Immortal (ad vitam) / Immortals (LSE)

27-11-2005

5.1

Immortal (ad vitam) / Immortals (LSE) (DVD)

Opmerking: de tekst van deze recensie is nagenoeg geheel afkomstig van onze eerder recensie van de ‘2-disc Special Edition’ uitgave van Immortal (ad vitam.

Aan de hemel van het New York in het jaar 2095 verschijnt een zwevende Egyptische piramide. De god Horus van Hiërokonopolis; de God der Hemelen (die gast met de kop van een valk), is ter dood veroordeeld wegens rebellie. Voordat de andere goden hem definitief zijn onsterfelijkheid afnemen wordt hij door Anubis (Jakhals als hoofd; de God van het Dodenrijk) en Bastet (Kat als hoofd; dochter van Oppergod Ra) naar de aarde gestuurd om het door hem mede geschapen aardse rijk nog eenmaal te mogen aanschouwen. Uiteraard heeft Horus zo zijn eigen plannen en in de zeven dagen (gelijk aan één slag van een godenhart) die hem nog resten gaat hij op zoek naar een vrouw die zijn kind zal baren en zo zijn onsterfelijkheid voort zal zetten. Uitverkoren door Horus is een zekere Jill; een buitenaardse vrouw met bijzondere krachten, en als één van de weinige vrouwen in het universum geschikt om zijn goddelijk zaad te dragen. Horus probeert bezit te nemen van het lichaam van een aardse man; iets dat niet zo vlotjes verloopt, omdat alle lichamen hem afstoten. In het New York van 2095 is het namelijk gebruikelijk om van alles aan jezelf te laten verbouwen; een kunsthart, nieuwe huid, synthetische hersenen, noem het maar op. Deze lichamen zijn een god als Horus niet waardig, waardoor Horus de lichamen steeds moet dumpen (lees: ze exploderen van binnenuit). Uiteindelijk neemt Horus bezit van het lichaam van ene Nikopol; een actievoerder tegen het gebruik van kunstmatige organen en één van de weinige mensen op aarde die nog \"puur natuur\" is. Met Nikopol als zijn lichaam, moet Horus nu de mooie Jill zwanger zien te krijgen voordat de zevende zandloper zijn laatste korrel laat vallen.

Aan het bovenstaande merk je allicht wel dat dit geen gewone film is. Immortal (ad vitam) (zoals de Internationale Engelse titel luidt) is losjes gebaseerd op de \"Nikopol-trilogie\" van de in Joegoslavië geboren striptekenaar Enki Bilal. De familie van Bilal verhuisde in 1961 naar Parijs, alwaar Enki Bilal in 1972 ging werken bij het Franse stripblad \"Pilote\" (opgericht door onder meer Goscinny en Uderzo; de geestelijk vaders van Asterix en Obelix). Naast zijn zeer aparte comic stijl – Bilal gebruikt een mooie combinatie van potlood, inkt, krijt en gouachetechnieken en combineerde in zijn vroegere werk foto\'s met tekeningen - ontpopte Enki Bilal zich al snel als manusje van alles. Zo begon Enki Bilal zich ook toe te leggen op theaterproducties en film.
Immortal (ad vitam) is één van zijn meest ambitieuze filmprojecten tot op heden. De film bestaat voor een groot deel uit virtuele decors, waarbij de acteurs dus vaak voor een \"green screen\" stonden te acteren. Ook zijn er veel digitale personages te zien in de film die variëren van geheel digitaal (de Egyptische goden bijvoorbeeld), tot echte menselijke acteurs waarbij enkel hun hoofd vervangen werd door een digitaal hoofd. Gollum-kwaliteit prestaties hoef je helaas niet te verwachten van de digitale personages in deze film. Het feit dat deze film een (Engelstalige) Franse productie is en er in Frankrijk nog zeer weinig ervaring is met CGI personages, wordt pijnlijk duidelijk bij het bekijken van de film. De kwaliteit van de CGI is dan ook zeer wisselend. Voor ieder extreem gaaf shot, zitten er ook enorm veel matige shots in de film die eerder uit een introfilmpje voor een Playstation spel lijken te komen. Dit is vooral jammer, omdat veel van deze scènes ook makkelijk met echte acteurs gefilmd hadden kunnen worden. Niet alle CGI personages zijn even slecht gelukkig. Vooral de acteurs waarbij enkel het hoofd digitaal is, zien er vaak wat beter uit. Maar als kijker wordt er dus wel van je verwacht dat je de ongeloofwaardigheid van de filmwereld grotendeels opzij kunt zetten en gewoon meegaat in het verhaal. Als dit je lukt wacht je een bijzondere artistieke ervaring met een uniek verhaal. Lukt dit je niet, dan zit je waarschijnlijk 99 minuten lang te schelden op de houterig bewegende CGI personages. Gelukkig acteren de (weinige) menselijke personages nog van dusdanig niveau dat de film wel interessant blijft. Met wat meer tijd en een wat meer ervaren special effects team was deze film wellicht terechtgekomen in het rijtje grote fantasierijke sciencefictionfilms zoals Blade Runner , Dark City en The Fifth Element. We blijven nu echter achter met een film waarvan de potentie weliswaar erg groot is, maar die deze potentie technisch gezien helaas niet geheel waarmaakt. En dat is erg jammer.

Immortal (ad vitam) is verkrijgbaar in drie verschillende versies. Een 1-disc versie met alleen de film, een 2-disc Special Edition uitgave verpakt in een fraai digipack en diezelfde 2-disc Special Edition uitgave met een genummerde 3D slipcase verpakking.
Eerder bespraken we al de 2-disc Special Edition uitgave, die je hier nog eens kunt nalezen. Deze recensie behandelt de The Limited Special Edition; een gelimiteerde uitgave met een fraai glanzende en genummerde 3D slipcase verpakking. Ons recensie exemplaar had nummer 5706. Het is alleen de verpakking die anders is, beide 2-disc versies zijn verder identiek.

Genre: Actie, Drama, Science fiction
Jaar: 2004
Speelduur: 99 min
Verpakking: Duo DVD Digipack
EAN: 8715664019115

• Music Video
  • Teaser trailer
  • Making of Immortals
  • Making of Technical Aspects
  • Docu: Visual Effects

Immortal (ad vitam) is een film die bijna in ieder shot wel één of meerdere digitale toevoegingen kent. De hele compositing (een techniek waarbij alle losse beeldelementen in de computer worden samengevoegd tot één geheel) en editing is dan ook digitaal gedaan en zo te zien is de transfer op deze DVD rechtstreeks van die digitale bron afkomstig.
Het beeld is vastgelegd op DVD in een aspect ratio van 1.78:1, waarbij het originele 1.85:1 beeld heel lichtjes ge-windowboxed is. Door de digitale bron zijn er geen problemen met telecine wobble en dergelijke. Hier en daar hebben de makers een heel klein beetje digitale \"filmkorrel\" toegevoegd om de 3D-achtergronden beter aan te laten sluiten met de live-action elementen die op 35mm film werden geschoten voordat ze in de computer verder werden bewerkt. De scherpte van het beeld is erg goed, al is er gedurende de hele film wel licht gebruik gemaakt van wat edge enhancement. Ook komt, om onduidelijke redenen, wat lichte aliasing voor in enkele shots, voornamelijk in de shots met virtuele achtergronden. Contrast en zwartniveau zijn allebei erg goed. De kleuren zijn grotendeels te vergelijken met een zogeheten \"ton sur ton\" harmonie uit de schilderkunst, waarbij het palet voornamelijk bestaat uit variaties van slechts 1 of 2 basiskleuren. Dit geeft elke scène zo zijn eigen sfeer mee, waarbij vaak beige, blauw, groen en bruin overheersen. Digitale compressiefouten blijven beperkt tot een minimum.
De ondertiteling is goed leesbaar, al had het nog wel heel iets lager in beeld geplaatst kunnen worden. Op de aliasing en lichte edge enhancement na een zeer goede transfer dus.

Het geluid op deze DVD is vastgelegd in de originele Engelse taal. De film werd in Frankrijk gemaakt, maar de regisseur stond erop dat alles in het Engels moest. Het geluid is er in twee smaken: een Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kbit/s) en een DTS 5.1 (bitrate 754 kbit/s) track, die beiden zeer goed klinken en nauwelijks voor elkaar onderdoen. Het surround potentieel wordt erg goed benut, zowel voor splitsurround effecten, als muziek en omgevings- en sfeergeluiden. De dynamiek van de track is heel goed en tijdens de actievolle momenten wordt ook het LFE-kanaal vaak aangesproken, wat resulteert in een diep en strak laag. De lipsynchronisatie is, gezien het feit dat de stemmen van sommige Franse acteurs later opnieuw werden ingesproken, over het algemeen prima. Bij de volledig digitale personages laat de lipsynchronisatie nog wel wat te wensen over, maar dit is eerder een gebrek aan talent van het effectsteam dan een fout in de soundtrack. De mix klinkt verder heel ruimtelijk en open en de gebruikte muziek geeft een extra dimensie aan de ervaring. In de film is, naast gecomponeerde filmmuziek, ook wat muziek aanwezig van alternatieve artiesten zoals bijvoorbeeld Sigur Rós; een IJslandse band die bekend staat om hun haast buitenaards mooie composities, waarbij onder andere elektrische gitaren worden bespeeld met vioolstrijkstokken. De muziekkeuze, en de prachtige geluidsmix, weten de kijker dus op effectieve wijze bij de filmwereld te betrekken.

De eerste DVD van de set, waarop alleen de film staat, begint met enkele promotionele trailers, die met een druk op de menutoets zijn over te slaan.
Alle extra’s staan op de tweede DVD en zijn voorzien van Nederlandstalige ondertiteling. De extra’s hebben 1.85:1 niet anamorf beeldformaat.

Making Of: Immortals (36 min)
De eerste Making Of op deze schijf behandelt de film in zijn algemeenheid. Doormiddel van enkele interviews met cast- en crewleden krijg je een vrij compleet beeld van hoe de film tot stand kwam.

Music Video (5 min)
Ook vinden we op de DVD nog een videoclip van Goran Vejvoba, die het nummer \"Beautiful Days\" ten gehore brengt. Dit nummer was in de film te horen tijdens de eindcredits.

Teaser Trailer (1 min)
Dit is geen volledige trailer, maar meer een korte uitleg over de groei die de film visueel gezien heeft doorgemaakt vergeleken met de in 2001 vertoonde teaser op het Cannes filmfestival. Een ietwat korte, maar wel interessante toevoeging, vooral omdat duidelijk te zien is dat de film er toen nog minder goed uitzag dan nu.

Docu: Visual Effects (11 min)
Mensen die geïnteresseerd zijn in de visuele kant van Immortal (ad vitam) kunnen het beter houden bij de hierboven beschreven uitgebreide Making Of. Deze krap 11 minuten durende feature bevat veel dubbeling in enkele interviewfragmenten. Ook is het informatieve gehalte van deze feature wat lager.

Making Of: Technical Aspects (25 min)
In dit gedeelte wordt er dieper ingegaan op de visuele en technische aspecten van de film. Dit gedeelte is ingedeeld in losse hoofdstukken die gaan over Storyboard, 3D-sets, 3D-characters, 35mm shooting, Rotoscopy, Tracking, Lightning en Compositing. Desgewenst zijn deze hoofdstukken achter elkaar of apart te bekijken. Dit is duidelijk één van de meer diepgaande features op deze schijf. Vooral mensen die niet thuis zijn in termen als \"camera-tracking\" (het nabootsen van een echte camerabeweging in de computer) en \"compositing\" (het samenvoegen van elementen tot een afgewerkt shot) krijgen hier zeer duidelijk uitgelegd wat het allemaal inhoudt.

In het digipack is ook een Nederlandstalig boekje aanwezig met de hoofdstukindeling van de film, een overzicht van de inhoud van beide DVD’s, een korte synopsis, een korte beschrijving van alle personages en locaties en een korte biografie van Enki Bilal.

Hoewel Immortal (ad vitam) elk ingrediënt bevat wat van de film een echte SF-klassieker had kunnen maken, stelt de film vooral in de technische uitvoering erg teleur. Hoewel de visie van de getalenteerde tekenaar Enki Bilal de film een buitengewone uitstraling geeft, hebben de makers zich duidelijk verslikt in de enorm complexe eisen die ze aan zichzelf stelden. Met name de volledig digitale personages zijn simpelweg ongeloofwaardig. Ook is er in sommige scènes niet te begrijpen waarom ze daar gekozen hebben voor digitale personages, waarbij het veel beter, makkelijker en geloofwaardiger met echte acteurs gefilmd had kunnen worden.
Dutch FilmWorks heeft Immortal (ad vitam) in drie verschillende versies uitgebracht. Een 1-disc versie met alleen de film, een 2-disc Special Edition uitgave verpakt in een fraai digipack en diezelfde 2-disc Special Edition uitgave met een genummerde 3D slipcase verpakking.
Deze recensie behandelt de The Limited Special Edition; een gelimiteerde uitgave met een fraai glanzende en genummerde 3D slipcase verpakking. Ons recensie exemplaar had nummer 5706.
De digitale roots van de film vertalen zich gelukkig wel in een erg goede beeldkwaliteit, waarbij enkel wat minimale edge enhancement en wat aliasing roet in het eten weten te gooien. De geluidskwaliteit is uitermate goed, zowel in DTS als Dolby Digital. De extra\'s zijn over het algemeen interessant, hoewel een regisseurscommentaar het geheel wellicht nog mooier had kunnen afronden. Fans van Bilal\'s werk zullen deze film waarschijnlijk allang in de kast hebben staan, de rest raad ik aan deze gewoon een keer te huren.

Het verschil tussen de eerder verschenen 2-disc Special Edition en de nu besproken Limited Special Edition is de verpakking. De inhoud op de DVD’s is in beide uitvoeringen identiek.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.