Gipsy Kings - Tierra Gitana & Live in Concert

Alexander de Mol
31-10-2005

5.9

Gipsy Kings - Tierra Gitana & Live in Concert (DVD)

Dezè DVD bevat de documentaire Tierra Gitana uit 1996 waarbij de kijker wordt meegenomen in het dagelijkse leven van de band, hun muziek en de familie. Met \'behind-the-scenes\' materiaal en interviews met de Flamengo-band van de families Reyes en Baliardo. Naast de documentaire, die bijna een uur in beslag neemt, bevat de DVD een compleet concert opgenomen tijdens hun wereldtour van 1990. Dit is voor het eerst dat een compleet concert van de Gipsy Kings op DVD is verschenen.

Tierra Gitana bevat de volgende nummers:
1. Igual Se Entonces
2. Baila Me
3. A Tu Vera
4. Un Amor
5. Galaxia
6. Cataluna
7. Viento Del Arena
8. Montana
9. Campesino
10. A Ti A Ti
11. Siempre Acaba Tu Vida
12. Bamboleo

De registratie van het live optreden uit de US Tour 1990 bevat de volgende nummers:
1. Liberte
2. Chiribi
3. Pharaon
4. Bamboleo
5. Trista Pena
6. Caminando Por La Calle
7. Djobi, Djoba
8. Passion A Mi Manera
9. Pena Penita
10. El Camino
11. Fandango
12. Viento Del Arena
13. Bem Bem Maria
14. Improvisation Gitane
15. Allegria

Met ruim 10 miljoen verkochte albums behoren de leden van de Gipsy Kings, zeker in hun hoogtijdagen, tot de eredivisie van de showbizz. De uit Frankrijk (Arles en Montpellier) afkomstige zigeunerband heeft met hun gepassioneerde en aanstekelijke gitana/flamengo-pop miljoenen fans over de gehele wereld aan zich gebonden. Persoonlijk mag ik op zich ook graag naar dergelijke muziek luisteren. Eerlijk gezegd dan liever niet via een DVD als deze, maar gewoon tijdens een live optreden in een restaurant op een willekeurig mediterraan vakantieadres. Jammer dat Baila Me, mijn persoonlijke favoriet, alleen in de documentaire zit en geen onderdeel uitmaakt van de live-registratie.
De documentaire geeft een zeer aardige kijk op het familieleven en de positie van de zigeuners. Het is jammer dat enkel de nasynchronisatie beschikbaar is als audiotrack. De stem van de voice-over wisselt als er een ander bandlid aan bod komt. Alle bandleden hebben dus een individuele nasynchroniseerde stem. En dat komt op mij wat knullig over. Tierra Gitana is daarnaast ruimschoots voorzien van beelden uit een optreden.

Genre: Muziek
Regio: 0
Jaar: 1996
Speelduur: 77 min
Verpakking: Transparant Keep Case
  • PCM 2.0 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Spaans
Uitgever: Sony Music
EAN: 5099720293392

• Documentaire Tierra Gitana

Het beeld van deze Sony-BMG release is uitgevoerd in een standaard beeldverhouding van 4:3 (1.33:1). Het optreden dateert uit 1990 en is op video geschoten. De scherpte van het beeld is, zoals zo vaak met concertopnamen, wisselend. Close-up shots die zijn voorzien van een goede belichting vertonen een zeer behoorlijk detail. In alle andere situaties is de scherpte en daarmee het detail niet altijd even optimaal. Schaduwdetail is niet om over naar het kamp te schrijven.
De transfer vertoont een minimum aan digitale compressiefouten. ‘Aliasing’ is zeer beperkt aanwezig. Resumerend kunnen we stellen dat dit, vanwege de wisselende scherpte, zeker geen uitzonderlijke goede beeldkwaliteit is maar over de gehele breedte genomen en gezien de leeftijd een niet meer dan redelijke indruk achterlaat.

De documentaire Tierra Gitana heeft een LPCM stereotrack (1536 kbit/s) meegekregen en deze presteert naar behoren. Het live concert is ook voorzien van een LPCM track. Daarnaast een Dolby Digital 5.1 remix, welke met de maximale bitrate van 448 kbit/s op de DVD staat. Voor beide tracks geldt dat ze beiden in het hoog wat scherpe kantjes bevatten. Het middengebied is helaas wat ondervertegenwoordigd waardoor het geluid enige warmte mist. Iets dat juist hoort bij de mediterrane klanken van de zigeunerkoningen. Qua detaillering wint de stereotrack het van de meerkanaals remix. Vandaar dat mijn voorkeur hier naar uit gaat. Het geluid van deze DVD is ruim voldoende, maar komt te kort om indruk te maken.

Deze DVD is een combinatie van een documentaire en een live concert. Over het algemeen koopt men dergelijke schijven vooral voor het live optreden (77:22 min). De documentaire Tierra Gitana (56:48 min) is voor deze groep dan als extra te beschouwen. En vice versa … voor de liefhebbers van de documentaire is deze dan weer als hoofdact te bestempelen en krijg je daarmee het concert als toetje. Overigens is er een compliment op zijn plaats voor de aanwezigheid van Nederlandstalige ondertiteling.

Tierra Gitana & Live in Concert van de Gipsy Kings is een DVD die een aardige documentaire combineert met een vermakelijk live concert van de flamengo-pop band uit Frankrijk. De liefhebbers van de muziek van The Gipsy Kings worden meegevoerd in het leven en de muziek van de bandleden, waarbij de familie ruimschoots aan bod komt.De kwaliteit van het beeld laat qua scherpte te wensen over, dat natuurlijk grotendeels te verklaren is door de videobron. De muziek van The Gipsy Kings komt in mijn beleving het meest tot z’n recht door middel van het LPCM stereospoor. Deze heeft de betere detaillering ten opzichte van het Dolby Digital 5.1 spoor. Al met al een leuk schijfje voor de liefhebber van de betere zigeunerklanken.