Le Mans

20-11-2005

5.4

Le Mans (DVD)

Michael Delaney (Steve McQueen) is van beroep autocoureur. Hij doet met zijn team mee aan de 24 uur van Le Mans. Zijn fans zijn erg blij met zijn terugkeer op het circuit omdat hij het jaar ervoor een ongeluk heeft gehad waarbij een andere coureur om het leven kwam. Nadat hij zijn eerste deel van de race gereden heeft en afgelost wordt door een collega, komt hij in de catacomben de weduwe tegen van de omgekomen coureur, Lisa Belgetti (Elga Andersen). Michael en Lisa raken in gesprek en voelen zich duidelijk tot elkaar aangetrokken. Maar Michael heeft ook nog een race te rijden en de dag duurt nog heel lang en wedstrijd zit vol met gevaren.

Voor de liefhebbers van autosport is Le Mans een interessante film. Voor de mensen die hier niet zo van houden wat minder. Dit vooral omdat deze film eigenlijk meer een soort documentaire is van de bekende race. Een verhaal is nauwelijks aanwezig en ook wordt er maar weinig gesproken in de film. Zo duurt het bijna een half uur voordat hoofdrolspeler Steve McQueen zijn eerste woorden uitspreekt. De overige tekst wordt hiervoor alleen uitgesproken door de omroeper van het circuit. Er is wel een plot aanwezig waarin het personage van McQueen geïnteresseerd raakt in de vrouw van de bij zijn ongeluk overleden coureur, maar dit is onderschikt aan de rest van het verhaal. Waar het dus omdraait zijn de racescènes en die zijn erg goed gemaakt. De beelden zijn afkomstig uit echte races en Steve McQueen verzorgde zelf zijn scènes waarin hij moest racen. McQueen was zelf een fervent racer dus deze film zal eerder aangevoeld hebben als uitje voor hem dan als werk. De reden dat deze film geen topper is, heeft toch te maken met het ontbreken van een plot. De film duurt te lang om alleen maar racescènes te laten zien en daarom gaat het soms wat vervelen.

Genre: Actie, Avontuur, Sport
Jaar: 1971
Speelduur: 104 min
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Noors, Portugees
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865558591

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 2.35:1. Aan het begin van de film is het beeld windowboxed en na de begintitels veranderd dit in een normaal beeldformaat, zie screenshot één. Le Mans stamt uit 1971 en dit is enigszins af te zien aan het beeld. De kleuren zien er redelijk natuurlijk uit, maar soms zijn de kleuren iets te fel. Dit is duidelijk te zien aan het jasje van de man in screenshot twee. De scherpte is de gehele film voldoende en ook het contrast en zwartniveau zijn in orde. De nachtelijke scènes zijn goed te volgen en dit komt ook door het goede schaduwdetail. Filmgrain is constant aanwezig, variërend in hoeveelheid. Verder is er soms wat lichte edge enhancement te zien en ook wat aliasing. Verder zijn er geen artefacten aanwezig. Een prima beeld dat toch wat gedateerd oogt, maar voor een film uit 1971 voldoet de transfer prima. De film is verdeeld in 12 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat als Dolby Digital 5.1 op de DVD. De track concentreert zich vooral op de voorste kanalen, maar regelmatig wordt er gebruik gemaakt van de achterkanalen. De aanwezige dialogen worden netjes door het middenkanaal weergegeven en de overige geluiden zoals muziek en omgevingsgeluiden door de voorkanalen. Het LFE kanaal levert ondersteuning tijdens vooral de racescènes en we horen hier een redelijk gedoseerd laag. Een track die goed klinkt, maar zich uiteraard niet kan meten de tracks van recente films. Hiervoor is er te weinig ruimtelijkheid aanwezig.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Er zijn geen extra\'s aanwezig op deze DVD.

Steve McQueen speelt de autocoureur Michael Delaney en hij doet mee aan de 24 uur van Le Mans. Zijn terugkeer wordt gevierd door zijn fans aangezien hij vorig jaar nog bij een ongeluk betrokken was. Le Mans is een film die zich bijna volledig concentreert op de races. Er is een klein plot aanwezig rond het personage van McQueen maar dit is onderschikt aan de races. Deze zijn goed in beeld gebracht en daarom is deze film vooral aan te raden aan fans van autoraces. Mensen die een goed verhaal belangrijk vinden, kunnen deze film beter laten liggen. De DVD heeft een goede beeld en geluidskwaliteit, maar er zijn geen extra\'s aanwezig.