Keetje Tippel

30-11-2005

6

Keetje Tippel (DVD)

In het Nederland eind 19e eeuw vertrekt de familie van de mooie en intelligente Keetje (Monique van der Ven), net als zoveel andere arme mensen uit die tijd, van het Friese platteland naar de grote stad Amsterdam. Alhoewel Keetje zich hevig verzet takelt zij, net als haar zusje, moreel steeds verder af. Ze belandt in een bordeel en wordt prostituee. Bij toeval maakt ze kennis met de vrolijke kunstschilder George (Peter Faber), de bon-vivant Hugo (Rutger Hauer) en de rijke notariszoon André (Eddie Brugman). Deze kennismaking verandert haar leven totaal. Hugo neemt Keetje tot maîtresse. Zij houdt van hem en wil niets liever dan romantisch trouwen, maar Hugo houdt de boot af. Op zijn beurt aanbidt André de snel aan ‘de betere kringen’ aangepaste Keetje. Keetje begint zijn socialistische denkbeelden te delen en verraadt zo haar afkomst. Als Hugo haar dan laat vallen om met een rijk meisje te trouwen, trouwt Keetje tenslotte toch met Andrè. Zo wordt het voormalige hoertje een sprookjesachtige rijke vrouw.

De film Keetje Tippel van regisseur Paul Verhoeven is gebaseerd op het levensverhaal van schrijfster Neel Doff. Althans, zoals Neel Doff haar eigen levensverhaal zonder zelfmedelijden te boek heeft gesteld. Het boek draagt de titel “De dagen van honger en ellende, Keetje”.
Paul Verhoeven heeft samen met producent Rob Houwer, het Nederland van de 19e eeuw op fraaie wijze verfilmd, met prachtige sets die deze periode uit de vaderlandse geschiedenis laat herleven. Deze fraaie verfilming is mede het resultaat van cameraman Jan de Bont. Keetje Tippel was het derde filmproject waarbij het trio Verhoeven, De Bont en Houwer samenwerkte. Evenals bij de voorgaande film van dit trio, Turks Fruit, werden de hoofdrollen weer gespeeld door Rutger Hauer en Monique van de Ven. Daarnaast ook andere Nederlandse sterren in de cast, die op dat moment nog een prille filmcarrière hadden. Je ziet onder andere Carry Tefsen, Peter Faber, Andrea Domburg, Jan Blaaser, Riek Schagen en Hannah de Leeuwe. Filmmaker Fons Rademakers is ook in een kleine rol te zien. En evenals bij Turks Fruit heeft Gerard Soeteman het boekverhaal weer omgezet in een filmscript.

Indies Home Entertainment brengt veertien speelfilms, geproduceerd door Rob Houwen en belangrijke mijlpalen in de Nederlandse filmgeschiedenis, uit in de Rob Houwer Filmcollectie.

Jaar: 1975
Speelduur: 103 min
Beeldverhouding: 1.66:1 anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025507551

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.66:1 anamorf op de DVD. Op de hoes wordt niet geheel juist het beeldformaat 1.78:1 vermeld.
Volgens informatie op de cover is de film ‘digitally remastered’. Het beeld ziet er in ieder geval redelijk goed uit, zeker voor een film die ruim 30 jaar oud is. Het beeld geeft zeker de indruk opgeknapt te zijn. De kleuren van het beeld ogen natuurlijk en hebben een goede verzadiging. De scherpte en mate van detaillering is redelijk. Edge enhancement is in lichte mate toegepast. Filmgrain is in lichte mate zichtbaar, sommige scènes zelfs nog vrij nadrukkelijk. Het contrast is goed, waarbij ook in de donkere scènes details redelijk te onderscheiden blijven. Het beeld ziet er verder schoon uit, zonder krasjes of spetters.
De film is slechts verdeeld in vijf chapterstops. De film staat op een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. Er is geen ondertiteling aanwezig.

De originele mono soundtrack staat als een Dolby Digital 2.0 monotrack (bitrate 224 kb/s) op de DVD. Hierbij komt het geluid dus via beide frontspeakers, waarbij beide speakers hetzelfde signaal krijgen.
De soundtrack klinkt goed. De film is vooral dialoog en die zijn in het algemeen goed te volgen. Evenals bij Turks Fruit verzorgde ook nu weer componist Rogier van Otterloo voor de fraaie filmmuziek. De muziek klinkt redelijk goed. Het hoog heeft een redelijk goede detaillering. Laag is niet echt nadrukkelijk aanwezig. De soundtrack is nagenoeg ruisvrij maar de dialogen klinken enkele momenten (geschreeuw) een beetje vervormd.

De menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Als enig extra staat de bioscooptrailer (3½ min) in 1.66:1 anamorf beeldformaat ook op deze DVD.

Bij de DVD zit nog een inlay met twee pagina’s met enige achtergrondinformatie bij de film, de maker, de schrijfster en de producent. De keepcase zit in een kartonnen slipcase met dezelfde afbeelding als de cover.

Keetje Tippel geeft op fraaie wijze een blik op de geschiedenis van Nederland eind 19e eeuw. De film vertelt het verhaal van Keetje die met haar familie verhuist naar de grote stad. Ze belandt uiteindelijk in de prostitutie en ontmoet een rijke notariszoon die haar een betere toekomst beloofd. De film is gebaseerd op een roman van de schrijfster Neel Doff. Het trio Paul Verhoeven, Jan de Bont en Rob Houwer, die ook al samen Turks Fruit maakten, werkten met deze film wederom samen. Ook in de hoofdrollen de twee hoofdrolspelers van Turks Fruit, Rutger Hauer en Monique van de Ven.
Deze release van Indies Home Entertainment is een uitgave in het kader van de Rob Houwer Filmcollectie van Indies. De kwaliteit van beeld en geluid van deze release zijn voldoende. Enig extra op de DVD is de bioscooptrailer. De inlay bevat enige achtergrondinformatie bij de film en de makers ervan.

Indies Home Entertainment brengt de veertien belangrijkste film geproduceerd door Rob Houwer uit in de Rob Houwer Filmcollectie.