Scott Cohen) en Greta (Annabeth Gish) leven een doodgewoon leven, zijn net verhuisd en moeten zich nog settelen in hun nieuwe woning. Zijn vrienden Cal (John Stamos) en Jake (Michael Leydon Campbell) delen zo hun eigen visie op relaties in de 21ste eeuw, vooral op de aspecten vertrouwen, vrijheid en onzekerheid. Wat vriendschap, liefde en seks betreft, beleven ze alle drie een enorme déjà vu. Cal, die fotograaf is, is bevriend met Emily (Tara Reid) maar gaat vreemd met zijn modellen, en Jake lukt het maar niet om zijn liefde te vinden. Tussen Dave en Greta is de sleur er een beetje in gekomen. Dan op een avond in een bar ontmoeten Dave en Jake de ongelofelijk sexy Lily Kidear (Paulina Porizkova). Jake is direct geïnteresseerd, maar Lily blijkt meer interesse in Dave te hebben. Dave stelt voor om samen met Greta, gevieren dus, een genoeglijk avondje te plannen. En hij stelt Lily bij Greta voor als de nieuwe vriendin van Jake. Vanaf dat moment zet de manipulatieve Lily het liefdesleven van alle drie heren volledig op zijn kop.

Knots is een aardige relatiekomedie. Alhoewel de subtitel A sex comedy with a twist anders doet vermoeden, heeft de film weinig met seks uit te staan. Och ja, het verhaal gaat met name om de lichamelijke aantrekkingskracht, de nachtelijke escapes in relaties en het vreemdgaan. Maar Knots is een puriteinse Amerikaanse film, dus het blijft allemaal netjes ‘boven de lakens’.
Een komedie met een ‘twist’, ofwel de sexy ogende Paulina Porizkova zet alle relaties in de film volledig op zijn kop, waardoor er een verwarring in ieders relatie met de anders ontstaat. Vandaar de titel ‘knots’ dat je dus op z’n Engels moet lezen met de betekenis ‘knopen’. Of is het toch onze Nederlandse ‘knots’ van ‘knettergek’, want ook dat zou van toepassing kunnen zijn op deze film.
De cast speelt aardig, maar het blijft ook allemaal wat erg ingetogen. De film is geregisseerd en geproduceerd door Greg Lombardo, die samen met Neil Turitz het verhaal schreef.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 2004
Speelduur: 89 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504969270

De film is in HDTV formaat en resolutie op video opgenomen. Hiervoor is een Panasonic Varicam AJ-HDC27V camera gebruikt. De beeldverhouding op DVD is 1.78:1, waarbij het beeld anamorf is. De beeldkwaliteit ziet er goed uit. Kleuren ogen natuurlijk en zijn goed verzadigd. Scherpte van het beeld is ook goed met een goede detaillering. Het contrast en het zwartniveau zijn beide prima. In het beeld zitten geen ongerechtigheden. Het beeld heeft in lichte mate last van beeldruis, dat bij donkere scènes iets nadrukkelijker zichtbaar is.
De film is verdeeld in 13 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) op de DVD. Een net klinkende soundtrack, waarbij de nadruk ligt op de voorste kanalen. De filmmuziek heeft een goed stereobeeld en klinkt dankzij de surrounds mooi ruimtelijk. Het merendeel van de filmgeluiden komt via de voorste speakers, waarbij de surrounds de omgevingsgeluiden weergeven. Het laag is vooral in de muziek aanwezig, waarbij af en toe ook het LFE kanaal wordt aangesproken. Dialogen zijn altijd goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Extra’s op de DVD zijn beperkt tot trailers.

Trailer (2½ min)
In 1.33:1 beeldformaat.

Also Available
Met drie trailers van andere Paradiso uitgaven.

Knots, van regisseur, schrijver en producer Greg Lombardo, is een aardige relatiekomedie. De film vertelt hoe het liefdesleven van drie mannen volledig overhoop wordt gehaald door de sexy ogende Lily. Maar waren de heren voordien wel zo gelukkig?
De cast met Scott Cohen, Annabeth Gish, Tara Reid, Michael Leydon Campbell, John Stamos en Paulina Porizkova geeft aardig maar wat ingetogen spel.
De beeld- en geluidskwaliteit van deze Paradiso uitgave zijn beide prima. Extra’s heeft deze DVD niet, behalve de trailer en enkele promotionele trailers van andere Paradiso uitgaven. Een geinige relatiekomedie met een ‘twist’.