Iron Eagle 3

18-11-2005

3.2

Iron Eagle 3 (DVD)

Na een luchtshow met oorlogshelden, hoort Chappy Sinclair (Louis Gossett Jr.) dat een oude vriend en Royal Air Force collega is omgekomen bij een vliegtuigcrash. Het blijkt dat het ongeluk tijdens een coketransport plaats vond. Voor Chappy reden om op onderzoek uit te gaan. In het appartement van die vriend ontmoet hij de zus, genaamd Anna (Rachel McLish). Anna houdt zich in het appartement verscholen voor de oorlogscrimineel en cokedealer Kleiss (Paul Freeman). Kleiss houdt Anna gegijzeld om haar broer te verplichten de drugs te transporteren. Samen met Chappy wil zij wraak nemen op Kleiss voor de dood van haar broer. Samen met andere oud-veteranen rusten ze zich uit met geavanceerde wapentuig en gevechtsvliegtuigen en gaan de strijd met Kleiss aan.

In 1986 verscheen de film Iron Eagle. Geen hoogdravende film, maar wel een leuke popcornfilm met actie, koene helden en snelle gevechtsvliegtuigen. Louis Gossett Jr. speelde daarin al de rol van Chappy, een voormalig oorlogsheld en vlieginstructeur. De combinatie van volwassen oorlogsheden en een tiener die zijn vader wil redden, deed het goed. De film deed het vooral goed bij de verkoop op video. En daarom kwam er in 1988 een vervolg, origineel genaamd Iron Eagle II. Wederom speelde Louis Gossett Jr. de rol van Chappy. De film concentreerde zich nu vooral op Chappy als de held, die in deze film met een Russische collega een reddingsoperatie moet uitvoeren. Net als de eerste film deed Iron Eagle het vooral goed op de videomarkt.
In 1992 verscheen Iron Eagle III: Aces. Alweer kroop Louis Gossett Jr. in de rol van Chappy, die nu de dood van een vriend onderzoekt en zijn zuster en de inwoners van een Peruaans dorp helpt vechten tegen een wrede cocaïne smokkelaar. Zoals wel vaker, op een gegeven moment moet je geen vervolgen meer willen maken. Het uitmelken van een succesformule werkt alleen maar als je iets nieuws te bieden hebt. In dit geval is dat niet het geval. De film oogt goedkoop gemaakt, het verhaal rammelt aan alle kanten en de acteerprestaties zijn onder de maat. Een tegenvallende film van regisseur John Glen. Voor deze film maakt John Glen de laatste twee 007 James Bond films met acteur Roger Moore en de twee 007 James Bond films met hoofdrolspeler Timothy Dalton heeft gemaakt. Waarom een acteur als Louis Gossett Jr. zich inliet voor een derde Iron Eagle is slechts gissen, ’t was beter geweest van niet. Wil je van de film genieten, zet dan het verstand op nul of lager en zak heel ver onderuit.

Genre: Actie
Jaar: 1992
Speelduur: 95 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045209575

De film staat met de originele beeldverhouding van 1.85:1 anamorf op de DVD. In algemene zin ziet het beeld er redelijk goed uit. Geen bijzonder beeld, maar ook geen echte grote fouten. De kleuren ogen natuurlijk, maar zijn wel een klein beetje oververzadigd. Scherpte en detaillering van het beeld is goed. Edge enhancement in in heel lichte mate toegepast. In sommige scènes valt filmgrain op. Dit zijn met name de scènes die zich in de lucht afspelen of waar een belangrijk deel van het beeld de lucht is. Af en toe is een spettertje te zien, maar als geheel ziet het beeld er verder goed schoon uit.
De film is verdeeld in 14 tracks. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandse ondertiteling staat goed geplaatst onder in het beeld. Je moe wel even oppassen, standaard begint de film met de Duitse ondertiteling aan. Je kunt de ondertiteling alleen met de afstandsbediening wisselen.

De originele Engeltalige soundtrack staat slechts in Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) op de DVD gezet. Het is een goed klinkende stereotrack, waarbij de muziek een goede stereospreiding heeft. Ook de filmgeluiden hebben een goede spreiding, al concentreren die zich vooral op het midden van de frontspeakers. De soundtrack klinkt goed helder en bevat een ook prima laag, die de actiemoment voldoende ‘body’ geven. Dialogen zijn goed te volgen en komen uit het midden van de frontspeakers. Bij gebruik van de Dolby ProLogic (IIx) decoder ontstaat een redelijk ruimtelijk klinkende soundtrack, waarbij met name de muziek voor het ruimtelijke gevoel zorgt. De stemmen komen dan netjes uit de centerspeaker.

De DVD heeft statische menuschermen zonder achtergrondgeluid. Deze release heeft geen extra’s.

Iron Eagle 3: Aces is het tweede vervolg op het succesvolle en redelijke originele Iron Eagle. Wederom speelt Louis Gossett Jr. de rol van oorlogsheld en RAF veteraan Chappy Sinclair, die nu de moord op een vriend onderzoekt. Tezamen met zijn zuster en enkele bevriende oorlogsveteranen gaat Chappy de strijd aan tegen een oorlogscrimineel, die een cocaïnehandelaar is geworden. Een zeer matige film met een matig script en magere acteerprestaties.
De beeldkwaliteit van deze RCV uitgave met anamorf breedbeeld is goed. Het geluid is slechts Dolby Digital 2.0 stereo. Extra’s staan niet op deze DVD.